دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس نجوم:

رصد بارش برساووشی با میانگین رؤیت ۱۰۰ شهاب در ساعت/ ۲۲ مرداد اوج بارش است

رصد بارش برساووشی با میانگین رؤیت ۱۰۰ شهاب در ساعت  ۲۲ مرداد اوج بارش است
یک کارشناس نجوم گفت: اوج بارش شهابی برساووشی ۲۲ مردادماه است که می‌توان میانگین ۱۰۰ شهاب در ساعت را رصد کرد.
کد خبر : 861149

روح‌الله امیری استاد تمام فیزیک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تشریح ویژگی‌های بارش شهابی برساووشی اظهار کرد: این بارش از ۲۷ تیرماه آغاز شده که تا ۳۰ شهریور ادامه دارد، اما اوج آن در ۲۲ مردادماه است و از ابتدای شب می‌توان آن را رصد کرد.

وی با بیان اینکه ساکنان مناطق شمالی افق دیده بهتری برای رصد این بارش شهابی دارند، گفت: این بارش تا طلوع آفتاب قابل مشاهده و رصد است.

امیری با بیان اینکه بارش شهابی برساووشی در همه مناطق ایران قابل رؤیت است، افزود: در این بارش میانگین ۱۰۰ شهاب در ساعت را می‌توان مشاهده کرد؛ البته در مناطقی که میزان آلودگی نوری کمتر باشد تعداد شهاب‌های بیشتری به چشم می‌آید.

این کارشناس نجوم گفت: شهاب‌ها حاصل سوختن ذرات به‌جامانده از سیارک‌ها یا ستاره‌های دنباله‌دار هستند. بارش شهاب برساووشی ناشی از سوختن توده ذرات ستاره‌های دنباله‌دار است. زمانی که زمین به دور خورشید می‌چرخد این ذرات وارد جو زمین شده و فرایند سوختن آنها در اتمسفر زمین باعث ایجاد شهاب می‌شود.

وی توضیح داد: اگر مسیر حرکت شهاب‌ها را به صورت معکوس دنبال کنیم به نقطه‌ای می‌رسیم که کانون بارش است. کانون بارش شهابی برساووشی در نزدیکی صورت فلکی برساوش قرار دارد و در لحظه آغاز بارش، قبل از غروب خورشید، ارتفاع آن حدود ۱۰ درجه است که با گذشت زمان ارتفاع آن تا ۲۵ درجه بالا می‌آید.

امیری ادامه داد: بنابراین برای دید بهتر این بارش باید در منطقه‌ای قرار بگیریم که افق دید به سمت شمال شرقی آسمان باشد.

این کارشناس نجوم بیان کرد: فضای مناسب برای رصد این بارش دشت‌ها و مناطق کویری است و علاقه‌مندان به دیدن این بارش در مناطق کوهستانی باید در ارتفاعات قرار بگیرند.

استاد فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: افرادی که علاقه‌مند به مشاهده بارش شهابی هستند باید موقعیت آن را شناسایی کنند. برای این کار کافی است به سمت شمال و ستاره قطبی قرار گیرند و بعد به سمت شرق حدود ۳۵ درجه چرخش داشته باشند.

وی گفت: این پدیده در شمال شرقی آسمان رخ می‌دهد و کانون آن در سمت چپ صورت فلکی برساووش و پایین صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته