دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1395 - 15:37
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

کمبود 72هزار نفری در ظرفیت خوابگاه‌ها/ بهترین مدیران برای خوابگاه‌ها شوراهای صنفی هستند

معاون وزیر بهداشت یادآوری کرد خوابگاه‌های دانشجویی از آسیب‌های اجتماعی پاک نیستند اما تاکید کرد که میزان آسیب‌ها در این خوابگاه‌ها از سایر محل‌های اسکان دانشجویان کمتر است.
کد خبر : 85865

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، در نشست هفته خوابگاه‌های دانشجویی و بهبود کیفیت خوابگاه‌ها گفت: «معیشت دانشجویی که بخشی از آن اسکان و خوابگاه‌های دانشجویی است نقش بسیار مهمی در آموزش عالی ایفا می‌کند. در واقع یک حلقه از آموزش عالی کشور معیشت دانشجویی است و اگر به این حلقه توجه نشود صدمات فراوانی خواهد داشت. بیش از 70درصد از دانشجویان کشور غیربومی هستند، اگر به جایی که آنها زندگی می‌کنند، توجه نکنیم، آسیب‌های فراوانی پیش‌رو داریم.»


او افزود: «اگر درباره معیشت دانشجویی و مسکن دانشجویان غفلت کنیم، به اهداف‌مان در آموزش عالی دست نخواهیم یافت. 6‌درصد از دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند، زیرا به وضعیت معیشت آنها آن‌طور که باید توجه نشده است.»


او گفت: «اگرچه که خوابگاه‌های دولتی وضعیت بهتری دارند اما معتقدم خوابگاه‌ها از آسیب‌های اجتماعی پاک نیستند. این آسیب‌های اجتماعی شامل دخانیات تا سایر موارد می‌شود. دلیل این امر، حداکثری نبودن مدیریتی است که بر خوابگاه‌ها اعمال می‌شود. باید از مشارکت دانشجویان در این زمینه بهره بگیریم و ضمن فراهم کردن عدالت آموزشی، معیشت و اسکان آنها را هم فراهم کنیم.»


جلب توجه مسئولان و مردم در هفته خوابگاه‌ها برای بهبود خوابگاه‌ها


فراهانی گفت: «متاسفانه در قانون به تامین معیشت دانشجویان توجه نشده است. بسیاری از دانشجویان غیربومی درگیر مشکلات معیشتی هستند. امیدواریم در هفته خوابگاه‌ها توجه مسئولان نظام و قوای مختلف دانشگاه‌ها و مسئولان دانشگاهی، مردم، خیرین و... به این حوزه جلب شود تا اهداف موردنظر برای ساماندهی خوابگاه‌ها محقق شود. البته باید خیرین برای تحقق این اهداف همه تلاش خود را به کارگیرند، زیرا منابع دولت بسیار محدود است.»


او افزود: «یک میلیون نفر از خوابگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و غیره استفاده می‌کنند. 85هزار نفر در خوابگاه‌های علوم‌پزشکی، اسکان داده شده‌اند.»


رونمایی از سند خوابگاه‌های استاندارد


معاون وزیر بهداشت به نامگذاری روزهای هفته خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و از رونمایی الگوی تغذیه سالم و منشور زندگی خبر داد و گفت: «در این روزها سعی می‌کنیم توجه بیشتری از خیرین به مبحث خوابگاه‌ها جلب کنیم.»


او هم‌چنین خبر داد در بازه زمانی هفته خوابگاه‌های سال گذشته تا امسال 8 خوابگاه در شهرهای بیرجند، جیرفت، زاهدان، شهرکرد، قم، گناباد و لارستان با ظرفیت ۲۰۸۰ نفر و ۳۴هزار و ۹۲۰ مترمربع به بهره‌برداری رسیده است.


او افزود: «سال قبل اعلام شده بود که در هفته خوابگاه‌ها از سند خوابگاه‌های استاندارد رونمایی می‌شود. پیرو این سند که بر طراحی و ساخت خوابگاه‌های استاندارد تاکید دارد طراحی ۲۱ خوابگاه استاندارد به اتمام رسید که هر کدام از این خوابگاه‌ها ۴۰۰ نفره بودند و جانمایی لازم در دانشگاه‌های واجد شرایط صورت گرفته و به زودی ساخت آن کلید می‌خورد.»


افزایش سرانه خوابگاه‌ها از 10متر مربع به 18متر مربع


معاون وزیر بهداشت درباره خوابگاه‌های استاندارد گفت: «این خوابگاه‌ها هم از نظر سرانه و هم از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارند. در این طراحی‌ها، خوابگاه‌ها بیشتر به شکل سوئیت دیده شده و سرانه هر نفر از ۱۰ متر به ۱۸ متر افزایش پیدا کرده است. در این خوابگاه‌ها حتی فضایی جداگانه برای تعویض لباس نیز در نظر گرفته شده است. در هر سوئیت این خوابگاه 2 اتاق و در هر اتاق 3 نفر اقامت دارند و هر خوابگاه دارای 2 سرویس بهداشتی است. حتی از کسانی برای طراحی این خوابگاه‌‌ها استفاده شد که خود سالیان زیادی را در خوابگاه‌ها گذرانده بودند و با زندگی خوابگاهی آشنایی کامل داشتند.»


او افزود: «با این وجود هنوز کمبودهای زیادی در تأمین فضای خوابگاهی برای دانشجویان وجود دارد، برای رفع نیاز دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باید برای 80هزار نفر خوابگاه‌ تامین کنیم، در حالی‌که این خوابگاه‌ها تنها برای 8هزار نفر است. با توجه به دراختیار نبودن منابع باید از کمک خیرین استفاده کنیم. البته در برنامه احکام دائمی و برنامه ششم در مورد معیشت دانشجویی و خوابگاهی تمهیدات خوبی در نظر گرفته شده است.»


فراهانی گفت: «متأسفانه در دولت قبل و همچنین این دولت از ماده برنامه پنجم توسعه که به این موضوع اشاره می‌کند که ۲۰ درصد فرآیندهای دانشجویی، خصوصی‌سازی شود، تفسیر بدی صورت گرفته است و به جای تصدی‌گری، منابع حذف شده‌اند و به همین دلیل ما هیچ منبعی برای ساخت و تجهیز خوابگاه‌ها نداریم و تنها از خیرین در این زمینه کمک می‌گیریم.»


شورای صنفی بهترین گزینه برای اداره خوابگاه‌ها


معاون وزیر بهداشت درباره شوراهای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: «سال گذشته مقرر شد که شورای صنفی در خوابگاه‌ها ایجاد شود. آیین‌نامه آن نیز به همه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ شد. این شورا قبلا جنبه نظارتی و مشورتی را در خوابگاه‌ها داشت، اما ما معتقدیم برای بهبود مدیریت خوابگاه‌ها می‌توان آن را به دانشجویان سپرد و دانشجویان شورای صنفی بهترین گزینه برای اداره خوابگاه‌ها هستند.»


او افزود: «سال گذشته همچنین مصوب شد که برای خوابگاه‌ها شهردار خوابگاه تعیین شود. امسال 20‌درصد از خوابگاه‌ها دارای شهردار شدند و اداره خوابگاه‌ها از مسئولان خوابگاه‌ها گرفته و به دانشجویانی که به وسیله شورای صنفی انتخاب شده بودند، واگذار شد.»


طرح همتایان و "کانون‌های سلامت رفتار" و اخلاق حرفه‌ای"


معاون فرهنگی و دانشجویی امور مجلس به طرح همتایان سلامت اشاره کرد و گفت: «لزوم این طرح سال گذشته مطرح شد. طرح همتایان سلامت در این هفته رونمایی می‌شود و اولین گروه همتایان سلامت در هفته خوابگاه‌ها کار خود را در کردستان آغاز می‌کنند.»


او از تشکیل "کانون‌های سلامت رفتار" و اخلاق حرفه‌ای" خبر داد و گفت: این کانون‌های مستقل و دانشجویی به بهبود فضای خوابگاهی کمک می‌کنند و خوشبختانه در همه دانشگاه‌ها تجهیز شده‌اند.


نقش کلیدی خیرین در بهبود کیفیت خوابگاه‌ها


فراهانی به کمک خیرین در ساخت خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: «سال گذشته یک خیّر ساخت ۶ خوابگاه در وزارت بهداشت و ۹ خوابگاه دخترانه در وزارت علوم را تقبل کرد که در مجموع در فاز اول و دوم و ۲۶ خوابگاه بیش از ۸۰میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.»


او درباره خوابگاه‌های متأهلی گفت: «حداقل فضای مورد نیاز برای خوابگاه متأهلی ۵۵ متر است اما در این فضا می‌توان سه دانشجوی مجرد را اسکان داد؛ به همین منظور اولویت ما دانشجویان مجرد است.»


معاون وزیر بهداشت افزود: «نمایندگان مجلس در لایحه احکام برنامه‌ای جهت تأمین معیشت دانشجویان، ماده‌ای اضافه کردند که دولت ملزم شده است سالانه برای تأمین خوابگاه‌های متأهلی، ردیف بودجه‌ای در نظر بگیرد.»


او از تصویب یکی از احکام دائمی برنامه‌های دولت در زمینه معیشت دانشجویی خبر داد و گفت: «بر اساس این حکم، وزارت بهداشت و علوم و دانشگاه‌ها می‌توانند اموال خود را بفروشند و پول آن را به صندوق رفاه دانشجویی به منظور افزایش سرمایه ارائه دهند که این حکم می‌تواند وضعیت صندوق‌های رفاه را بهبود بخشد.»


فراهانی گفت: «وام‌های دانشجویی در حوزه علوم پزشکی نسبت به سال گذشته ۱۵درصد افزایش یافته است اما متأسفانه بین منابعی که ما در اختیار داریم با منابع صندوق رفاه وزارت علوم تناسبی برقرار نیست در صورتی که ما ۳۰درصد دانشجویان دولتی در اختیار داریم اما نمی‌توانیم وام‌های مورد نیاز را به دانشجویان ارائه دهیم. این موضوع در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تبیین شده و امیدواریم در آینده جبران شود.»


رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشگاهی


معاون وزیر بهداشت به رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: «معیارهای رتبه‌بندی آماده شده است و ما منتظریم که منابع مالی لازم برای این کار در اختیار ما قرار گیرد و تا پایان سال این رتبه‌بندی را انجام دهیم. دانشگاه‌ها بر اساس این رتبه‌بندی به چهار رده استاندارد (A)، نیمه مطلوب (B)، دارای قابلیت ارتقا(C) و غیراستاندارد (D) رده‌بندی می‌شوند. احتمالا بیشتر خوابگاه‌های کشور در رده A و B قرار می‌گیرند.»


او از هیأت امنایی شدن دانشگاه‌ها و تشکیل شورای عالی امنیت غذا به عنوان دیگر احکام دائمی برنامه‌های دولت در حوزه علوم پزشکی خبر داد.


نوسان بین کیفیت غذای دانشگاه‌ها


فراهانی درباره تغذیه دانشجویان و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، گفت: «ما در زمینه تغذیه با کمبود اعتبار شدید مواجهیم. در حال حاضر میزان مبلغی که دانشجو برای هر غذا پرداخت می‌کند، بسیار کمتر از هزینه تمام شده یک غذا است و همین مسئله موجب شده دانشگاه‌ها از منابع دیگر، هزینه‌های خود را تأمین کنند.»


او افزود: «نوسانی بین کیفیت غذای دانشگاه‌ها وجود داشت که سعی کردیم این نوسان را با ابلاغ الگوی تغذیه سالم به حداقل برسانیم. درواقع تمهیداتی دیده شده که همه دانشگاه‌ها دو منوی غذایی داشته باشند تا تنوع و کیفیت غذا افزایش پیدا کند.»


امنیت بستر هر فعالیت سیاسی و فرهنگی


معاون وزیر بهداشت درباره فضای سیاسی و اجتماعی دانشگاه‌ها و فعالیت تشکل‌ها، گفت: «در ابتدای این دولت در فضای دانشگاهی رخوت وجود داشت. اکنون پس از دو سال و ۹ ماه فضا بهتر شده اما راضی‌کننده نیست. البته در دوره ابتدای دولت یک جریان فکری هیچ حضوری در دانشگاه‌ها نداشت و تک‌صدایی غالب بود و ما در حدی که دولت تدبیر و امید قول داده بود، این فضا را متحول کردیم تا تضارب آرا در دانشگاه‌ها بوجود بیاید.»


فراهانی گفت: «فکر می‌کنیم که نوع مشارکت مردم در انتخابات‌های متعدد سال‌های ۹۲ و ۹۴ تأثیر زیادی در این زمینه داشته است. در دانشگاه‌های علوم پزشکی دو تا سه دانشجوی ستاره‌دار داشتیم که مشکل‌شان حل شد.»


او تاکید کرد امنیت بستر هر فعالیت سیاسی و فرهنگی است و ادامه داد: «مدیران مربوطه در حوزه امنیت هم ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشند اما من معتقدم که فضای آزاد و گفتمان بیشتر به امنیت بیشتر هم کمک می‌کند. به هر حال ما در منطقه‌ای حضور داریم که اطرافمان سرشار از ناامنی است اما باید بدانیم که با حس تعاون بیشتر می‌توان بر این موضوعات غلبه کرد.»


معاون وزیر بهداشت درباره وظیفه شوراهای نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌ها، گفت: «اینکه برخی از این شوراها خود را محق می‌دانند که به برخی برنامه‌ها مجوز بدهند یا ندهند، کار درستی نیست. معتقدم هیأت نظارت موظف است برنامه‌های دانشگاه‌ها را شناسنامه‌دار کند اما ما به عنوان معاونت فرهنگی نمی‌توانیم شوراها را ملزم به انجام کاری کنیم چرا که آنها اختیار لازم را دارند اما این نکته که برخی از مسئولین دانشگاه‌ها محافظه‌کاری می‌کنند، از نظر ما رضایت‌بخش نیست.»


شیوه‌نامه اجرایی کمیته انضباطی دانشجویی


او درباره شیوه‌نامه کمیته شورای انضباطی دانشجویی، گفت: «این شیوه‌نامه به طور مشترک با وزارت علوم تهیه شده است اما در دانشگاه‌های علوم پزشکی به لحاظ حرفه‌ای، مواردی مورد نیاز است که باید در این شیوه‌نامه دیده شود اما به آن توجهی نشده است. ضمن اینکه ساز و کار قضایی دیده شده در این شیوه‌نامه بسیار گسترده است. در نهایت یک هیأت مشترک بین وزارت علوم و بهداشت تشکیل شد و قرار شد مواردی که مورد نظر ما در وزارت بهداشت است نیز در شیوه‌نامه دیده شود و امیدواریم تا پایان دولت بتوانیم به شیوه‌نامه مشترک برسیم.»


فراهانی گفت: «برخی اقدامات شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیاز به بودجه دارد، ما اقدامات اجرایی را انجام دادیم و به دانشگاه‌ها نیز ابلاغ شده اما بودجه‌ای برای این اقدامات و راهبردی شدن سند دانشگاه اسلامی دیده نشده است.»


تشکیل کانون‌های اخلاق حرفه‌ای


او درباره اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی، گفت: «نمره ما در اخلاق حرفه‌ای ۲۰ نیست چرا که معتقدیم اگر برای دانشجویان هزینه نکنیم، در آینده سلامت دچار مشکل خواهیم شد. به نظر من زیرمیزی یک کار خلاف اخلاق حرفه‌ای است و رفع این موضوع با دو واحد درسی اخلاق انجام نمی‌گیرد. خوشبختانه در این زمینه دانشجویان استقبال زیادی از تشکیل کانون‌های اخلاق حرفه‌ای داشته‌اند.»


معاون هم‌چنین خبر داد جز آمار ۶/۱ درصدی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۲، تاکنون هیچ آمار رسمی دیگری در زمینه آسیب‌های اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی وجود ندارد.


فراهانی افزود: «البته در این آمار آسیب‌های اجتماعی، سیگار هم در نظر گرفته شده است چرا که برای یک متولی حوزه سلامت، مصرف دخانیات نیز یک آسیب اجتماعی تلقی می‌شود.»


اعلام نتایج تست سلامت روانی تا اواخر خرداد


او گفت: «تست سلامت روانی با ۲۸۰ سؤال به منظور سنجش سلامت روان دانشجویان انجام داده‌ایم، هم اکنون 26 هزار پرسشنامه در 21 حوزه بالینی و 6 یا 7 حوزه روانشناختی پر شده است، البته قصد داریم در آینده برای 200هزار نفر این تست را انجام دهیم.»


فراهانی افزود: «نتایج این تست تا اواخر خرداد نهایی می‌شود و به همراه اطلاعات سلامت جسمی آنها بر روی یک سامانه الکترونیک قرار می‌گیرد و تنها در این صورت است که می‌توان یک آمار دقیق از میزان افسردگی، اضطراب و سایر آسیب‌های دانشجویی تهیه کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته