دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1402 - 08:06
مرکزی فناور که از همه دانشجویان استقبال می‌کند

از جذب حداکثری ایده‌های خلاق تا ارائه تسهیلات و تجهیزات آزمایشگاهی

از جذب حداکثری ایده‌های خلاق تا ارائه تسهیلات و تجهیزات آزمایشگاهی
مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه عنوان کرد که این مرکز حامی کارآفرینان و صاحبان ایده‌ بوده و شعار اصلی آن در سال تحصیلی جدید جذب حداکثری ایده‌های خلاقانه است.
کد خبر : 868877

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ در دنیای نوآوری و خلاقیت، هیچ‌گونه محدودیتی برای ورود افراد نیست و هر شخص حقیقی یا حقوقی که دارای ایده‌ای نوآورانه و خلاقانه باشد، بدون هیچ محدودیت سنی، جنسیتی، تحصیلی و ... می‌تواند مخاطب مراکز رشد محسوب شود، بدیهی است که با این تعریف همه دانشجویان، کارکنان و استادان داخل و خارج از دانشگاه، می‌توانند برای توسعه ایده خود و تبدیل آن به محصولی با قابلیت ورود به بازار کسب‌وکار و درآمدزایی، به این مراکز مراجعه کنند.

خبرنگار آنا به مناسبت فرارسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با احمد هاشمی مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت‌وگو و سعی کرده‌ در قالب پرسش و پاسخ‌های کوتاه به معرفی بخش‌های مختلف این مرکز و انواع خدمات و تسهیلات و امکانات آن بپردازد که در ادامه می‌خوانیم.

آنا: درباره پیشینه مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و فعالیت‌های آن توضیح دهید.

هاشمی: این مرکز رشد آذر ۱۳۹۴ به صورت رسمی آغاز به کار کرد و در طول هشت سال فعالیت، وجود دانشجویان و فارغ‌التحصیلان توانمند و خلاق این امکان را برای این مرکز فراهم کرده که بتواند شاهد استقرار هسته‌های دانشجویی با ایده‌های بکر و خلاقانه و شرکت‌های کیفی با امکان عرضهٔ محصولات فناورانه باشد.

به همین واسطه، چشم‌انداز مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، توسعه کمی و کیفی هسته‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه، همکاری نزدیک با پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، همکاری و شبکه‌سازی با دیگر مراکز رشد استان، منطقه پنج زیست‌بوم نوآوری و نیز دیگر مناطق کشور بوده و ایجاد زیرساخت‌های لازم به‌منظور شکل‌گیری کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان پایدار در اکوسیستم نوآوری کشور را یکی از وظایف مهم خود دانسته تا با ایجاد فضای کسب‌وکار دانش‌بنیان، سبب رشد و اعتلای میهن اسلامی شود.

آنا: مخاطبان اصلی مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه چه کسانی هستند؟

هاشمی: در دنیای نوآوری و خلاقیت، هیچ‌گونه محدودیتی برای ورود افراد نیست و هر شخص حقیقی یا حقوقی که دارای ایده‌ای نوآورانه و خلاقانه باشد، بدون هیچ محدودیت سنی، جنسیتی، تحصیلی و ... می‌تواند مخاطب این مرکز محسوب شود، بدیهی است که با این تعریف همه دانشجویان، کارکنان و استادان داخل و خارج از دانشگاه، می‌توانند برای توسعه ایده خود و تبدیل آن به محصولی با قابلیت ورود به بازار کسب‌وکار و درآمدزایی، به این مرکز مراجعه کنند.

آنا: شرایط اولیه ورود به مرکز رشد چیست؟

هاشمی: هیچ‌گونه پیش‌شرط خاصی برای ورود به مرکز رشد وجود ندارد و با تأکید مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه، جذب حداکثری صاحبان ایده‌های خلاقانه در دستور کار این مرکز قرار دارد و بدون شک، ایده‌های ارائه‌شده توسط گروه‌های منسجم، منظم و باانگیزه از اولویت بالاتری برای عضویت و استقرار در این مرکز برخوردار هستند.

آنا: آیا دانشجویان مقاطع کارشناسی و کاردانی هم می‌توانند به مرکز رشد مراجعه کنند؟

هاشمی: بله، همان‌طور که اشاره شد، نه تنها هیچ‌گونه محدودیتی برای دانشجویان مقاطع مختلف وجود ندارد؛ بلکه دانشجویان ورودی جدید به دانشگاه یا حتی دانش‌آموزانی نیز که دارای ایده‌های نوآورانه برای تبدیل به کسب‌وکار و درآمدزایی باشند، می‌توانند برای معرفی ایده خود و دریافت مشاوره‌های رایگان برای توسعه و پیشبرد این ایده‌ها به این مرکز مراجعه کنند.

آنا: دربار رشته‌های مختلف تحصیلی چطور؟ آیا این مرکز فقط مختص دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی است یا دیگر رشته‌ها را نیز می‌تواند شامل شود؟

هاشمی: بر اساس اسم این مرکز که واژهٔ «فناور» دارد، بسیاری ممکن است دچار این سوءتفاهم شوند که فقط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی می‌توانند به عضویت این مرکز درآیند در حالی که اصلاً این‌گونه نیست و جالب است بدانید که مجوز اولیه این مرکز مربوط به رشته کشاورزی با زیرشاخه‌های بیوتکنولوژی و مکانیزاسیون اختصاص داشته و در طول هشت سال فعالیت این مرکز (از پاییز ۱۳۹۴ تاکنون)، ایده‌های مختلفی نه تنها از انواع رشته‌های حوزه‌های فنی و مهندسی؛ بلکه از حوزه‌های علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی و تربیت‌بدنی در این مرکز طرح و توسعه یافته‌اند.

آنا: اکنون سؤالی را مطرح می‌کنیم که مطمئناً اکثر مخاطبان از شما خواهند پرسید، اینکه چه نوع حمایت‌هایی از ایده‌های ارائه‌شده در این مرکز قابل ارائه است؟

هاشمی: این مرکز می‌تواند در گام نخست، فضای کاری مناسبی در اختیار فرد یا تیم ارائه‌دهنده ایده قرار دهد که این فضا به‌صورت یک اتاق با امکانات سرمایشی، گرایشی، اینترنت و تجهیزات اولیه اداری در یک محیط مناسب و پویا در طبقه دوم ساختمان پژوهش دانشگاه است و صاحبان ایده در مدت استقرار در این فضا، می‌توانند به‌صورت رایگان از مشاوره‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف ازجمله دوره‌های ورود به کسب‌وکار در این مرکز بهره‌مند شوند.

بسته حمایتی دیگر این مرکز، شامل در اختیار قرار‌دادن تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی لازم برای ساخت نمونه اولیه محصول مورد نظر است که در این بین، صاحبان ایده‌های برتر، مشمول دریافت تسهیلات مالی کمکی نیز برای عملی کردن ایده خود می‌شود.

آنا: پیام شما به دانشجویان ورودی جدید چیست؟

هاشمی: مرکز رشد محیط کاملاً دوستانه برای طرح و توسعه ایده‌های نوآورانه دانشجویان بوده که ارزش مراجعه و بازدید برای جویاشدن از امکانات و تسهیلات حمایتی قابل ارائه این مرکز برای آنان دارد. فراموش نکنید که بسیاری از کسب‌وکار‌های موفق در جهان را افرادی راه‌اندازی کرده‌اند که از ابتدای راه، هرگز تصور دستیابی به چنان موفقیت‌های بزرگی را نداشته‌اند. برای ورود به دنیای نوآوری، باید اعتمادبه‌نفس داشته و شجاع باشید و برای اطمینان از کسب موفقیت، باید همواره امیدوار، پرانرژی و خستگی‌ناپذیر بوده و روحیهٔ کار گروهی داشته باشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته