دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1402 - 12:05
لاسجردی در گفت‌وگو با آنا:

دستِ برتر ما در فناوری دلیل تمایل غرب آسیا برای ائتلاف با ایران است

دستِ برتر ما در فناوری دلیل تمایل غرب آسیا برای ائتلاف با ایران است
کارشناس مسائل منطقه گفت: قابلیت جمهوری اسلامی ایران از نظر فناوری، نظامی، فرماندهی و لجستیک برای بسیاری از کشور‌ها ثابت شده است به همین جهت آن‌ها علاقه‌مند هستند که در این زمینه‌ها با ما همکاری داشته باشند.  
کد خبر : 855078

حسن لاسجردی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مورد تمایل کشورهای غرب آسیا نسبت به ایران برای تامین امنیت منطقه، گفت: موضوع امنیت دسته جمعی یا منطقه‌ای از جمله محورهای مهمی است که جمهوری اسلامی ایران، پس از انقلاب دنبال کرده است و همیشه معتقد بوده است یکی از دلایل بحران در منطقه حضور نیروهای بیگانه است. 

وی افزود: به طور مثال در دوران جنگ، پس از جنگ یا در دوران اشغال کویت و عراق جمهوری اسلامی بر این باور بوده است تا زمانی که نیروهای خارجی در منطقه حضور دارند، همچنان ما دچار ناامنی، بی‌ثباتی، جنگ و دعوا هستیم. 

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: به همین جهت همیشه دنبال این بوده‌ایم که با اعتماد متقابل و همچنین با گفتگو، رایزنی و اشتراک مسائل، راه‌حل‌ بومی و منطقه‌ای پیدا شود و از آن زمان بحث رویکرد منطقه‌ای و امنیت آن را دنبال کرده‌ایم. 

لاسجردی با بیان اینکه به نظر می رسد در حال حاضر به جهت تغییراتی که ما در منطقه داریم، از جمله تغییرات استراتژیک یا تغییراتی که به ورود نیروهای جدید در منطقه مربوط می‌شود، این موضوع دوباره مورد توجه قرار گرفته است،اظهار کرد: کشورهای منطقه به دنبال این هستند تا بتوانند موضوع امنیت، آرامش بخشی و ثبات بخشی به منطقه را از منظر خود پیدا کنند و به راه حل کم هزینه و اطمینان بخشی دست پیدا کنند.

وی افزود:  روابط ما با عربستان با وساطت چینی‌ها اصلاح شد، از سوی دیگر در چندسال گذشته هم شاهد حضور چینی‌ها در منطقه بودیم از این رو به نظر می‌رسد که جغرافیای سیاسی منطقه در حال تغییرات عمده است.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه جمهوری اسلامی سالیان زیادی است که قابلیت‌های تکنولوژی، مدیریت، لجستیک و فناوری خود را در عرصه دریا به اثبات رسانده است، تاکید کرد: در این خصوص رهبر معظم انقلاب، نیروی دریایی را یک نیروی راهبردی می‌دانند به همین جهت چرخش ما به دور زمین، حضور ما در اقیانوس‌ها، مانورهای مشترک ما با سایر کشورها، همچنین نگهداری و توسعه فناوری‌های کِشتی‌سازی، زیردریایی و دیگر نکات که مرتبط با فضای دریا است، نشان می دهد ما دارای قابلیت‌های قابل توجه هستیم.

لاسجردی افزود: بنابراین، این قابلیت به عنوان یک نقطه جذب کشورهای دیگر به سمت ما  است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تجربه مناسبی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان به جهت موضوع تجاری و نظامی دارد،اظهار کرد: تا الان توانسته‌ایم با حضور در آب‌های آزاد و همچنین اقیانوس‌ها از کاروان‌های تجاری خود مراقبت و امنیت آن‌ها را تامین کنیم. 

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: موضوع قابلیت جمهوری اسلامی ایران از نظر فناوری، نظامی، فرماندهی و لجستیک برای بسیاری از کشورها ثابت شده است به همین جهت آنها علاقه مند هستند که در این زمینه ها با ما همکاری داشته باشند. 

لاسجردی افزود: در عین حال یکی از نکات خیلی مهم حضور نیروهای خارجی و بحث هزینه های آنها است که این هزینه‌ها، هزینه های سرسام آور است. 

وی گفت: اگر کشورهای منطقه است این اطمینان و رویکرد مثبت به یکدیگر را داشته باشند ضمن اینکه نیروهای خارجی از منطقه بیرون می‌روند، هزینه‌های حضور و همکاری آنها کاهش پیدا می‌کند و این می‌تواند به رشد و توسعه منطقه کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته