دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارشناس نجوم خبر داد؛

۲۲ مرداد اوج بارش شهابی برساووشی/ شرایط رصدی سخت بارش در صبحگاه

۲۲ مرداد اوج بارش شهابی برساووشی  شرایط رصدی سخت بارش در صبحگاه
یک کارشناس نجوم گفت: اوج بارش شهابی برساووشی امسال، صبح فردا بیست و دوم مردادماه خواهد بود که به دلیل روشنایی روز بارش‌های کمتری قابل رصد است.
کد خبر : 862388

آرش دانش محقق پسادکتری نجوم پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره بارش‌ شهابی برساووشی که به صورت تقریبی از اواخر تیرماه آغاز شده و تا اوایل شهریور ماه ادامه دارد، گفت: اوج بارش شهابی برساووشی امسال فردا، ۲۲ مردادماه ساعت ۵ صبح است که قاعدتاً در آن ساعت قابل رؤیت نیست؛ بنابراین بهترین زمان برای رؤیت آن شب قبل است.

وی با بیان اینکه بارش‌های برساووشی در تمام ایران قابل رؤیت است، گفت: اما هر چه از شهر و آلودگی نوری فاصله بگیریم، تعداد بیشتری شهاب قابل مشاهده خواهد بود.

کارشناس نجوم درباره پیدایش بارش شهابی برساووشی گفت: دو اخترشناس آمریکایی در سال ۱۸۹۰ متوجه شدند این بارش‌ها در اثر عبور زمین از مدار حرکتی ستاره دنباله‌دار «سوئیفت تاتل» رخ می‌هد که آخرین بار این ستاره دنباله‌دار در سال ۱۹۹۲ رؤیت شده و در سال ۲۰۲۶ دوباره آن را خواهیم دید.

وی افزود: زمانی که ستاره‌ها به سمت خورشید می‌روند به دلیل تابش گرما مقداری از آنها کنده می‌شوند به همین دلیل به‌صورت گیسوی پشت ستاره دیده می‌شوند که به اصطلاح آن را ستاره دنباله‌دار می‌گوییم. این ذرات در مدار باقی می‌مانند و وقتی در مسیر زمین قرار می‌گیرند با برخورد به جو در اثر اصطکاک می‌سوزند که ما آنها را به‌صورت شهاب در آسمان می‌بینیم.

دانش گفت: تعداد شهاب‌های قابل مشاهده در هر بارش به نزدیکی مدار حرکتی زمین به خورشید و تعداد ذرات موجود در مسیر زمین بستگی دارد که به احتمال زیاد تعداد بارش در سال ۲۰۲۶ بیشتر خواهد بود.

وی توضیح داد: مسیر حرکت زمین را می‌توان پیش‌بینی کرد، ستاره‌های دنباله‌داری که به دور خورشید می‌چرخند جزئی از منظومه شمسی هستند و مسیر آنها نیز مشخص است؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانیم بارش شهابی برساووشی بعدی را پیش‌بینی کنیم.

محقق پسادکتری نجوم مطرح کرد: بارش برساووشی هر سال در مردادماه رخ می‌دهد و بازه زمانی بارش‌های شاخص مشخص است به‌عنوان نمونه بارش شهابی برساووشی اخیر از ۲۷ تیرماه آغاز شده و تا ۳۰ شهریور ادامه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته