دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1402 - 11:34

قالیباف: در دوران کرونا با حضور مردم و دانش‌بنیان‌ها به صادرکننده تجهیزات پزشکی تبدیل شدیم

قالیباف: در دوران کرونا با حضور مردم و دانش‌بنیان‌ها به صادرکننده تجهیزات پزشکی تبدیل شدیم
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شروع پاندمی کرونا در کشور اظهار کرد: در زمان کرونا دیدیم که خیرین چگونه به میدان آمدند. روز‌های اول حتی در ماسک هم مشکل داشتیم. اما وقتی دست به دست همدیگر دادیم حتی به تولید واکسن و تجهیزات پزشکی رسیدیم.
کد خبر : 874070

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز پنجشنبه ۲۷ مهرماه با حضور در مجمع خیرین سلامت در مشهد مقدس اظهار کرد: همه‌مان این روز‌ها شاهد جنایت‌های ددمنشانۀ رژیم کودک‌کش صهیونیستی هستیم و دیدیم که چگونه به بیمارستان حمله کرد و بیش از هزار زن و کودک و بیمار و مجروح را به شهادت رساند. خیلی باید آدم‌ها پست و شیطانی باشند تا دست به چنین جنایت‌هایی بزنند. هرقدر هم از این جنایت‌ها انجام بدهد، موفق نخواهد شد تا این ضربۀ شجاعانۀ حماس و غزه را ترمیم کند، غزه‌ای که بیش از ۷۵ سال است در یک زندان روباز و در محاصره دارند زندگی می‌کنند.

وی افزود:، اما چرا ترمیم‌ناپذیر؟ زیرا این‌گونه تبلیغ کرده بودند که ارتش رژیم شکست‌ناپذیر است. آن‌ها تلقی‌شان این بود که همیشه در خارج از مرزهایشان می‌جنگند و از همۀ اطلاعات منطقه و جهان مطلع‌اند. می‌گفتند گنبد آهنینی وجود دارد که امکان ندارد با آن آسیبی به مرزشان برسد. طوری آبروی این‌ها ریخته شد که حتی اعتبار و اعتمادشان در کشور غاصب هم فروریخت.  

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شروع پاندمی کرونا در کشور اظهار کرد: در زمان کرونا دیدیم که خیرین چگونه به میدان آمدند. روز‌های اول حتی در ماسک هم مشکل داشتیم. اما وقتی دست به دست همدیگر دادیم حتی به تولید واکسن و تجهیزات پزشکی رسیدیم.

قالیباف ادامه داد: وقتی می‌خواستیم صد دستگاه اکسیژن برای بیمارستان‌ها بیاوریم، چه مشکلاتی وجود دارد. اما پس از مدتی با همکاری مردم و دانش‌بنیان‌ها و صنعتگران حتی تبدیل به صادرکنندۀ تجهیزات تبدیل شدیم. سلامت زنجیرۀ مفصلی است که هر یک از حلقه‌ها اگر به‌وقت کارشان را انجام نمی‌داد، چنان حرکتی شدنی نبود.

وی با اشاره به نقش پررنگ و مؤثر مردم در تحولات کشور اظهار کرد: ادارۀ کشور و پیشرفت و توسعۀ کشور جز با حضور مردم امکان‌پذیر نیست. این را ما مسئولان باید با گوشت و پوست و استخوان درک کنیم. ما دو پایۀ اساسی برای پیشرفت داریم. قلباً ایمان داشته باشیم که اگر در مسیر خدا گام برداریم، پیروزی‌مان تضمین‌شده است. دیگر ایمان به حضور مردم و مردمی‌سازی در همۀ عرصه‌ها، ازجمله سلامت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: خیرین در حوزۀ سلامت و آموزش و اشتغال و خانواده برای جامعه بسیار مهم و برجسته‌اند، زیرا در این چهار بخش است که دست مستضعفین گرفته می‌شود و کمک به آن‌ها در معنای واقعی‌اش تحقق پیدا می‌کند.  

قالیباف همچنین با بیان اینکه  اگر از تحول و حکمرانی خوب حرف می‌زنیم، این فقط در یک رابطۀ دقیق سیستمی محکم بین مردم و حکمرانی است. امروز ما آن را در زنجیرۀ سلامت داریم می‌بینیم، اظهار کرد: طبق تجربه‌ام، اگر در عرصه‌ای مشکل داریم، به این دلیل است که فرصت حضور مردم را فراهم نکرده‌ایم، بلکه شاید حتی مانع هم گذاشته‌ایم. این گناه نابخشودنی است.

وی تأکید کرد: وقتی از کاهش آسیب‌های اجتماعی و فقر حرف می‌زنیم، لازمه‌اش انسجام و حضور مردم در بخش‌های مدیریتی است. حتی در حوزه‌های نظامی هم این صادق است. چه در میدان جنگ و چه حالا در حوزۀ هواوفضا هم نیروی مردمی نخبه بودند و هستند که موفقیت‌ها را رقم زدند. این یک اقیانوس خروشان است که باید ارزشش را دانست. باید به یک الگویی برای حکمرانی مردمی دست پیدا کنیم. باید مدیریت دانش کنیم تا به این دستاورد برسیم. این خیریه‌ها یک فناوری اجتماعی است که می‌تواند عرصۀ تحول در یک مجموعه باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابر نیاز باید ساختمانی را بسازیم و بنابر آمایش حوزۀ سلامت، و نه صرفاً براساس تشخیص خودمان. این کارشناسی را در برنامۀ هفتم انجام داده‌ایم. در برنامۀ هفتم پیش‌بینی کرده‌ایم اگر خیری در جا‌هایی که تشخیص داده‌ایم آمد و مجموعۀ درمانی ساخت، قانون هم از آن خیر حمایت می‌کند. اما به دو شرط: یک اینکه در آن منطقه این نیاز وجود داشته باشد، و دو اینکه این کار با مشارکت دولت و مردم انجام شود.

قالیباف با اشاره به هدیه‌ای که در یکی از سفرهای منطقه‌ای برده بود، گفت: در سفر اخیر به یکی از کشورهای همسایه، هدیه‌ای که بردیم یک واکسن و یک دارو بود. گفتیم این دستاورد علمی جوانان ماست و همۀ مجوزهای لازم را هم در سطح دنیا گرفته است و آمادۀ سرمایه‌گذاری است. در حوزۀ سلامت در دنیا حرف برای گفتن داریم.

وی همچنین بیان کرد: هیچ‌کسی نباید در کشور وجود داشته باشد که بیمه نباشد. این مهم است. این هم مهم است که بدانیم چگونه از فرد بیمه‌شده حمایت کنیم. همۀ تلاشمان بر این اصل است که فرد کم‌برخوردار به اندازۀ نیازش بهره ببرد، و فرد برخوردار به‌اندازۀ‌ توانش. در بهره‌مندی همه باید به اندازۀ نیازشان بهره‌مند شوند. بیمار بیش از درد بیماری درد دیگری را نباید تحمل کند.

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته