دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1402 - 00:05

اثرات «طوفان الاقصی» به ایران می‌رسد؟

اثرات «طوفان الاقصی» به ایران می‌رسد؟
حمله گسترده حماس به سرزمین‌های اشغالی تحت عنوان عملیات «طوفان الاقصی»؛ چنان غافلگیرانه بود که نه‌تنها مقام‌های رژیم صهیونیستی بلکه حامیان جهانی این رژیم را در شوکی اطلاعاتی فرو برد.
کد خبر : 872191

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا- کتایون مافی؛ وسعت عملیات «طوفان الاقصی» به‌گونه‌ای بود که بعد از اعلام بیش از 200 کشته، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خود آمد و اعلام کرد که این رژیم در حال جنگ است. وی حتی روز شنبه را «روز سیاه» برای رژیم صهیونیستی خواند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که صهیونیست‌ها در غزه به مسجدالاقصی و نمادهای اسلامی توهین کردند و این امر، شرایط جنگی را بر مردم فلسطین تحمیل کرد و حماس ناچار به پاسخ شد.

کارشناسان این عملیات را که از اوایل روز شنبه که روز تعطیل جشن «سیمچات» یهودیان است، آغاز شد، کابوسی برای اسرائیل عنوان و تأکید کردند که این تحولات شکست بی‌سابقه دیوار امنیتى و اطلاعاتى رژیم صهیونیستی است.

بلافاصله بعد از اعلام اخبار این حمله، گروه حماس اعلام کرد این عملیات پاسخی به خشونت اسرائیل علیه فلسطینیان در کرانه غربی است و گردان‌های عزالدین قسام تأکید کرده‌اند که هدف از این عملیات «پایان دادن به همه جنایت‌های اشغالگری» است.

در این میان بسیاری از تحلیلگران این حمله را اقدامی برای ممانعت از رویکرد رژیم صهیونیستی برای تغییر توازن در منطقه و پایان دادن به ماجراجویی‌های کابینه افراطی نتانیاهو خواندند.

اما سؤال این است که دامنه این اقدام‌ها تا کجا خواهد بود و ایران چه موضعی را در این باره اتخاذ خواهد کرد؟

ضعف امنیتی رژیم صهیونیستی

پیش از هر تحلیلی کارشناسان تأکید می‌کنند که انجام این حمله نشانه‌ای آشکار بر ضعف امنیتی و دفاعی رژیم صهیونیستی است. این گروه بر این باورند در حالی که دستگاه‌هاى اطلاعاتى اسرائیل در منطقه و جهان به‌عنوان یکى از زبده‌ترین و پیشرفته‌ترین سرویس‌هاى جاسوسى شناخته می‌شوند و گنبد آهنین این رژیم به‌عنوان یک سیستم بازدارنده از شهرت بسیاری برخوردار است اما در عمل، تل‌آویو نتوانسته از چنین عملیات گسترده‌ای باخبر شود.

سال‌ها طول می‌کشد که مشخص شود این نقص امنیتی از کجا بوده و چه اشتباهی موجب چنین شرایطی برای رژیم صهیونیستی شده است

در همین حال در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز بسیاری از تحلیلگران غربی بر این باورند که اصلاحات قضائی مورد نظر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موجب به وجود آمدن شکاف سیاسی و ضعیف شدن بخش‌های امنیتی در این رژیم شده است.

این نکته‌ای است که کارشناسان نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی بارها نسبت به آن هشدار دادند و اکنون مقام‌های نظامی این رژیم اعلام کرده‌اند که سال‌ها طول می‌کشد که مشخص شود این نقص امنیتی از کجا بوده و چه اشتباهی موجب چنین شرایطی برای رژیم صهیونیستی شده است.

در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که همچنان «صدها» عامل نفوذی در خاک این کشور حضور دارند و این امر حکایت از ناکارآمدی کامل دیوار امنیتی درمرزهای این رژیم دارد.

بازی با عربستان

در عین حال این حمله غافلگیرکننده موجب جلب توجه در منطقه خاورمیانه به احتمال عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی و مخالفت با آن شد.

طی ماه‌های اخیر، ایالات‌متحده تلاش‌های گسترده‌ای را برای تحقق این امر انجام داده و اینک یکی از دلایل این حمله جلوگیری از ایجاد این رابطه عنوان می‌شود.

حماس با این واقعیت مواجه شد که عربستان شرط همیشگی خود برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را عملاً کنار گذاشت

حزب‌الله لبنان در این باره با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد عملیات مذکور پیامی به جهان عرب و اسلام و تمام جامعه جهانی به‌ویژه آنهایی که به دنبال عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی هستند، مخابره کرد.

آتلانتیک در گزارشی در این باره نوشت: حماس حیات خود را با راه‌اندازی یک جنگ بدون مشورت به خطر نمی‌اندازد، به‌ویژه جنگی که تاکتیک‌های آن همه حساب شده است.

آتلانتیک در ادامه افزود: قابل پیش‌بینی‌ترین پیامد جنگ، توقف در روند به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی عربستان سعودی و عادی‌سازی این رابطه است.

باید در نظر داشت که پس از طرح تلاش برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو، حماس با این واقعیت مواجه شد که عربستان شرط همیشگی خود برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را عملاً کنار گذاشت. شرط عربستان این بود که حقوق فلسطینیان رعایت شود، مرزهای 1967 به‌عنوان مرزهای اصلی شناخته شود و حتی پیشنهاد دو کشور-دو ملت را مطرح می‌کرد.

بنابراین حماس در آخرین تلاش اعلام موجودیت چنین تصمیمی را اتخاذ و به این ترتیب کریسمس یهودی، اسلامی و مسیحی را به عقب انداخت.

موضع‌گیری ایران

اما آنچه بیش ازهر نکته‌ای از اهمیت خاصی برخوردار است تأکیدات مقام معظم رهبری درباره روابط با این رژیم از سوی کشورهای اسلامی و منطقه بود. ایشان چهار روز قبل از عملیات مقاومت در فلسطین، در سخنانی تأکید كرده بودند كه «قمار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مانند شرط‌ بندی روی اسب بازنده، محکوم به باخت است چرا که نهضت فلسطین امروز سرزنده‌تر و آماده‌تر از همیشه است و رژیم غاصب رفتنی و در حال مرگ است.»

رژیم صهیونیستی نیز در این شرایط از تأثیر پروژه ایران‌هراسی استفاده و تلاش می‌کند که اقدام‌های گروه‌های جهادی را به ایران منتسب کند

البته این اولین بار نبود که ایشان در خصوص تحقق این امر هشدارهای لازم را اعلام کرده بودند و نگاهی به فرمایشات معظم له نشان می‌دهد که ایشان از مدت‌ها پیش سرنوشت این رژیم را پیش‌بینی کرده بودند.

ایشان همچنین در فرمایشات خود تأکید کردند که کرانه‌‌ى باخترى هم مثل غزه باید مسلح شود و این قدرت‌نمایی را منتج به پیروزی دانستند.

هم‌زمان با این امر، کارشناسان غربی، بر این باورند که حمایت ایران از این اقدام‌ها می‌تواند توجیه‌کننده این گمان باشد که احتمال جنگ با ایران در پیش است.

این گروه با اشاره به آنالیز عوامل بیرونی تأکید می‌کنند هرچند نباید نقش حمایتی ایران را در این حملات نادیده گرفت اما رژیم صهیونیستی نیز در این شرایط از تأثیر پروژه ایران‌هراسی استفاده و تلاش می‌کند که اقدام‌های گروه‌های جهادی را به ایران منتسب کند.

تحلیلگران تأکید می‌کنند که بعید است بازیگران در خاورمیانه به تنهایی تصمیم‌گیری کنند و بازیگر بزرگ‌تری در این قضایا حضور دارد.

اگرچه ارتش اسرائیل می‌گوید عملیات «شمشیرهاى فولادین» را در پاسخ به این حمله حماس آغاز کرده و برخی آن را به نوعی 11 سپتامبر اسرائیل می‌خوانند اما اینکه اسرائیل تا کجا حرکت کند، بستگی به ورود بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در این معادلات خواهد داشت چرا که بسیاری از بازیگران مؤثر در منطقه از این عملیات سود می‌برند.

جنگی در راه است

کارشناسان یکی از دلایل این حمله را، گشودن یک جبهه شمالی، در آن سوی مرز لبنان، توسط حزب‌الله می‌دانند و بر این باورند که با توجه به برهم ریختن اوضاع در جنوب به‌طور منطقی اسرائیل توانایی مدیریت در دو جبهه را نخواهد داشت.

 چنین شرایط ویژه‌ای نه‌تنها برای ایران بلکه برای روسیه و چین نیز جذاب است چرا که آمریکا را دچار سردرگمی می‌کند و دخالت‌های آمریکا در ماجرای اوکراین، تایوان و تلاش‌های تجاری چین در منطقه را کاهش می‌دهد

چنین شرایطی بقای اسرائیل را زیر سؤال می‌برد به‌ویژه آنکه اوکراین سهم بسیار بالایی از کمک تسلیحاتی آمریکا را به خود اختصاص داده و معلوم نیست واشینگتن تا چه اندازه بتواند از اسرائیل حمایت کند.

 چنین شرایط ویژه‌ای نه‌تنها برای ایران به‌عنوان دشمن اصلی این رژیم بلکه برای روسیه و چین نیز جذاب است چرا که آمریکا را دچار سردرگمی می‌کند و دخالت‌های آمریکا در ماجرای اوکراین، تایوان و تلاش‌های تجاری چین در منطقه را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر این امر می‌تواند مانع ادامه شیطنت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی ایران، به‌ویژه جمهوری آذربایجان شود.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در این باره نوشت: سفر فرمانده نیروی قدس سپاه به لبنان و دیدار با رهبران حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین در سفارت ایران در بیروت می‌توان نشان از کمک ایران به طراحی این حملات داشته باشد.

این روزنامه افزود: ژنرال قاآنی نسبت به سلف خود (سردار سلیمانی) عموماً نقشی ساکت‌تر و نامحسوس‌تر ایفا می‌کند، اما کار اخیر او در سازمان‌دهی حزب‌الله، حماس و دیگران نشان‌دهنده تهدیدی فزاینده علیه اسرائیل و چالشی برای آمریکا آن‌هم در زمانی است که قدرت‌های دیگر مانند چین و روسیه در تلاش‌اند نقش‌های بزرگ‌تری در خاورمیانه ایفا کنند. ازجمله اهداف اصلی تهران جلوگیری از برقراری روابط دیپلماتیک همسایگان با اسرائیل است.

اما به نظر می‌رسد که ایران در رابطه با حملات تلافی‌جویانه از سوی این رژیم نگرانی ندارد.

کارشناسان تأکید می‌کنند حتی اگر رژیم صهیونیستی بتواند به حضور حماس در غزه پایان دهد نیز نخواهد توانست با ایران وارد جنگ شود.

این گروه بر این باورند که اگر احتمال چنین ریسکی از سوی اسرائیل وجود داشته باشد، این اقدام محدود و می‌تواند تنها به حملات تروریستی – امنیتی به تأسیسات هسته‌ای ایران محدود شود چرا که ایران همچنان به عنوان نیروی قدرتمند در خاورمیانه مطرح است و واشینگتن و تل‌آویو در شرایط فعلی درگیری تازه برای خود فراهم نمی‌کنند و خطر رویارویی با محور مقاومت را هم‌زمان با رویارویی‌های دیگر در منطقه نمی‌خرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته