دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1402 - 14:04

پکن: آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران رفتاری دوگانه دارد

پکن: آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران رفتاری دوگانه دارد
وزارت خارجه چین با اشاره به پیمان امنیتی «آکوس»، از استاندارد‌های دوگانه آمریکا و متحدانش درباره برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد.
کد خبر : 851751

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین،‌از آمریکا، انگلیس و متحدانشان به دلیل برخورداری از استاندارد‌های دوگانه در باب مسئله هسته‌ای ایران، انتقاد کرد.

وی در این باره گفت: آمریکا و انگلیس با جدیت ایران را از داشتن اورانیوم با درصد غنای بالا منع می‌کنند، اما همزمان، طبق برنامه همکاری زیردریایی هسته ای، به دنبال انتقال چندین تُن اورانیوم با درصد غنای تسلیحاتی بیش از ۹۰ درصد به استرالیا هستند.

ونبین از آمریکا، انگلیس و استرالیا خواست تا با جدیت به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای پایبند باشند و از استاندارد‌های دوگانه و اعمال نفوذ سیاسی پرهیز کنند.

همچنین، وی تلاش‌های مشترک همه کشور‌های عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای پیشبرد فرآیند گفت‌وگوی فراگیر، شفاف و پایدار در راستای دفاع قاطعانه از سیستم بین‌المللی منع اشاعه هسته‌ای، حمایت از نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی و پیشبرد صلح و امنیت جهانی خواستار شد.

به گزارش آنا، براساس پیمان امنیتی «آکوس»، کشور‌های آمریکا و انگلیس به استرالیا برای ساخت حداقل ۸ فروند زیردریایی اتمی کمک خواهند کرد.

البته این بدان معنا نیست که زیردریایی هسته‌ای لزوما کلاهک‌های اتمی حمل خواهد کرد چرا که این زیردریایی‌ها صرفا با سوخت هسته‌ای کار می‌کنند. با این حال، این فناوری حساس است چراکه رآکتور‌های زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا و انگلیس از اورانیوم غنی شده ۹۳ تا ۹۷ درصدی استفاده می‌کنند و اورانیوم با درجه غنای بالاتر از ۹۰ درصد، اورانیوم در سطح تسلیحاتی و نظامی در نظر گرفته می‌شود.

هم اکنون تنها ۶ کشور آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و هند زیردریایی هسته‌ای در اختیار دارند. آمریکا با ۶۸ زیردریایی هسته‌ای در این زمینه پیشرو است و پس از آن روسیه با ۲۹ و چین با ۱۲ زیردریایی هسته‌ای قرار دارند.

تحلیلگران بر این باورند که هدف پیمان امنیتی آکوس، مقابله با نفوذ چین در منطقه ایذدوپاسیفیک است. دولت پکن این پیمان را عاملی برای تشدید رقابت تسلیحات هسته‌ای می‌داند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته