دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1395 - 14:55
معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با آنا خبر داد

معرفی 15 هزار کودک مبتلا به تنبلی چشم/ انجام ۹۰ درصدی غربالگری تنبلی چشم در کشور

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور از انجام ۹۰ درصدی غربالگری تنبلی چشم در کشور خبر داد و گفت: حدود 15 هزار مورد از کودکان مبتلا به تنبلی چشم شناسایی و برای گذراندن روند درمان به متخصصان و چشم پزشکان معرفی شدند.
کد خبر : 86150

مینو رفیعی، معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: پیشگیری از تنبلی چشم در قالب برنامه‌های غربالگری سازمان بهزیستی کشور دنبال می‌شود. برهمین اساس سال گذشته بیش از سه میلیون کودک بین سه تا 6 سال از سوی سازمان بهزیستی معاینه شدند. حدود 15 هزار مورد از کودکان مبتلا به تنبلی چشم شناسایی و برای گذراندن روند درمان به متخصصان و چشم پزشکان معرفی شدند.


معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور از انجام ۹۰ درصدی غربالگری تنبلی چشم در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون 800 پایگاه سنجش بینایی به طور ثابت در کشور فعالیت دارند که تعداد این پایگاه‌ها در آبان و آذر ماه که اختصاص به برنامه پیشگیری از تنبلی چشم دارد به 20 هزار پایگاه افزایش می‌یابد.


وی افزود: در ادامه اجرای این برنامه حدود 30 تا 40 هزار از کودکان مبتلا به سایر اختلالات بینایی از جمله انحراف چشم و نیازمند به عینک نیز شناسایی و برای درمان، جراحی و حتی خرید عینک معرفی شدند. در بسیاری موارد نیز سازمان بهزیستی هزینه جراحی و عینک این کودکان را پرداخت کرد چون نزدیک‌بینی‌های شدید عامل به وجود آمدن تنبلی چشم می‌شوند بنابراین ما با اجرای این طرح هم علت‌های تنبلی چشم را حذف می‌کنیم و هم در صورت کشف تنبلی چشم نسبت به درمان آن اقدام می‌کنیم تا کودک در آینده دچار مشکلات شدید بینایی نشود.


معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: شیوع تنبلی چشم در سطح کشور بین 0.6 تا یک درصد است که حتی نسبت به متوسط جهانی پایین‌تر است.


رفیعی تصریح کرد: طی جلسات مشترک سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت مشخص شد که این وزارتخانه در زمینه تنبلی چشم مطالعات و تحقیقات علمی انجام داده است و به نظر می رسد که پس از گذشت 20 سال از اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم شیوع آمبلیوپی در کشور ما کاهش یافته است و اجرای این برنامه در طول زمان شیوع تنبلی چشم را از 2 درصد به 0.6 درصد کاهش داده است.


وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از معلولیت‌ها از سوی سازمان بهزیستی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد، افزود: در برخی از مراکز بهداشتی، بهورزها در تشخیص تنبلی چشم به ما کمک می کنند ولی بیشتر برنامه در مهدکودک ها صورت می‌گیرد که مربیان مهدکودک‌ها با ما همکاری می کنند که کودکان مبتلا به تنبلی چشم به سطح دوم اپتومتریست‌ها و در نهایت به چشم پزشکان معرفی می‌شوند.


رفیعی گفت: هم اکنون با توجه به رقم مطلوب 82 درصدی پیگیری اجرای این طرح تلاش می‌کنیم تا این آمار را افزایش دهیم، همچنین با پیگیری و مدیریت تمام برنامه‌های غربالگری در کشور درصدد هستیم هزینه‌های درمانی افراد ناتوان و نیازمند را تامین کنیم.


به گزارش آنا، تنبلی چشم یا "آمبلیوپی" نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، فرد را از یک چشم بسیار کم بینا یا نابینا می‌کند و در صورت تشخیص به موقع، به راحتی و کاملا قابل درمان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب