دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1402 - 13:01

ثبت شرکت سهامی خاص چگونه است؟

ثبت شرکت سهامی خاص چگونه است؟
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی ثبت شرکت سهامی خاص، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
کد خبر : 858327

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، شرکت سهامی خاص به شرکتی گفته می‌شود که در آن هر فرد به میزان سرمایه‌ی خود مسئولیت دارد. در این نوع شرکت‌ها سرمایه به سهام تبدیل می‌شود و هر شخص به میزان سهام خود در شرکت مسئولیت دارد. تعداد افراد تشکیل دهنده‌ی یک شرکت سهامی خاص حداقل ۳ سهامدار و ۲ بازرس می‌باشند.

نکته‌ی قابل توجه پیرامون ثبت شرکت سهامی و نام گذاری این گونه شرکت‌ها این است که حتما باید قبل یا بعد از اسم شرکت عنوان “سهامی خاص” ذکر شود.

در شرکت‌های سهامی خاص، سهامداران و بازرسان به هیچ عنوان نباید نسبت فامیلی داشته باشند. یکی از قوانینی که در همه‌ی شرکت‌های سهامی خاص رعایت می‌شود این است که باید ۳۵درصد از میزان سرمایه شرکت در یکی از بانک‌های کشور در حسابی که به نام شرکت است بلوکه شود که این وجه پس از چاپ آگهی در روزنامه رسمی قابل برداشت می‌باشد. حداقل سرمایه‌ای که برای یک شرکت سهامی خاص لازم است مبلغ یک میلیون ریال می‌باشد.

برای چه فعالیت‌هایی شرکت سهامی خاص ثبت می‌کنند؟

شرکت سهامی خاص مجاز به فعالیت در امور مختلف است اما بیشتر در ردیف شرکت‌های بازرگانی و تجاری قرار می‌گیرد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

  • شناسنامه و کارت ملی کلیه افراد که منظور از کلیه افراد اعضای هیئت مدیره، موسسین، سهامداران و بازرسین.

  • تا سال ۹۸ کلیه‌ی اعضا و بازرسین باید گواهی عدم سوء پیشینه ارائه می‌داند اما از سال ۹۹ دیگر نیاز به ارائه گواهی عدم سوپیشنه نیست و استعلام سوپیشینه به صورت آنلاین می‌باشد.

  • داشتن کد ثنا برای تمامی اعضا الزامی است.

  • مفاد قرارداد که شامل آدرس شرکت و سکونت و کد پستی، سرمایه شرکت، لیست اعضا و سهامداران، درصد سهام و سهم الشرکه و سمت‌ها، موضوع فعالیت است و باید کامل وارد شوند.

  • ارائه‌ی حداقل ۵ مورد اسم ۳ سیلاب خاص نیز ضروریست.

  • ارائه‌ی فیش واریزی ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس و ارائه آن فیش به اداره ثبت.

  • اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر عدم ممنوعیت آن‌ها جهت فعالیت تجاری

  • اقرارنامه بازرسان شرکت مبنی بر اعم داشتن رابطه نسبی یا سببی با مدیران شرکت

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

مرحله اول: عقد قرارداد

قرارداد «ثبت شرکت سهامی خاص» باید منعقد گردد که این کار می‌تواند به صورت تلفنی یا حضوری و یا آنلاین انجام شود.

مرحله دوم: تکمیل مدارک

هرچه مدارک سریع تر در اختیار کارشناس مربوط قرار گیرد طبیعتا روند کار سریع‌تر پیش خواهد رفت .

مرحله سوم: تأیید نام

این مرحله، مرحله‌ی ارسال نام‌های پیشنهادی شما به اداره مربوطه می‌باشد در این مرحله برای این که نام انتخابی تایید شود باید با شرایط زیر هم خوانی داشته باشد.

– نام انتخابی حتما باید فارسی باشد.

– این نام نباید تکراری باشد؛ یعنی سابقه ثبت نداشته باشد.

– دارای معنا و مفهوم باشد.

– با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد.

مسئول مربوطه با بررسی نام‌های ارائه شده و بررسی وجود یا عدم وجود هریک از شرایط نسبت به انتخاب و تعیین نام اقدام می‌کند و نام تعیین شده را در روی برگ اظهارنامه قید می‌نماید. پس از قید نام بر روی اظهار نامه اخذ موافقت از مسئولین اداره ثبت درخصوص نام تعیین شده نیز لازم است در صورت گرفتن موافقت این نام در واحد تعیین نام، ثبت دفتر می‌شود.

مرحله چهارم : امضای اوراق

در این مرحله تقاضانامه و وکالت نامه توسط کارفرما تأیید می‌شود.

مرحله پنجم : تشکیل پرونده

در این مرحله مدارک توسط کارشناس به اداره مربوطه تحویل می‌شود که در آن جا پرونده تشکیل شود و سپس در دبیرخانه ثبت می‌شود.

مرحله ششم : کارشناسی

طی این مرحله کارشناس اداره ثبت با توجه به مدارکی که از طرف متقاضی ارسال شده، پرونده را کارشناسی کرده و اعلام نظر می‌کند. حال اگر موردی وجود داشته باشد که باعث اخطار گردد پرونده مجدد از سوی کارشناسان رفع نقص می‌شود.

مرحله هفتم : تحویل اسناد شرکت

در صورت طی کردن مراحل فوق شرکت ثبت می‌گردد و مدارکی به شخص یا اشخاص متقاضی تحویل داده می‌شود عبارتست از: تقاضانامه، شرکت نامه، اساسنامه، صورتجلسه هیئت مدیره و آگهی تأسیس.

ثبت شرکت سهامی خاص چه مزایایی دارد؟

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص عمدتا عبارتند از:

به دلیل تقسیم سرمایه شرکت به سهام، نقل و انتقال سهام به راحتی صورت می‌گیرد.

اعتبار شرکت‌های سهامی خاص جهت اخذ وام از بانک‌ها، شرکت در مزایده یا مناقصه‌ها و امور تجاری بزرگ از شرکت مسئولیت محدود بیشتر است.

هر سهامدار فقط به اندازه سهم خود در شرکت مسئولیت دارد.

سهامداران در انتخاب اعضای هیئت مدیره نقش دارند.

یکی دیگر از مزایای تقسیم سرمایه به سهام این است که هر شخصی می‌تواند به اندازه وسع خود اقدام به خرید سهام کند. بدین ترتیب سرمایه‌های کوچک روی هم جمع می‌شوند و زمینه انجام امور تجاری را فراهم می‌کنند.

سامانه آنلاین آسان ثبت

با توجه به اهمیت جلوگیری از مشکلات پیش رو در جهت ثبت شرکت و ثبت برند؛ اگر نیاز به اطلاعات بیشتر برای ثبت شرکت و یا برند خود دارید می‌توانید با مشاوران آسان ثبت تماس حاصل فرمایید. در صورت نیاز به ثبت شرکت خود و نداشتن زمان برای انجام کارهای ثبتی خود می‌توانید این پروسه را به تیم با تجربه آسان ثبت بسپارید تا تمامی کارهای شما بصورت قانونی و در کمترین زمان صورت گیرد و با خیالی آسوده به کسب و کار خود از طریق این شرکت بپردازید.

مدارک لازم جهت ثبت برند چیست؟

با توجه به این که برند شما یک برند حقیقی است یا یک برند حقوقی مدارک متفاوتی برای اسکن و بارگذاری در سایت ثبت اسناد و املاک کشور مورد نیاز است. در این جا لازم به توضیح است که برند حقیقی در واقع برندی است که به نام یک شخص ثبت می‌شود و برند حقوقی برندی است که به نام یک شرکت به ثبت خواهد رسید.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی عبارتند از:

  • کپی شناسنامه

  • کپی کارت ملی

  • کپی مجوز فعالیت شامل جواز تاسیس، پروانه‌ی بهره برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی.

لازم به ذکر است در صورتی که نشان تجاری شما شامل حروف لاتین باشد لازم است اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و کپی کارت بازرگانی خود را نیز در سایت قرار دهید.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی عبارتند از:

  • کپی شناسنامه

  • کپی کارت ملی

  • کپی روزنامه‌ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (نباید بیش‌تر از دو سال از آخرین تغییرات شرکت گذشته باشد.)

  • کپی مجوز فعالیت شامل جواز تاسیس، پروانه‌ی بهره برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی

مراحل ثبت برند تجاری چیست؟

متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه‌ی برند می‌بایست با ورود به سایت ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به ثبت برند نمایند. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید بدون مراجعه‌ی حضوری به اداره‌ی ثبت علائم تجاری، علامت خود را ثبت نمایید.

  • ۱.انتخاب نام برند.

  • ۲. استعلام نام قبل از ثبت.

  • ۳. آماده کردن مدارک مورد نیاز.

  • ۴. ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت.

  • ۵. پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت

  • ۶. چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی.

  • ۷. مراجعه حضوری به اداره مالکیت.

  • ۸. پرداخت حق‌الثبت برند

  • ۹. پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم

  • ۱۰. تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب