دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1402 - 11:15
سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرد؛

حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه هیچ‌گاه قابل مذاکره نیست/ سفر وزیر خارجه عمان به تهران

حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه هیچ‌گاه قابل مذاکره نیست  سفر وزیر خارجه عمان به تهران
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی و حاکمیت خود را بر جزایر سه‌گانه هیچ گاه قابل مذاکره و گفت‌وگو نمی‌داند.
کد خبر : 858479

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، گفت: احترام به تمامیت ارضی تمام کشور ها  یک نکته اساسی در روابط بین الملل است و جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه حقوق خود در مسئله تمامیت ارضی کوتاه نخواهد آمد.

تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره نیست

وی اظهار کرد: ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی و حاکمیت خود را بر جزایر سه‌گانه هیچ گاه قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و دخالت هر طرفی اعم از امارات، روسیه و هر طرفی را در این ارتباط غیرقابل قبول و مردود تلقی می‌کند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: مراتب اعتراض رسمی ایرانی به دولت فدراسیون روسیه اعلام شد و مواضع غیر دقیق و غیرسازنده آن هیچ خللی در حاکمیت ایرانی به این جزایر نخواهد داشت.

کنعانی با بیان اینکه امنیت منطقه موضوع همه کشورهای حوزه خلیج فارس است، گفت امنیت در منطقه یک مقوله یک پارچه است که تامین آن نیازمند همکاری همه کشورهای منطقه است.

سفر وزیر خارجه عمان به تهران

وی همچنین در خصوص سفر امروز وزیر خارجه عمان به تهران گفت: موضوعات مورد گفت‌وگوی ایران با برخی طرف‌های بین‌المللی و غیرمنطقه‌ای، عمان همواره نقش سازنده داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این سفر فرصتی برای گفت‌وگوی مشترک و سازنده دو کشور و استمرار گفت‌وگوهای مشورتی دو کشور در زمینه‌های مورد علاقه است.

ایران به مرزهای خود حساس است و اقدام لازمه را برای خود محفوظ می‌داند

کنعانی با بیان اینکه نقش دولت آمریکا در خصوص مسائل منطقه‌ای به ویژه امنیت منطقه هیچ‌گاه صلح‌آمیز و سازنده نبوده است،  افزود: ایران نسبت به هر اقدام غیرقانونی و غیرسازنده که امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار دهد با حساسیت و دقت رصد و پایش می‌کند و نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرقانونی به صورت خاص در نزدیکی مرزهای خود حساس است و نسبت به آن توجه ویژه خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اشراف و توانمندی نیروهای مسلح خود در پاسداری از امنیت مرزها و امنیت دریانوردی و هوانوردی در منطقه خلیج فارس حق خود را برای اتخاذ تدابیر مقتضی بازدارنده و منطبق با قواعد و مقررات بین‌المللی و حقوق بین‌الملل محفوظ می‌دارد و از حقوق مسلم خود استفاده خواهد کرد.

امکان جمع‌بندی مذاکرات در بازه زمانی نزدیک، میسر است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت رفع تحریم های ظالمانه، با تأکید بر اینکه روند و مسیر مذاکره همچنان باز است و می‌تواند در مسیرهای دیپلماتیک این موضوع پیگیری شود، اظهار کرد: امکان جمع بندی مذاکرات مبتنی بر گفت‌وگوهای قبلی انجام شده در بازه زمانی نزدیکی میسر است ولی این دولت آمریکاست که باید در این زمینه اراده و تصمیم سیاسی قطعی خود را نشان دهد.

کنعانی با بیان اینکه آمریکا مسئول روند حاکم بر توافق برجام است و البته در خصوص بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به برجام نیز این دولت آمریکا است که باید پاسخگو باشد، بیان کرد: امکان جمع بندی موضوعات در بازه زمانی پیش رو میسر است، اما این آمریکا است که باید در این زمینه تصمیم سیاسی اتخاذ کند.

وی همچنین در رابطه با کنار گذاشتن رابرت مالی از سوی کاخ سفید نیز افزود: ارزیابی منفی یا مثبت در رابطه با کنار گذاشتن «رابرت مالی» نداریم. به رفتار دولت‌ها نگاه می‌کنیم و آمد و رفت دولت‌ها را ملاک ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌ها تلقی نمی‌کنیم و به آن توجه نخواهیم کرد.

سفیر ایتالیا احضار شد

وی در واکنش به خبر میزبانی دولت ایتالیا از گروهک تروریستی منافقین نیز گفت: نمی‌شود مدعی دفاع از حقوق ملت ایران بود و از قاتلان ملت ایران حمایت یا میزبانی کرد. میزبانی از منافقین و فرقه تروریستی منافقین در هیچ سطح و از سوی هیچ دولتی قابل توجیه نیست.

وی افزود: میزبانی ایتالیا از منافقین، مصداق بارز حمایت و تشویق تروریسم بوده و با مسئولیت بین المللی دولت‌ها در مبارزه با تروریسم در تعارض آشکار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: ایران سفیر کشور ایتالیا را احضار و اعتراض رسمی خود را اعلام کرده است.

کنعانی با بیان اینکه از همه ظرفیت‌ها برای پیگیری و تعقیب سرکردگان این گروهک استفاده کرده و می‌کنیم، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از دولت‌ها به‌رغم شعارهایی که می‌‌دهند به مسئولیت‌های خود عمل نکردند. انتظار ما از این دولت‌ها عمل به مسؤولیت‌های بین المللی در مبارزه با تروریسم است.

وی در پاسخ به سوالی درباره حمله امروز به کریمه و ادعاهای مطرح شده درباره کمک نظامی ایران به روسیه گفت: هرگونه اقدامی را در مسیر تشدید روند جنگ در موضوع اوکراین غیرسازنده و مخل صلح و امنیت بین‌المللی می‌دانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تشدید آتش جنگ در قضیه اوکراین باعث نگرانی ایران است، اظهار کرد: اتهامات علیه ایران را کاملا مردود می‌دانیم و قائل به راهکار سیاسی هستیم.

کنعانی اضافه کرد: ادعاهای آنهایی که یک طرف جنگ هستند و اخیرا تصمیم به صادرات جنگ‌افراز و تسلیحات ممنوعه به یک طرف جنگ گرفته‌اند، مردود است.

ادامه همکاری‌های ایران و عراق در حوزه اقتصادی

وی همچنین درباره قرارداد بین ایران و عراق برای بازپرداخت بدهی گاز گفت: همکاری‌های ایران و عراق در حوزه اقتصادی دوجانبه و مبتنی بر نیاز و منافع مشترک است و این همکاری‌ها ادامه می‌یابد. متاسفانه مداخله خارجی و نقش غیرسازنده آمریکا درباره همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق به عنوان عامل مخل عمل می‌کند و انتظار ایران است که دولت عراق در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران و عراق در حال تجربه مدل‌های همکاری هستند و تهاتر یکی از شیوه‌های همکاری با کشورهای مختلف دنیاست و به عنوان شیوه اثرگذار جدید و مورد توجه در تعاملات تجاری کشورهای مختلف در حال اجرا و تجربه است.

کنعانی همچنین با اعلام این خبر که درخواست عضویت ایران در بریکس مورد توجه اعضای آن قرار دارد، اضافه کرد: رئیس‌جمهور در اولین اجلاس روسای بریکس و به صورت مجازی برای اولین بار شرکت کرد.

وی افزود: بریکس به ما اعلام کرد که در حال مشورت در خصوص آیین نامه عضویت کشورهای جدید هستند.

اگر از ایران خواسته شود در روند سازنده برای کمک به ملت لبنان مشارکت کند استقبال می‌کنیم 

سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با تحولات و انتخابات لبنان با بیان اینکه ما موضوع لبنان را یک موضوع لبنانی و متعلق به ملت لبنان می‌دانیم، اظهار کرد: ملت لبنان خود باید در خصوص  انتخاب رئیس جمهور آینده به توافق برسند.

وی افزود: مداخلات غیرسازنده به این معنا که در انتخاب ملت لبنان دخل و تصرفی شود را غیرسازنده می‌دانیم و آن را مانع نقش ملت ایران در تعیین سرنوشت خود می‌دانیم.

کنعانی گفت: اینکه طرف‌هایی با احترام به حق ملت لبنان بتوانند به روند سیاسی این کشور کمک کنند یا به ایجاد فضایی کمک بکنند تا ملت لبنان بتوانند در انتخاب سیاسی خود در بازه زمانی کوتاه مدتی به نتیجه برسند را سازنده می‌دانیم.

زندانیان اروپایی با قوانین ایران مورد بازجویی قرار می‌گیرند

وی در ادامه درخصوص مذاکرات میان ایران و اروپا درباره تبادل زندانیان ایرانی و اروپایی، گفت: ما معتقدیم افرادی که در ایران زندانی هستند مرتکب جرم و نقض قوانین ملی ایران شده‌اند و مبتنی بر قوانین ایران مورد بازجویی و محاکمه قرار گرفتند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه ایران همواره در زمینه رأفت انسانی اقدام کرده و بخش دیگری در چارچوب گفت‌وگو با مراجع ذی ربط نیز انجام شده است، اظهار کرد: روند گفت‌وگوها می تواند در بازه زمانی آینده منجر به برخی تبادل ها شود. 

کنعانی تاکید کرد: عفو زندانی که مرتکب جرم شده یک اصل نیست اما ایران در موارد قابل توجهی به برخورد انسانی عمل کرده است.

تعدی به دارایی‌های ایران توسط آمریکا مصداق بارز راهزنی است

وی در خصوص تلاش های آمریکا برای بلوکه کردن دارایی های ایران در کشورهای مختلف، تصریح کرد: ایران هیچ گونه اقدام غیرقانونی آمریکا را برای تعدی به دارایی ها و اموال ملت ایران بر نمی‌تابد و این اقدام مصداق بارز راهزنی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: انتظار ایران از همه کشورهای دنیا این است که چنین تقاضاهایی را از سوی آمریکا نادیده بگیرند و به مسؤولیت بین المللی خود پایبند باشند.

آفریقا از حوزه‌های جغرافیایی اولویت‌دار ایران است

کنعانی در خصوص سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی و توسعه همکاری‌ها، اظهار کرد: توسعه مناسبات با آفریقا از دستور کارهای دولت سیزدهم است و اولین سفر آفریقایی رئیس جمهور هم پس از یک دهه صورت گرفت.

وی گفت: این سفر، سفری پرمحتوا از نظر اسناد همکاری‌های میان ایران با سه کشور آفریقایی بود چراکه در خصوص موضوعات مختلفی گفت‌وگو و تبادل نظر شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: شرکت هایی از ایران در موضوع کشت فرا سرزمینی علاقه‌مند به حضور و مشارکت با کشورهای آفریقایی هستند. 

کنعانی با بیان اینکه آفریقا از حوزه های جغرافیایی اولویت دار ایران است، خاطرنشان کرد: برنامه‌های جدیدی برای تقویت روابط با آفریقا وجود دارد که باتوجه به نگاه مثبت کشورهای آفریقایی به این امر، می‌توان گفت که ما در آستانه شکل گیری ارتباط جدیدی با آفریقا هستیم.

ایران و پاکستان در مسیر خوبی برای تقویت روابط قرار دارند

وی در خصوص سفر اخیر وزیر دفاع پاکستان به ایران نیز گفت: این سفر در استمرار و تداوم همکاری‌های سازنده میان دو کشور ایران و پاکستان از جمله در حوزه همکاری‌های نظامی و دفاعی مبتنی بر منافع مشترک و تامین امنیت مرزهای دو طرف و تاکید بر توافقات گذشته بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد:  با وجود اراده قوی سیاسی ایران و پاکستان، برداشت ما این است که در مسیر خوبی برای تقویت روابط دو کشور قرار داریم.

تداوم حضور گروه‌های تجزیه‌طلب مخل امنیت ایران و عراق است

کنعانی در خصوص توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق و کوتاهی طرف عراقی نیز گفت: همانطور که دولت عراق اخیرا اعلام کرده با مقامات اقلیم شمال آن کشور برای تامین امنیت مرزها با ایران به توافقاتی رسیده‌ است.

وی تاکید کرد: ایران از هر اقدامی در راستای اجرای توافقنامه امنیتی میان دو طرف استقبال می‌کند و انتظار و توقع دارد که آنها نیز به تعهداتشان پایبند باشند و در بازه زمانی مشخص توافقنامه امنیتی را اجرایی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ‌تصریح کرد: مذاکرات و گفت‌وگوهای ما در سطوح مختلف با طرف عراقی برقرار است و سفیر ایران هم اخیرا با مشاور امنیت ملی عراق دیدار کرده‌ است.

کنعانی با اشاره به اینکه نحوه اجرای این توافق رصد می‌شود و با مقامات عراقی همچنان به گفت‌وگوهای خود ادامه می‌دهیم، افزود: امنیت مرزهای مشترک به نفع دو طرف است و ما کماکان تاکید می‌کنیم که تداوم حضور گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب در مرزهای دو طرف مخل امنیت ایران و عراق است.

وی گفت: تاکنون اطلاعی از دعوت ایران به نشست پنج جانبه دوحه در خصوص انتخابات لبنان واصل نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته