وی افزود: آیتالله رئیسی توجه ویژهای به بازیهای رایانهای دارند، به طوری که کارگروه اقتصاد دیجیتال بستهای برای حمایت از فعالان بازیهای رایانهای در نظر گرفته تا از همه فعالان قدیمی و جدید تولید بازیهای رایانهای حمایت شود.
اسماعیلی در بخش دیگری از این نشست مسئولان مرتبط وزارت فرهنگ در این عرصه را مکلف به پیگیری مکتوب مشکلات بازیسازان کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست از توافق وزارت ارشاد با صندوق امید و بنیاد برکت با هدف حمایت از فعالان حوزه فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: بر این اساس عوامل تولیدکننده بازیهای رایانهای از این تسهیلات بهرهمند خواهند شد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه از فعالان حوزه بازیساز برای ورود به عرصه فرهنگ و زبان فارسی تقدیر کرد و افزود: لازم است همانگونه که برخی از شرکتهای بازیساز در بازیهای خود به معرفی و اعتلای زبان فارسی توجه دارند در نامگذاری شرکتهای خود نیز از اسامی فارسی بهره ببرند.
اسماعیلی افزود: وزارت فرهنگ در دوره جدید آمادگی حمایت از بازیهای رایانهای فعال در زمینه هویتی و زبان فارسی را دارد و اولین گام آن تامین زیرساختها و برگزاری جشنوارههای داخلی و خارجی با حضور این فعالان خواهد بود.
محمدامین حاجی هاشمی مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در این نشست به توانمندیهای بالای بازی سازان ایرانی بویژه در حوزه خط و زبان فارسی اشاره کرد و گزارشی از فعالیتهای کمیته زبان فارسی این بنیاد ارائه کرد.
وی گفت: ظرفیت حوزه بازیسازی در کشور در زبان فارسی در فضای مجازی به عنوان یکی از دغدغهها است، زیرا این امر هویت ملی ما به شمار میرود.
حاجی هاشمی ادامه داد: توجه به بازیهایی که زبان فارسی در فضای مجازی را تبلیغ میکنند، یکی از اولویتهای ما است. در جشنواره تابستانی بازیهای رایانهای نزدیک به یک میلیون و 500 هزار بازیساز شرکت کردند که نزدیک دو سوم آنها در بازیهای کلماتی فعال بودند و این مسئله نشان میدهد که چقدر بازیسازی در حوزه زبان فارسی از سوی مردم و شرکتهای تولیدکننده استقبال میشود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: بازی کلمات از دهه 90 بارقههای امیدی در صنعت بازیهای کشور ایجاد و ثابت کرد که کار فرهنگی دارای مخاطبان بسیاری در کشور است.
وی گفت: بیشترین مخاطب بازیهای ایرانی سبک بازی کلمات و زبان فارسی است که این مسئله جای خوشحالی دارد که هم از سوی مردم و هم تولیدکنندگان مخاطبان بسیاری دارد. به عبارتی حوزه بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه جدی در حوزه اشاعه فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی است.
امید محمدی یکی از بازیسازان حاضر در این نشست به نمایندگی از شرکت «بارانا گیمز» و بازی «الفبابا» به مشکلات و دغدغههای این حوزه پرداخت و گفت: از مهمترین آنها زیرساختها و محدودیت حوزه فضای مجازی است. در حال حاضر سرعت اینترنت سرعت مطلوبی پیدا کرده است ولی بسیاری از بازیسازان همواره با این محدودیتها روبهرو هستند.
مرتضی بصارتدار بازیساز و نماینده بازی «گنج فارسی» با اشاره به مشکلات ساختاری تولیدکنندگان بازیهای رایانهای در کشور به جایگاه و ظرفیتهای عظیم نیروی انسانی در کشور اشاره کرد و گفت: کشورهای همسایه با سرمایهگذاریهای بسیاری هنوز نتوانستند به استعدادهای جوانان ایرانی در این حوزه برسند و باید کارهای جدی در این حوزه انجام شود.
بصارت دار افزود: در اقصی نقاط کشور جوانان با استعدادی وجود دارد که با یک دستگاه رایانه ساده بازی تولید میکنند که با کمترین حمایت از سوی مسئولان میتوانند شغل درآمدزایی ایجاد کنند.
وی گفت: هنوز شغل بازیسازی در ادارات دولتی و خصوصی کشور شناخته شده نیست و مسئولان باید برنامهریزی جدی در این زمینه داشته باشند.
علی افروغه نماینده بازی «دانا» از استودیو «پاییزان» نیز در این نشست مهمترین مشکل فعالان صنعت بازیسازی در کشور را عدم توجه دانست و گفت: این حوزه نسبت به دیگر هنرها مورد غفلت قرار گرفته است. دانش و استعداد چندبرابر بازیسازی در ایران نسبت به کشورهای همسایه وجود دارد که باید سرمایهگذاری و توجه نسبت به آن افزایش یابد.
افروغه برای فعال کردن هرچه بیشتر حوزه بازیسازی در کشور پیشنهاد کرد که جشنوارهها و نمایشگاههای به طور منظم برگزار شود و از بازیسازان خارجی برای سفر به داخل ایران دعوت شود تا بازیهای ایرانی به کشورهای خارجی معرفی شود.
نماینده شرکت نردبان اندیشه فردا و بازی «آمیرزا» در این نشست، گفت: بازیهای ایرانی در کشورهای خارجی بهویژه فارسی زبان مخاطبان بسیاری دارد. با حل شدن زیرساختها از جمله رفع محدودیتهای اینترنتی میتوان به عرضه بیشتر بازیهای فارسی زبان کمک کرد.
سارا صادقیان سازنده بازی «مثل آباد» از شرکت چالیک استودیو از دیگر بازیسازانی بود که در این نشست حاضر بود و به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.