قالیباف: از حکمرانی داناییمحور غفلت شده است
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در اولین همایش «دانشگاه و حکمرانی»؛ یادبود رئیس فقید اندیشکده حکمرانی شریـف «رضا روستا آزاد» اظهار کرد: بعضیها یا فهم درستی از جایگاه مقوله حکمرانی ندارند یا میخواهند از آن برای مقاصد سیاسی خودشان استفاده کنند برای همین حکمرانی را به معنای نظام سیاسی میگیرند، اما در یک نظام سیاسی عملاً میتوان الگوها و شیوههای مختلفی از حکمرانی را پیاده کرد. همانطور که در سالهای بعد از انقلاب این را پیاده کردیم البته ما باید سازگارترین الگو و شیوه را گزینش کنیم و بسازیم. رمز موفقیت همین است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر الگوی شیوههای حکمرانی ما از نظریه و نظام سیاسی فاصله بگیرد هم از معنای خودش تهی میشود و هم کارآمدی خود را از دست میدهد. در این زمینه مرزبندی ما از سیاستبازان روشن است، ما معتقد به مردمسالاری دینی و ملتزم به جمهوری اسلامی هستیم.
قالیباف با بیان اینکه مردم سالاری دینی یک مقوله واحد است، اضافه کرد: مردم سالاری برگرفته از دین و پشت گرم به دین است و از این نظر بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است. ما هرگونه مردم سالاری که به تحقق دین کمک نکند را مردود میدانیم. هرگونه از این تحریفها موجب استهاله مردمسالاری میشود در هر صورت نیروی تخریبی علیه جانمایه انقلاب اسلامی به کار میافتد.
وی با تأکید بر اینکه مردم سالاری دینی بدون مردمیسازی شکست میخورد، بیان کرد: چون فقط نظریه نیست بلکه سازنده دستگاه حکمرانی است و حکمرانی بدون مردم قابل انجام نیست. برای دستگاه حکمرانی کشور مردم، یعنی همه مردم نه فقط عدهای از مردم که با ما هم عقیده هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما نمیخواهیم فقط منافع حکمرانی به انقلابیها برسد، برای همین است که مولی علی به مالک اشتر توصیه میکند که دلش را از محبت به مردم لبریز کند. استدلال حضرت امیر در آنجا چیست؟ چون آنها یا هم دینی تو هستند یا همانند تو در آفرینش هستند. حکمرانی باید در خدمت همه عامه باشد.
قالیباف تأکید کرد: بهترین الگوی حکمرانی برای همه با این است که بر باور انقلاب اسلامی باشد. پس الگوی حکمرانی مناسب آن نمیتواند فرهنگ پایه نباشد. حکمرانی فرهنگ پایه با حکمرانی وصله پینهای در فرهنگ تفاوت دارد. ما برای پروژههای عمرانی خودمان باید مبنای فرهنگی داشته باشیم. ما طرح فرهنگی داریم پس باید پیوست عمرانی داشته باشیم نه بالعکس.
وی افزود: در طراحی برنامه هفتم تلاش کردهایم در این مسیر قدم برداریم. راه کارآمدسازی هم مردمیسازی است. نمیشود به مردم بگوییم عقب بروند یا نسبت به منفعت آنها بیتفاوت باشیم. در طراحی کار بدون تأمین و تضمین منافع مردم و بدون مشارکت مردم، کارآمدی یک سراب است. توانمندسازی پایههای حکمرانی یعنی پای مردم را به میدان کار باز کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز باید بدانیم که کل دانشگاه باید در خدمت مردمیسازی و کارآمدسازی حکمرانی باشد و دستگاه حکمرانی موظف است طبق نقشه راهنمای علم پیش برود. نخست حکمرانی دانشبنیان است که اغلب در زمینههای علوم پایه، فنی، مهندسی و پزشکی و .. مطرح میشود و دوم حکمرانی دانایی محور که در زمینه فلسفه، علوم انسانی و علوم اجتماعی و حتی هنر باید دنبال شود.
قالیباف همچنین گفت: ما وقتی حرف از حکمرانی میزنیم، حکم از دو بخش تقسیم شده، یکی از تشخیص علمی و دوم از تصمیم سیاسی. ترکیب این دو هست که حکمرانی و تصمیم، مدیریت و تأثیرگذاری را در کشور و در دستگاههای مختلف حکمرانی ایجاد میکند.
وی اضافه کرد: در سیاستگذاری سالهای ۹۰ تا ۱۴۰۰ به امور دانشبنیان پرداخته شده، اما از داناییمحور غفلت شده است. درست است که دستگاه حکمرانی ما در پهنه ملی سیاست گذاری میکند، اما افق آن نباید محدود به داخل کشور باشد. همانطور که در داخل کشور فرصتها و تهدیدهای زیادی هستند در بیرون منطقه هم همینطور است و باید درک فرامرزی داشته باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه نمود کامل این مسئله را در موج جدید مهاجرت از کشور میبینیم. یک اشکال عمده این است که در یک دهه اخیر تقریباً قوه عاقلانه کشور ما تحت تاثیر تخریبهای داخلی و خارجی بوده برای همین است که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عملاً رها شده است. در حقیقت چشمانداز و ویژن درست و روشنی را ارائه نکردیم. یا رفتارهایی نشان دادیم که شاید در کوتاهمدت برطرف کننده تهدید تلقی شود، اما در بلند مدت افق پیشرفت را به محاق میبرد.
قالیباف با تأکید بر اینکه شاید هیچ کشور و نظام سیاسی در تاریخ به اندازه ایران مورد تهاجم و تخاصم قرار نگرفته باشد آن هم به طور مستمر و به اشکال مختلف، اظهار کرد: اما بازدارندگی اصلی و کامل وقتی به دست میآید که پیشرفت کنیم که دشمن هم بفهمد که ما فقط نمیخواهیم بمانیم، بلکه میخواهیم رشد کنیم. به تعبیر رهبری برای جمهوری اسلامی مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.
انتهای پیام/