از تشکیل کنسرسیوم هوش مصنوعی تا راهاندازی مرکز رمزارز با رویکرد مهارتآفرینی
خبرگزاری علم و فناوری آنا - حسین بوذری؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد جزء معدود مراکز علمی و آموزشی است که در تلاش برای بهروزرسانی رشتههاست بهطوریکه تاکنون ۱۰ درصد رشتههای این دانشگاه حذف شده و ۳۵ درصد به رشتهها افزوده شده است.
در کنار بهروزرسانی رشتههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد میتوان به راهاندازی مراکز مهارتی اشاره کرد، مراکزی که دانشجویان و دانشآموزان سما را در خود جای داده تا در کنار تحصیلات آکادمیک به مهارتآفرینی مشغول شوند.
مراکز مهارتی رمزارز و دیجیتال یکی از این مراکز است که علاوه بر آموزش آکادمیک به آموزش مهارتی دانشآموزان و دانشجویان نیز میپردازد تا با آخرین یافتههای علمی در زمینه رمزارز آشنا شوند.
خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در راستای بررسی استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد و به منظور دستیابی به آخرین اطلاعات آمایش رشتههای دانشگاهی و حرکت به سمت رشتههای مرتبط با هوش مصنوعی گفتوگویی را با مهدی شانه معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد ترتیب داده است که در ادامه میخوانیم.
بهروزرسانی سرفصلهای رشتههای دانشگاه آزاد نجفآباد
استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد در راستای آمایش و ساماندهی رشتههای دانشگاهی چیست؟
شانه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد در راستای آمایش و ساماندهی رشتههای دانشگاهی، استراتژیهایی را در نظر گرفته، توسعه رشتههای تحصیلی متناسب با نیازهای بازارکار استان اصفهان و شهرستان نجفآباد نخستین استراتژی است، بهطوری که دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد با همکاری سازمانهای دولتی و بخش خصوصی، اقدام به شناسایی نیازهای بازار کار استان اصفهان و شهرستان نجفآباد کرده و براساس آن، رشتههای تحصیلی جدیدی را راهاندازی یا رشتههای موجود را تقویت میکند.
بررسی رشتههای تحصیلی متناسب با نیاز کشور، منطقه و براساس نیازهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی با توجه به تعداد دانشآموزان، نیاز استان، کشور و امکانات دانشگاه در حوزههای آموزشی، مراکز تحقیقاتی، پارک علم و فناوری و زیرساختهای پژوهشی، آزمایشگاهها، کارگاهها و رشتههای تحصیلات تکمیلی از دیگر سیاستهای آموزشی برای آمایش و ساماندهی رشتههای دانشگاهی است.
نجفآباد شهرستانی با ظرفیت گردشگری فراوان و صنعتی است و دانشگاه آزاد اسلامی درصدد تقویت رشتههایی است که این شهرستان میتواند با تکیه بر آن و تربیت متخصصان علاوه بر دستیابی به پیشرفت، رشتههای فاقد دانشجو یا کممتقاضی را نیز به سمت شهرستانها یا شهرهایی هدایت کند که در آینده آن شهر مؤثر واقع شود.
ازسویی نجفآباد دارای شهرکهای صنعتی مهمی است که هرکدام میتواند در پیشرفت و بهسازی امور صنعتی کشور مؤثر و مفید واقع شود.
رشتههایی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد تدریس میشود، دارای سرفصلهای بهروزی هستند که استادان را نسبت به تدریس دروس راحتتر میکند.
آنا: توجه به حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه کارآفرین و مهارتمحوری، هنوز برخی رشتههای دانشگاهی منسوخ شده در حال فعالیت هستند، در راستای جذب دانشجویان در رشتههای مهارتآفرینی و کارآفرینی چقدر موفق بودهاید و رشد داشتهاید؟
شانه: تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی، ارائه دروس کارآفرینی در مقطع کارشناسی، برگزاری طرح پویش (هر دانشجو، یک مهارت و هر استاد، یک کارآفرین) توسعه رشتههای مهارتآموزی و حرفهای در مقاطع کاردانی و کارشناسی ایجاد رشتههای مهارتی و حرفهای در مقاطع فوق و ارتباط با مراکز صنعتی و کارآفرینی ازجمله برنامههای مهم دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد در راستای مهارتآفرینی و کارآفرینی است.
علاوه بر مهارتآفرینی در مقطع تحصیلات تکمیلی (دکتری) رشته مدیریت فناوری اطلاعات - کسبوکار هوشمند را نیز داریم که به مهارتآفرینی و کارآفرینی در حوزه کسب و کار معنا میدهد، بنابراین یکی از روشهای اصلی برای حرکت و دستیابی به مهارتآفرینی با موضوع هوشمندسازی توجه به کسب و کار هوشمند است که خلأ امروز کشور را رفع خواهد کرد.
امروز کشورمان به شدت به هوشمندسازی در حوزههای مختلف نیازمند است و نمیتوان همچون گذشته سنتی عمل کرد و باید هوشمندسازی در حوزههای متعدد را ابتدا بهصورت علمی و آکادمیک آموخت و سپس آن را در جامعه ساری و جاری کرد.
رسالت مهم دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد پرداختن علمی و آکادمیک به کارآفرینی و مهارتآفرینی با تکیه بر هوش مصنوعی است.
سیاست مهارتآفرینی دانشآموزان از سنین پایین
آنا: مأموریت آینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد در راستای نوسازی رشتههای دانشگاهی چیست؟
شانه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد بنا دارد مدارس عالی مهارتی و کارآفرینی را برای جذب دانشآموزان علاقهمند به این رشتهها فعال کند.
همچنین مراکز کارآفرینی و مهارتآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد به دانشجویان این امکان را میدهد تا با استفاده از فرصت یادگیری و مهارتآفرینی در کنار تحصیلات آکادمیک در آینده اشتغالزایی کرده و به جامعه خدمت کنند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد با بهروز کردن رشتهای مهارتی و تغییر نگرش استاد و دانشجو به این مقوله و برگزاری همایشهای آینده شغلی با کمک آموزش و پرورش شهرستان نجفآباد در تلاش برای مهارتآفرینی دانشآموزان از سنین پایین دارد.
با این شیوه در آینده نهتنها دانشجو و دانشآموز بیکار نخواهیم داشت، بلکه اشتغالزایی بسیاری در کشور در حوزههای مختلف صنعتی، مهارتی، کارآفرینی ئ هنری خواهیم داشت.
آنا: نحوه تعامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد با سازمان فنی و حرفهای چگونه است؟
شانه: معرفی دانشجویان بهعنوان کارآفرین و طرح پویش برای مهارتافزایی به سازمان فنی و حرفهای و خدمات نسبتاً مناسب از سوی این سازمان دانشجویان علاقهمند را با اصول مهارتآفرینی آشنا کرده است.
نمیتوان دانشجویان را صرفاً از طریق حفظیات دروس که آینده پرثمری ندارد به مهارتآفرینی و کارآفرینی سوق داد، مهارتآفرینی نیازمند کارویژهها و سیاستهای کارآفرینی است که با تعامل تمامی دستگاهها با مراکز آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی امکانپذیراست.
برگزاری دورههای آموزشی مشترک برای دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد مراکز مهارتی مشترک در دانشگاههای آزاد اسلامی، همکاری در زمینههای پژوهش و فناوری، همکاری در زمینههای کارآفرینی و اشتغالزایی، همکاری در آموزش و آمادهسازی کادر فنی و تبادل دانش و تجربه و ارتباطات صنعتی از راههای تعامل بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد و سازمان فنی و حرفهای است.
پیوند عملی بخش صنعت با دانشگاه در نجفآباد
آنا: جایگاه رشتههای جدید (تحلیل داده و هوش مصنوعی) از منظر آینده شغلی دانشجویان چگونه است؟
شانه: رشتههای جدید بهخصوص بینرشتهای نقش بسیار مهمی دارد و دانشجویان از طریق وبینارها و جلسات با آیندهپژوهی در این باره با مشاغل مهم و جدید در آینده آشنا شدهاند.
تشکیل کنسرسیوم هوش مصنوعی و گروه و رشته هوش مصنوعی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و ارتباط با مراکز صنعتی و اداری استان اصفهان از مهمترین راهکارهاست.
تشکیل کنسرسیوم هوش مصنوعی علاوه بر آمادهسازی اذهان دانشجویان به مباحث و مطالب مرتبط با هوش مصنوعی و تحلیل داده، آنان را در مقاطع تحصیلات تکمیلی و انتخاب عنوان رساله با عناوین متعددی مواجه میکند و میتوانند با جمعبندی لازم که ناشی از فهم بالای آنان در زمینه هوش مصنوعی است به عنوان خاص و بهتری برسند.
آنا: در راستای بهروزرسانی و تبدیل شیوههای سنتی و کهن مدلهای آموزشی به شیوههایی که نیاز روز جامعه است، چه اقداماتی داشتهاید؟ (تبدیل شیوههای سنتی و کهن به علوم روز).
شانه: ایجاد رشتههای جدید و متناسب با نیاز روز، ارتباط با دهها مرکز صنعتی برای توسعه و اشتغال در بخشهای صنعتی و مدیریتی و علوم انسانی از طریق همایشهای صدرا و مرداک و پیوند عملی بخش صنعت با دانشگاه موجب توسعه و بهروزرسانی رشتهها شده است.
از سویی پیوند صنعت و دانشگاه پُلی برای رویش رشتههای جدید و حذف رشتههایی است که دیگر کارایی خود را از دست دادهاند و دانشجویان کمتری متقاضی حضور در این رشتهها هستند.
آنا: برای تغییر فرآیند آموزشی در برخی دانشگاهها که به شاخصههای غربی اهمیت میدهند و شاخصههای غربی در این دانشگاهها پیاده میشود و تبدیل آن به شاخصههای اسلامی و ایرانی چه پیشنهادی دارید؟
شانه: تغییر سریع در سرفصلها، جذب استاد تراز دانشگاه، حذف رشتههای ناکارآمد، حذف برخی دانشگاههای زیانده و تبدیل به مراکز پژوهشی ازجمله این پیشنهادهاست.
همچنین همکاری با محققان و دانشمندان مرتبط با حوزههای اسلامی و ایرانی نیز برای توسعه محتوای مرتبط اسلامی و ایرانی در دانشگاه بسیار مفید است. برای تغییر فرآیند آموزشی در برخی دانشگاهها که به شاخصههای غربی اهمیت میدهند و شاخصههای غربی در این دانشگاهها پیاده میشود و تبدیل آن به شاخصههای اسلامی و ایرانی پیشنهادهای زیر ارائه میشود:
با توجه به حجم فعالیت و اهمیت موضوع در ابتدای راه هستیم، اما حرکت رو به رشدی تدوین شده است.
آنا: چند درصد رشتههای منسوخ شده دانشگاه متبوع شما کنار گذاشته شدهاند و چه رشتههای جدید تأسیس کردهاید؟
شانه: ۱۰ درصد رشتهها حذف و ۳۵ درصد رشتههای مهارتی و کارآفرینی بهجمع رشتههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد افزوده شده و در دست اقدام برای جذب دانشجو است.
علاوه بر این، ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی با ۴۵ رشته تخصصی و ایجاد ۵ مدرسه عالی مهارتی در زمینه مکانیک خودرو، ساخت طلا و جواهرات، تربیتبدنی و علوم ورزشی، رمزارز و دیجیتال مهمترین فعالیتهای ما بوده است.
انتهای پیام/