دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1402 - 11:41

اجرای صحیح لوله کشی شوفاژ یه چه شکل است؟

اجرای صحیح لوله کشی شوفاژ یه چه شکل است؟
لوله کشی شوفاژ شاید در ظاهر ساده به نظر برسد اما جالب است بدانید که روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که هر روش هم با مزایا و معایب خاص خود همراه است.
کد خبر : 865545

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، لوله کشی شوفاژ شاید در ظاهر ساده به نظر برسد اما جالب است بدانید که روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که هر روش هم با مزایا و معایب خاص خود همراه است. اما در این بین شاید برای شما سوال شده باشد که بهترین و اصولی‌ترین روش اجرای لوله کشی شوفاژ به چه صورت است؟ این فرایند حساس باید با در نظر گرفتن جزئیات و نکات زیادی صورت گیرد و از این رو اجرای آن نیازمند یک راهنمای کاملا مشخص و واضح است.

روش‌های اجرای لوله کشی شوفاژ

زمانی که صحبت از روش‌های اجرای لوله کشی شوفاژ می‌کنیم، منظورمان روش‌های استاندارد و تایید شده از نظر مهندسی است. اگر هم تا این اندازه حساسیت بر روی اصولی بودن روش‌ها وجود دارد به این دلیل است که اجرای نامناسب لوله کشی شوفاژ می‌تواند خسارات مالی و حتی جانی به همراه داشته باشد. از این رو باید این شبکه لوله کشی به بهترین شکل ممکن و با کم‌ترین ضریب خطا اجرا شود.

به صورت کلی، امروزه دو روش استاندارد برای لوله کشی شوفاژ وجود دارند که عبارت‌اند از روش سنتی و روش کلکتوری که در ادامه توضیحات هر کدام آمده است.

لوله کشی انشعابی یا سنتی

لوله کشی شوفاژ انشعاب که به آن لوله کشی سنتی هم می‌گویند، سیستمی بسیار قدیمی برای اجرای لوله کشی شوفاژ است.

در این سیستم آب به صورت رفت و برگشت، مستقیما از پکیج یا موتورخانه، وارد سیستم شده و باز می‌گردد. این سیستم بسیار ایمن و مناسب است و به همین واسطه برای سالیان زیادی در تمام جهان به کار گرفته شده و امروزه هم رایج‌ترین روش لوله کشی است.

لوله کشی انشعابی به‌سادگی اجرا می‌شود و خیلی کم هزینه است. اما یک ایراد عمده دارد که باعث شده متخصصین به فکر یک روش جایگزین باشند و آن هم ایجاد وابستگی در لوله کشی کل ساختمان است. به عنوان مثال اگر در لوله کشی‌هایی که به صورت انشعابی متصل شده‌اند گرفتگی به‌وجود بیاید، برای رفع مشکل باید آب شوفاژ کل ساختمان تخلیه شود.

لوله کشی کلکتوری

در مقابل لوله کشی انشعابی یا همان لوله کشی سنتی، لوله کشی کلکتوری وجود دارد که روشی مدرن‌تر و بسیار استاندارد برای لوله کشی شوفاژ به شمار می‌رود.

در لوله کشی کلکتوری، آب در ابتدا وارد یک مخزن مخصوص می‌شود و سپس از آن مخزن به مسیر‌های مختلف و دلخواه می‌رود.

این ساختار باعث می‌شود تا وابستگی خاصی در لوله کشی ساختمان وجود نداشته باشد و مشکل هر واحد را بتوان به‌شکل مجزا حل کرد.

با وجود مزایای زیاد این ساختار، اما به‌واسطه سختی در اجرا و قیمت بالای تجهیزات، معمولا ساختار کلکتوری زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بیشتر شاهد استفاده از ساختار انشعابی هستیم.

مراحل لوله کشی شوفاژ

علاوه بر روش‌های مختلف لوله کشی، متد‌ها و ساختارهای مختلفی نیز مانند لوله کشی تک لوله‌ای و دو لوله‌ای وجود دارند که هر کدام جزئیات خاص خود را دارند، اما در این بین، یک‌سری مراحل وجود دارند که برای همه انواع لوله کشی شوفاژ مشترک بوده و حتما باید در نظر گرفته شوند تا هر نوع لوله کشی با هر ساختاری، اصولی و استاندارد باشد. در ادامه بیشتر به بررسی این مراحل پرداخته‌ایم.

بررسی طرح و طراحی

لوله کشی شوفاژ نیز مانند هر فرایند مهندسی دیگری نیازمند نقشه دقیق، طراحی اصولی و محاسبات درست است. لوله کشی شوفاژ فرایند بسیار حساسی است و می‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد و از این رو توصیه می‌شود که انجام این کار و محاسبات مربوطه را حتما به نیروی متخصص و با تجربه در این زمینه بسپارید.

بررسی اندازه‌ها، نوع لوله‌ها، مسیر کشش، موقعیت رادیاتور و موقعیت سایر اجزای سیستم در این مرحله بسیار مهم هستند. در این مرحله می‌توانید با بررسی دقیق شرایط و همچنین در نظر گرفتن قیمت روز لوله، حال در هر نوعی که به آن نیازمند هستید، یک برآورد کلی نسبت به شرایط و قیمت نهایی پروژه داشته باشید

نصب رادیاتورها

پیش از لوله کشی شوفاژ، حتما باید رادیاتور‌ها را در مکان مناسب و مشخص شده قرار داده و به‌خوبی نصب کنید.

تعیین موقعیت مناسب برای رادیاتور‌ها نیز خود موضوعی بسیار مهم است و باید به‌شکلی درست صورت گیرد تا سیستم بتواند گرمایش کل محیط را به‌شکل یکنواخت و مناسب فراهم کند. همچنین مکان رادیاتورها باید دقیقا مطابق چیزی باشد که در نقشه در نظر گرفته شده تا محاسبات مربوط به لوله کشی به‌‎هم نریزد.

در این مرحله توجه داشته باشید که باید شوفاژ را به‌شکل درست و محکم در جایگاه خود نصب کنید چرا که در این مرحله، نصب به صورت نهایی است و در مرحله بعدی باید لوله کشی‌ها را انجام دهید.

اجرای صحیح لوله کشی شوفاژ یه چه شکل است؟

کشیدن لوله‌ها

در این مرحله باید لوله‌های شوفاژ ساختمان را بکشید. این کار نیز مانند مرحله قبلی باید طبق نقشه و اصول مشخصی صورت گیرد و در انجام آن باید دقت داشته باشید.

لوله‌ها معمولا از جنس مس، پلی‌اتیلن (pex) یا پلی‌بوتیلن (PB) هستند و یکی از عوامل موثر بر قیمت لوله آب فلزی نیز جنس آن است.

برای لوله کشی باید توجه داشته باشید که همگی لوله‌ها سالم و بدون خمیدگی، فرورفتگی و یا شکستگی باشند. همچنین در این مرحله باید مشخص کنید که تمایل دارید لوله‌ها را به‌شکل روکار بکشید و یا به‌شکل توکار و برای هر کدام، بستر لازم را آماده کنید.

لوله‌ها باید به‌شکل مناسبی به یکدیگر و سپس به سیستم مرکزی مانند پمپ یا کتری متصل شوند و توجه به درست بودن مسیر‌ها اهمیت بالایی دارد چراکه بعد از اتمام لوله کشی، تصحیح سیستم کار سختی خواهد بود.

اتصالات و تعبیه شیر‌ها

برای تکمیل سیستم لوله کشی شوفاژ، به اعمال اتصالات و تعبیه شیر‌ها نیاز دارید. اتصالات باید بر اساس نیاز و به‌میزان کافی وجود داشته باشند تا بتوانید لوله‌ها را از نظر فیزیکی به‌خوبی در جای خود قرار داده و به سیستم شکل دلخواه خود را بدهید. توجه داشته باشید که شکل لوله‌ها باید کاملا شبیه به نقشه باشد و از اعمال جزئیات اضافه و غیر ضروری بپرهیزید.

شیر‌هایی که در این مرحله به کار گرفته می‌شوند، شیرهای تنظیم حرارت، شیرهای تخلیه هوا و شیر‌های تنظیم فشار هستند که توصیه می‌شود از نمونه‌های با کیفیت و استاندارد استفاده کنید.

شیر‌ها باید به‌خوبی عایق‌بندی شده و به‌شکل محکم در جای خود قرار بگیرند و نباید هیچ نشتی‌ای از این شیر‌ها وجود داشته باشد.

عایق کاری

علاوه بر عایق کاری شیر‌ها، باید خود لوله‌ها و همچنین اتصالات آنها نیز عایق کاری شوند. این امر یکی از مهم‌ترین گام‌ها و شاید کوچک‌ترین و کم‌زحمت‌ترین گام‌ها در اجرای لوله کشی شوفاژ باشد چرا که می‌تواند علاوه بر تثبیت ایمنی سیستم، میزان مصرف انرژی را نیز کاهش دهد.

عایق‌هایی که برای روی لوله‌ها انتخاب می‌کنید باید حتما از جنس مناسب باشد تا از اتلاف گرما و هدر رفت انرژی جلوگیری کنند.

تست و بررسی

با هر سیستم و روشی که لوله کشی شوفاژ را اجرا کرده باشید، مراحل مذکور را باید طی کنید و در صورتی‌که همه مراحل طی شدند، باید یک بار تست و بررسی صورت گیرد.

این بررسی و تست کار سختی نیست و شاید کم‌تر از یک ساعت از شما وقت بگیرد اما قبل از عملیاتی کردن سیستم ضروری است و یادی حتما صورت گیرد.

برای تست لوله کشی شوفاژ روش‌های مختلفی وجود دارد و فشار سیستم و شرایط عملکردی آن بررسی می‌شود.

این مرحله کمک می‌کند تا همه مشکلاتی که ممکن است در مراحل قبل وجود داشته باشند شناسایی و رفع شوند و از این رو توصیه می‌شود در طی مراحل قبلی، به سراغ عیب‌یابی نروید.

چرا باید لوله کشی شوفاژ را جدی بگیریم؟

لوله کشی شوفاژ همواره تحت فشار بالای آب داغ است و از‌این‌رو، باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد.

مقاوم بودن سیستم تنها بسته به کیفیت تجهیزات به کار رفته نیست و بلکه در این بین مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که سیستم توسط نیروی تخصص اجرا شود.

اجرای لوله کشی شوفاژ یک امر کاملا مهندسی و نیازمند دانش فنی است و باید توسط نیروی آموزش‌دیده صورت بگیرد.

اگر به این موارد توجه نشود، باید در انتظار مشکلاتی مانند نشتی، کاهش عملکرد و راندمان سیستم و هزینه‌های دائمی برای تعمیرات و سایر موارد اینچنینی باشید.

اجرای صحیح لوله کشی شوفاژ یه چه شکل است؟

خرید انواع لوله و اتصالات در ایران

به واسطه فشار بالا در سیستم‌های لوله کشی شوفاژ، نرخ فرسایش برای این سیستم بالا است و از این رو توصیه می‌شود که از محصولات با کیفیت برای اجرای لوله کشی استفاده کنید. در بازرگانی فولاد آیرومارت، می‌توانید هر نوع لوله و اتصالاتی را با هر سایزی بسته به نیاز خود، با بهترین قیمت و خدماتی نظیر قیمت رقابتی، رسیدگی سریع به سفارشات و از همه مهم‌‎تر، مشاوره کارشناسان فعال در این زمینه تهیه کنید.

برای خرید یا بررسی قیمت لوله آب فلزی 1/2 و سایر محصولات مشابه، تنها کافی است که به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل کنید.

کلام آخر

شوفاژ امروزه محبوب‌ترین و رایج‌ترین سیستم گرمایشی در جهان است که با مصرف انرژی کم می‌تواند گرمایش یک‌نواخت و مطلوبی را به محیط ارائه کند.

در این بین یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عملکرد سیستم گرمایشی شوفاژ، اجرای صحیح و اصولی بخش لوله کشی است که باید در اجرای آن به نکات زیادی توجه داشته باشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته