تبدیل دانشگاه در دنیا به منشأ و مبدأ فناوری و کسبوکارهای نوآورانه
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شهریورماه مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی با حضور جمع کثیری از دانشگاهیان دانشگاههای، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، الزهرا، شهید بهشتی، شهید رجایی، آزاد اسلامی، سمنان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، رازی و پژوهشگاه مواد و انرژی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
علیرضا رهایی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مسئول نشست با اشاره به بیانیه گام دوم و نقشه جامع علمی کشور، ضرورتهای انکارناپذیر ارتباط دانشگاه با صنعت را مورد تأکید قرار داد.
وی با ذکر برخی موانع موجود در اساسنامه شرکتهای دانشبنیان، نحوه مواجه صندوق توسعه در حمایت از شرکتها، جایگاه محصولات دانشبنیان در نظام عرضه و تقاضا و همچنین کیفیت بالای برخی از شرکتها و محصولات آنها بهعنوان نقاط قوت حضور در عرصههای علمی، داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار داد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر نقش دانشگاهها در توسعه زیستبوم دانشبنیان گفت: خاستگاه بسیاری از شرکتهای دانشبنیانی که امروز به درآمدهای هزار میلیارد تومانی رسیدهاند، دانشگاه بوده است. دانشگاهها با توسعه زیستبوم نوآوری و نقشآفرینی در ایجاد شرکتهای دانشبنیان میتوانند منابع مالی پایداری برای خود ایجاد کنند.
محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی در این جلسه بیان کرد: در دهه گذشته دانشگاههای دنیا به سوی کارآفرینی و اقتصاد مبتنیبر فناوری حرکت کردهاند. یک مثال مهم در این زمینه دانشگاه MIT است که حدود ۵۲ استارتآپ یونیکورنی (یک میلیارد دلاری) دارد. برای مثال فارغالتحصیلان این دانشگاه کسبوکارهایی تأسیس کردهاند که تنها ۵۲ شرکت از آنها به بیش از یک میلیارد دلار درآمد دست یافتهاند. برای نمونه شبکه اجتماعی لینکدین یک نمونه از همین کسبوکارهایی است که فارغالتحصیلان این دانشگاه تشکیل دادهاند. آمارها نشان میدهد که هر ۱۰۰ فارغالتحصیل دانشگاه MIT عامل تأسیس ۱۸ استارتآپ هستند.
دانشگاه در دنیا به منشأ و مبدأ فناوری و کسبوکارهای نوآورانه تبدیل شده است
وی افزود: این مسئله نشاندهنده یک بلوغ است که دانشگاه در دنیا به منشأ و مبدأ فناوری و کسبوکارهای نوآورانه تبدیل شده است. ما نیز باید در کشور به این سمت حرکت کنیم. امروز وقتی موفقیت شرکتهای دانشبنیان را بررسی میکنیم، مشخص میشود که خاستگاه اغلب آنها، دانشگاه بوده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان اظهار کرد: امروز شرکتهای دانشبنیانی را میشناسیم که در قالب یک هسته دانشجویی با یک میلیارد تومان وامی که از صندوق دریافت کردهاند، اکنون به فروش بیشتر از هزار میلیارد تومان محصولات خود رسیدهاند. این نشان میدهد که زیستبوم نوآوری در دانشگاههای ما میتواند منشأ رشد و بالندگی باشد و ضرورت و نیاز امروز فناوری و اقتصاد کشور است.
خیاطیان در ادامه این جلسه با بررسی روند توسعه نوآوری در کشور گفت: اگر بخواهیم روند توسعه نوآوری در دانشگاههای کشور را دستهبندی و دوران گذار کشور به سوی اقتصاد دانشبنیان را ترسیم کنیم، باید گفت در دهه اول پس از انقلاب دانشگاههای ما آموزش محور بودند و مأموریت اصلی که برای دانشگاه تعریف شد، به تربیت نیروی انسانی ختم میشد. البته این مسئله در آن برهه نیاز کشور بود. پس از انقلاب نیازمندی در حوزه تربیت نیروی انسانی و آموزش محسوس بود و با سیاستگذاری خوب و جهتگیری بهموقع و توسعه دانشگاه و دیگر زیرساختها، کشور در تربیت نیروی انسانی، موفق عمل کرد.
وی ادامه داد: دانشگاههای کشور در دهه اول انقلاب با مشکل جذب هیئتعلمی مواجه بودند و ظرفیت آموزش عالی کشور در تحصیلات تکمیلی بسیار کم بود. امروزه نیاز ما در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص بسیار کم شده و این نکته به خاطر سیاستگذاریهای درست، جذب استادان متخصص در دانشگاهها و در نهایت توسعه زیرساختهای آموزش بوده است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم و سالهای پس از جنگ تحمیلی حوزه پژوهش در اولویت دانشگاهها قرار گرفت و مأموریتهای مبتنی بر پژوهشهای دانشگاهی تقویت شد. در این دوره زیرساختهای پژوهشی بنیان گرفت و سیاستهای کلی علمی بر توانمند کردن استاد و دانشجو در حوزه پژوهش متمرکز شد، روندی که هنوز هم امتداد دارد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه از اوایل دهه هشتاد، کشور حرکت خود را به سوی توسعه فناوری آغاز کرد و در این میان دانشگاهها موضوع توسعه فناوری را در دستور کار قرار دادند، تصریح کرد: در این میان زیرساختهای خوبی ایجاد شد و مراکز رشدی متنوعی نیز در دانشگاههای کشور شکل گرفت.
انتهای پیام/