حرکت محتاطانه دانشبنیانها در بورس
گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ درباره حضور شرکتهای استارتآپی در بازار سرمایه در ابتدا باید اشاره کرد تاکنون به غیر از آپ و تپسی شرکت دیگری حضور جدی نداشته و تعداد شرکتهای محدودی وارد بورس شدهاند.
برای این موضوع میتوان دلایل مختلفی عنوان کرد؛ ابتدا شرایطی است که بازار دارد و فضایی که از لحاظ برآورد سودآوری استارتاپها برای بازار مهم است. همچنین در بازار سرمایه ایران بحث پروژه بازی، پروژه کردن سهام و سفته بازی زیاد است و سهامداران به طور مستقیم سرمایهگذاری میکنند، بر این اساس گاه گرفتار برخی پروژه بازها میشوند بنابراین هنوز آگاهی سرمایهگذاران به حدی نرسیده است که در دام این افراد نیفتند ضمن آنکه این احتمال وجود دارد که با افزایش تعداد شرکتهای استارتاپی، پروژه بازها برای برخی از این شرکتها بعضا سوددهی رویایی تحلیل کنند. درنتیجه باتوجه به عوامل گفته شده اندکی سازمان بورس بر روی پذیرش این شرکتها به دلیل نوع درآمدهایی که دارند و مانند صنایع دیگر چندان قابل پیش بینی نیست، سختگیریهایی دارد؛ بنابراین این سختگیریهای خاص باعث شده تعداد شرکتهای استارتاپی در پذیرش حداقل باشد کمااینکه شرکتهای معتبری با سابقه حضور ۵ ساله و سودآوری به نظر تثبیت شده مانند دیجی کالا داریم و مشخص نیست چه شرایطی حاکم است که این شرکت هنوز نتوانسته پذیرش شود.
درمجموع باتوجه به اینکه فضای کسب وکارها به این سمت سوق پیدا کرده است، به نظر میرسد ضرورت دارد ساز و کار جدیدی در پیش گرفته شود تا تعداد آنها بیشتر و نوع شرکتهایی که پذیرش میشوند هم متنوعتر شود، به نظر میرسد میتوانند این کار را انجام دهند یعنی هم فضا وجود دارد و هم تجربه ایجاد شده است بنابراین احتمالا از این به بعد با یک روند صعودی شرکتهای بیشتری میتوانند نماد خود را پذیرش کنند.
البته درست است که در حال حاضر بورس وفرابورس تجربه لازم را برای نحوه پذیرش این شرکتها کسب کردهاند، اما باید فضای بازار را هم در نظر گرفت. به طور کلی باتوجه به اینکه این روزها اندکی جریان پول متوجه بازار نیست، شاید عاملی باشد که دوباره پذیرش شرکتها با تأخیر بیشتری صورت بپذیرد.
بهطور کلی اثر حضور شرکتهای استارتآپی در بازار سرمایه مثبت ارزیابی میشود، چون به نوعی هر کدام از این شرکتها پروژههای متنوعی دارند و پذیرش این شرکتها و ایجاد موضوع تأمین مالی برای این فناوری جدید میتواند منجر به توسعه و رونق آنها شود، چون یکی از معضلات این شرکتها برای ادامه پروژههایشان مبحث تأمین مالی است و وقتی بتوانند از مزایای تأمین مالی بازار سرمایه برخوردار شوند، میتواند بر روی کلیت اقتصاد ایران اثر مثبتی بگذارد.
مورد قابل توجه این است که ورود شرکتهای دانشبنیان بیشتر به بازار سرمایه نمیتواند منجربه ورود منابع جدید از نوع سرمایهگذار شود و اگر بخواهیم روی این قسمت کار کنیم مقوله جداگانهای دارد کمااینکه به طور مثال زمانی که استقلال و پرسپولیس هم در دست پذیرش بودند، گفته میشد این مسئله منجر به ورود منابع جدید از طرف طرفداران این دوتیم میشود درحالی که این اتفاق رخ نداد یعنی بازار سرمایه ساز و کار و بازیگران خود را دارد بنابراین بهنظر میرسد با ورود دانش بنیانها به بازار سرمایه اتفاق خاصی در بخش جذب منابع جدید نمیافتد.
احمد اشتیاقی- کارشناس بازار سرمایه
انتهای پیام/