کدام رشته مهندسی کمترین تعداد دانشآموخته بیکار را دارد؟
خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ همانطور که علم مکانیک علم حرکتشناسی است، رشته مهندسی مکانیک نیز مهندسی (طراحی، ساخت، تحلیل و …) هر سازه یا پدیدهای است که حرکت میکند و این شیء میتواند یک ماشین، ربات کارخانه، بدن انسان، ذرات سیال یا مثالهای بسیار زیاد دیگری باشد.
برای موفقیت در رشته مهندسی مکانیک علاقهمندی به درس فیزیک در درجه نخست و دروس حسابان و دیفرانسیل در درجه بعدی لازمه موفقیت در این رشته است و دانشجویان این رشته عموماً تجسم خوبی دارند و علاقهمند به ساختن هستند، یعنی کارهایی مانند طراحی سهبُعدی با نرمافزار یا ساختن یک شیء واقعی (بهعنوان مثال یک وسیله با مکانیزمهای خاص حرکتی برای آنها جذابیت دارد.
از مهمترین واحدهای درسی رشته مهندسی مکانیک میتوان به طراحی اجزای ۱ و ۲ اشاره کرد که در آن اصول طراحی قطعات پایهای ماشینها آموزش داده میشود، همچنین دروسی مانند سیالات ۱ و ۲، ترمودینامیک ۱ و ۲ و انتقال حرارت ۱ و ۲ برای یادگیری اصول مهندسی سیالات و انتقال انرژی هستند.
دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در زمینه ترتیب دانشجویان رشته مهندسی مکانیک تجارب بسیار بالایی دارد و دانشجویان زیادی از این دانشگاه در رشته مهندسی مکانیک تربیت شده و فارغالتحصیل شدهاند.
براین اساس، به تازگی عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به مرتبه دانشیاری ارتقا یافت.
بهطوری که با پیشنهاد کمیته منتخب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و موافقت هیئت ممیزه در دویست و هشتمین نشست این هیئت و تأیید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مرتبه علمی افشین زینالدینی عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه از استادیاری به دانشیاری ارتقا یافته است.
خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در این راستا گپ و گفتی را با زینالدینی ترتیب داده است که در پی میآید:
رمز موفقیت دانشجویان در رشته مهندسی مکانیک
آنا: رشته مهندسی مکانیک اکنون چه جایگاهی در دانشگاههای کشور دارد؟
زینالدینی: مهندسی مکانیک یکی از رشتههای پرطرفدار در دنیا و همینطور کشور ایران است. در ایران محققان برجستهای در گرایشهای مختلف مهندسی مکانیک داریم و اگر مجلات معتبر دنیا در زمینه مهندسی مکانیک را بررسی کنیم میتوانیم به جایگاه دانشمندان ایرانی در زمینه مهندسی مکانیک پی ببریم و در خاورمیانه، مقالات مهندسی مکانیک ایران حرف نخست را میزنند.
ماهانه مقاالات زیادی از سوی ایرانیها در مجلات معتبر دنیا به چاپ میرسد که میتواند در پیشرفت رشته مهندسی مکانیک بسیار مؤثر باشد.
آنا: علاقهمندان به تحصیل در رشته مهندسی مکانیک باید در چه زمینههایی دارای استعداد باشند و چه آموزههایی را فرابگیرند تا موفق باشند؟
زینالدینی: هر شخصی که علاقهمند به طراحی و ساخت قطعات و تجهیرات به هر شکلی باشد، میتواند وارد رشته مهندسی مکانیک شود.
مهندسی مکانیک در صنایع هوایی مانند هواپیما، موشک و بالگرد، صنایع دریایی مانند کشتی، خودروسازی، توربین سازی و صدها صنعت خرد و کلان دیگر نقش بسزایی دارد.
از سویی درک مفاهیم مکانیک نخستین گام برای ورود به دنیای جذاب مهندسی مکانیک است، بهعنوان مثال در زمینه مهندسی مکانیک گرایش جامدات یادگیری مفاهیمی مانند مکانیک مواد و طراحی اجزا بسیار اهمیت دارند؛ اما برای ورود به بازار کار بعد از دوران کارشناسی، یادگیری نرمافزارهایی مانند کتیا و آباکوس بهشدت توصیه میشود.
در مقاطع بالاتر نیز تمرکز بر یک تخصص بسیار مهم است.
از سال ۱۳۸۹ فقط در حوزه مواد کامپوزیتی کار و تلاش کردم با تمامی روشهای تئوری، تجربی و مدلسازی عددی مطالعاتم را در حوزه کامپوزیتها انجام دهم و اکنون ریاست انجمن علمی کامپوزیت ایران را برعهده دارم.
آنا: آینده شغلی دانشآموختگان رشته مهندسی مکانیک در بازارکار را چگونه ارزیابی میکنید؟
زینالدینی: براساس برخی آمارها رشته مهندسی مکانیک بین رشتههای مهندسی کمترین تعداد دانشآموخته بیکار را دارد.
هر دانشآموختهای که توانایی طراحی و ساخت قطعات را داشته باشد، میتواند بهراحتی وارد بازار کار شود یا تولید محصول خود را راهاندازی کند.
یادگیری نرمافزارها، توانایی طراحی و تحلیل قطعات و تجهیرات، ساخت قالب و قالبگیری قطعات و توجه به نیاز صنعت میتوانند برای ورود به بازار مؤثر باشند.
آنا: مهندسی مکانیک یکی از رشتههای مورد علاقه داوطلبان بوده، اکنون استقبال از این رشته چگونه است؟
زینالدینی: در سراسر جهان مهندسی مکانیک بهدلیل کاربرد فراوان آن همواره متقاضیان زیادی داشته و در دانشگاههای ایران نیز همچنان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این رشته استقبال خوبی وجود دارد.
در دنیای امروز بدون وجود مهندس مکانیک امکان ساخت هیچ قطعه و ماشینی وجود ندارد.
آموزش نحوه طراحی و ساخت قطعات کامپوزیتی
چالشهای رشته مهندسی مکانیک را چه چیزهایی میدانید و راهکارهایتان برای رفع چالشها چیست؟
زینالدینی: چالش اصلی فارغالتحصیلان مهندسی مکانیک پس از دوران کارشناسی عدم آشنایی با طراحی و ساخت تجهیزات و قطعات است.
رابطه دانشجویان رشته مهندسی مکانیک با صنایع همچون رابطه دانشجویان رشته پزشکی با بیمارستان است.
دانشجویان رشته پزشکی همواره با بیمارستانها و مراکز درمانی ارتباط دارند، اما متأسفانه این موضوع در رشتههای فنی مهندسی بهخصوص رشته مهندسی مکانیک ابتر مانده است.
ازجمله راهکارهایی که برای رفع این معضل میتوان پیشنهاد کرد، افزایش واحدهای کارآموزی در صنعت است.
چالش دیگری که فقط مختص این رشته هم نیست عدم تمرکز دانشگاههای ایرانی بر اهداف خاص است.
اگر به وبسایت دانشگاههای مطرح دنیا مراجعه کنیم میتوان دریابیم که هر دانشگاهی تنها روی یک موضوع تمرکز دارد و به اصطلاح ماموریت، هدف و استراتژی دارد.
بهعنوان مثال یک دانشگاه فقط مختص تربیت پژوهشگران است و دیگری روی تربیت افراد متخصص تمرکز دارد، بنابراین رفع نیازهای جامعه ازجمله مأموریت بسیاری از دانشگاههای تراز اول دنیاست، اما دانشگاههای ما کمتر متوجه این مسائل بودهاند.
آنا: گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت دانشجویان چقدر موفق بوده است؟
زینالدینی: در سالهای گذشته دانشجویان بسیار خوبی از گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه فارغالتحصیل شدهاند.
تعدادی از فارغالتحصیلان دوران کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه توانستند با یادگیری نرمافزارهای مرتبط وارد بازار کار شوند.
خوشبختانه برخی از فارغالتحصیل دوران کارشناسی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ازجمله بهترین تولیدکنندگان استان و کشور هستند.
تعدادی از دانشجویان ما هم که علاقهمند به ادامه تحصیل بودند در بهترین دانشگاههای ایران در حال گذراندن دوران کارشناسی ارشد یا دکتری هستند.
دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که بنده بهعنوان استاد راهنما در خدمتشان بودم نحوه طراحی و ساخت قطعات کامپوزیتی را آموزش دیدند و این یکی از افتخارات من است.
گفتگو: مهران هوشیار
انتهای پیام/