دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1402 - 15:42

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات اشخاص حقوقی اعلام شد!

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات اشخاص حقوقی اعلام شد!
هر ساله آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی یکی از مهمترین تاریخ هایی است که شرکت ها و اشخاص حقوقی مشمول مالیات باید مورد بررسی قرار دهند.
کد خبر : 861098

هر ساله آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی یکی از مهمترین تاریخ هایی است که شرکت ها و اشخاص حقوقی مشمول مالیات باید مورد بررسی قرار دهند. با اینکه قبلا در مورد آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات اشخاص حقوقی صحبت کرده بودیم، اما اهمیت این موضوع باعث شده تا یک مطلب جامع برای پوشش تمام نیاز های اشخاص حقوقی تدوین کنیم. 

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، مطابق قانون، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک اجاری روز شنبه ۳۱ تیرماه پایان می‌یابد و این مهلت تمدید نخواهد شد. در اصل آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی مشاغل 31 تیر ماه می باشد که این تاریخ غیرقابل تمدید اعلام شده است.

قبلا این تاریخ تا 10 تیرماه تمدید شده بود و در آخرین خبر اعلام شده است که آخرین مهلت زمان ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی 31 تیر می باشد. 

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیات اشخاص حقوقی

مطابق قانون، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک اجاری روز شنبه ۳۱ تیرماه به پایان می‌رسد و این مهلت تمدید نخواهد شد. بنابراین، اشخاص حقوقی برای بهره‌مندی از مشوق‌های قانونی، باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا پایان روز شنبه ۳۱ تیرماه سال‌جاری ارائه کنند.

برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی (نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی) منوط به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است، لذا فعالان اقتصادی به‌منظور بهره‌مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر یا هر نوع تسهیلات دیگر باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا روز شنبه ۳۱ تیرماه به صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir ارسال کنند. 

همچنین عدم پرداخت مالیات یا برحسب مورد عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر، مشمول جرایم قانونی می‌شود. گفتنی است، اشخاص موظف به پرداخت مالیات می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir تکالیف قانونی خود را در موعد مقرر انجام دهند.

تمدید مهلت مهلت اظهارنامه مالیاتی مشاغل

31 تیرماه، آخرین مهلت زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی می باشد و این زمان قابل تمدید نیست. مودیان مالیاتی در صورتی که در این زمان اقدام به ثبت اظهارنامه های خود نکنند مشمول تخفیف های مالیاتی نخواهند بود. 

کدام دسته از اشخاص حقوقی باید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند؟

با توجه به ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی شرکت‌ها و اشخاص حقوقی موظف به تدوین و ارسال اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان، بر اساس دفاتر و اسناد و مدارک خود، به اداره امور مالیاتی منطقه فعالیت خود هستند. اشخاص حقوقی مکلف‌اند اظهارنامه مالیاتی خود را با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir ثبت کنند.

شرط اصلی برای بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی، تدوین و ارسال به‌موقع و صحیح اظهارنامه مالیاتی است. به عبارت دیگر، معافیت‌های مالیاتی، ممانعت از انجام تعهدات مالیاتی ندارند و همه اشخاص حقوقی می‌بایست برای بهره‌مندی از نرخ صفر مالیاتی یا سایر مشوق‌ها، اظهارنامه خود را تدوین و به اداره امور مالیاتی ارائه دهند.

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات اشخاص حقوقی اعلام شد!

مدارک مورد نیاز برای اظهارنامه اشخاص حقوقی

برای پر کردن و ثبت اظهارنامه مالیاتی همواره لازم است مدارکی را گردآوری کنید. در این قسمت مدارکی که برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی لازم است ارائه کنید را معرفی می‌کنیم:

  • مجوزهای صادر شده از مراجع ذی صلاح برای شما
  • آخرین نسخه اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت
  • اجاره نامه یا سند محل قانونی شرکت
  • کپی کارت ملی، شناسنامه و مدارک هویتی اعضای هیئت مدیره و صاحبان امضا اسناد
  • گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقوقی
  • صورت سود و زیان تمام افرادی که مکلف به تنظیم اظهارنامه مالیاتی هستند
  • مبلغ خرید تجهیزات، مواد اولیه و امکانات
  • مبلغ درآمد حاصل از فروش یا ارائه خدمات
  • صورت بهای تمام شده کالاها یا خدماتی که ارائه شده
  • گواهی گردش حساب ممهور به مهر شعبه شرکت
  • کلیه قراردادهای مودی با شرکت‌ها و اشخاص در سال مالی
  • مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
  • شماره ثبت دفاتر قانونی
  • سند مالیات‌های پرداخت شده که به تایید سازمان امور مالیاتی رسیده
  • کارت بازرگانی
  • اسنادی مثل پرداختی‌های بیمه که به تایید اداره دارایی رسیده باشد

بسته به شرایط ممکن است مدارک دیگری نیز برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی احتیاج داشته باشید. شما باید اطلاعاتی که از شما خواسته شده را با توجه به این مدارک پر کنید یا اینکه خود این مدارک را در سیستم بارگذاری کنید. بنابراین بهتر است قبل از پر کردن اظهارنامه مالیاتی از تکمیل بودن مدارک خود اطمینان حاصل کنید.

آموزش ثبت اظهارنامه اشخاص حقوقی

یکی از روش‌های تعیین مالیات در تمام نظام‌های اقتصادی دنیا، تعیین مالیات براساس خوداظهاری است. در این روش، مودی مالیاتی باید اطلاعات حساب‌های مالی مربوط به شرکت یا موسسه، مانند ترازنامه یا صورت‌های مالی، را در قالب یک اظهارنامه مالیات شرکت‌ها، راسا تنظیم کرده و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد.

قبلاً، اظهارنامه‌ها در فرم‌های چاپی تهیه می‌شدند؛ اما از سال 91، با طراحی سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، این اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی ثبت می‌شوند. البته، برای ثبت اظهارنامه مالیاتی 1402، ابتدا باید ثبت‌نام در این سامانه انجام گیرد.

  1. برای ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی 1402، به آدرس اینترنتی return.tax.gov.ir مراجعه نموده، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. سپس، مشخصات و اطلاعات هویتی مودی را وارد نمایید.
  2. پس از تکمیل فرم اطلاعات حساب‌های بانکی مربوط به فعالیت اشخاص حقوقی، فرم اطلاعات اختصاصی را طبق تصویر زیر تکمیل نمایید.
  3. سپس، اطلاعات جداول 1 و 2 یعنی اسامی اعضای هیئت‌مدیره و تعداد کارکنان را وارد کرده و اطلاعات مجوزهای فعالیت‌های اقتصادی را طبق تصویر زیر در جدول 3، وارد نمایید.
  4. در قسمت بعد، جدول 4 و 5 را تحت عنوان اطلاعات دفاتر قانونی مودی و جزئیات پذیرش بورس سهام، تکمیل نمایید و در ادامه، جدول 6 یعنی اطلاعات مالک را طبق تصویر زیر کامل نمایید.
  5. جدول 7 مربوط به فهرست واردات و صادرات می‌باشد. پس از تکمیل این مرحله، دکمه ذخیره و ادامه را کلیک کنید.
  6. جدول 8 نیز مربوط به موجودی موارد و کالا می‌باشد. پس از تکمیل این مرحله، روی گزینه ذخیره و ادامه کلیک نمایید.
  7. در ادامه، اطلاعات مربوط به جدول 9 (اطلاعات فروش) و جدول 10 (درآمد ناخالص پیمانکاری) را وارد نموده و جدول 11 (بهای تمام شده کالای فروش رفته) را طبق تصویر زیر تکمیل نمایید.
  8. جداول بعدی مربوط به بهای تمام شده کار انجام شده پیمانکاری، درامدهای اتفاقی، صورت سود و زیان، گردش حساب سود، صورت وضعیت مالی، درآمدهای معاف از مالیات، معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی، مالیات های پرداختی در اجرای قوانین موافقت‌نامه‌های اجتناب از اخذ مالیات مضاعف با دیگر کشورها، مالیات های پرداختی در سایر کشورها و درآمدهایی که مالیات آنها قبلا به صورت مقطوع پرداخت شده است و مواردی از این قبیل می‌باشد.
  9. بعد از مراحل فوق، نوبت به محاسبه مالیات می‌رسد. در این مرحله، بر اساس اطلاعات وارد شده در جداول پیشین مالیات متعلقه، محاسبه گشته و نمایش داده می‌شود.
  10. در این مرحله می‌بایست، مشخصات تهیه‌کننده اظهارنامه مالیات شرکت‌ها و سپس مدیر امور مالی و حسابرسی مودی را وارد نمایید.
  11. در انتها، لیست مواردی که نیاز به اصلاح دارند، نمایش داده خواهد شد. در صورتی که موارد اصلاحی وجود نداشته باشد، تایید نهایی اطلاعات و پیش‌نمایش اظهارنامه نمایان می‌گردد. پس از تایید نهایی و دریافت کد رهگیری، اطلاعات اظهارنامه مالیات شرکت‌ها نمایش داده خواهد شد.
  12. لازم است که چه در هنگام ثبت نام و چه در هنگام ثبت اظهارنامه مالیاتی 1402، دقت کافی به عمل آید؛ اما اگر اطلاعاتی اشتباه وارد شود و یا به هر علتی، نیاز به ویرایش اطلاعات وجود داشته باشد، تا 30 روز پس از آن، فرصت ویرایش این اطلاعات وجود دارد.
  13. اگر اظهارنامه مالیات شرکت‌ها، در مهلت و زمان مشخص شده، ثبت نام نشود و یا اشتباه عمدی در ارسال اطلاعات انجام گیرد، بر اساس ماده 192 قانون مالیات‌های مستقیم، شخص حقیقی یا حقوقی به اندازه 30 درصد از مالیات متعلقه، به جریمه غیرقابل بخشش، محکوم خواهد شد. 

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات اشخاص حقوقی اعلام شد!

جمع بندی

همانطور که متوجه شدید آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات اشخاص حقوقی 31 تیر ماه سال 1402 می باشد. این زمان قابل تمدید نیست و در اصل آخرین مهلت زمان ثبت اظهارنامه است. اگر در مورد نحوه ثبت اظهارنامه سوالی داشتید، می توانید در بخش کامنت های همین پست با ما در ارتباط باشید. این مطلب با کمک تیم تحریریه شماران سیستم تدوین شده است. در صورتی که نمیدانید اظهارنامه مالیاتی چیست و چه کاربردی دارد، می توانید با ما در ارتباط باشید. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب