دادبه: فردوسی سخنگوی ملت ایران در بازسازی هویتی خویش است/ موسوی: بزرگان موسیقی، مثل ناظری شاهنامه را برای مردم بازگو کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از شهرکرد، عضو شورای عالی دایرة المعارف بزرگ اسلامی گفت: «فردوسی برای زنده نگه داشتن زبان پارسی نه یک فرد بلکه یک جریان زنده و پویاست که سخنگوی مردم ایران بود.»
دکتر اصغر دادبه در همایش «بازخوانی اندیشههای فردوسی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد افزود: «در شاهنامه سه ضلع مثلث زبان و ادب ملی، تاریخ ملی و اساطیری و حکمت ایرانی دیده میشود.»
وی با بازخوانی تاریخ ایران گفت: «هویت ملی ایرانی در سده چهارم هجری شکل گرفت و از آن زمان در فرهنگ ایرانی جریان پیدا کرد و اینکه گفته شده دو قرن اول دوره اسلامی در تاریخ ایران دو قرن سکوت بوده است به این معناست است که در قرن اول و دوم زبان و ادبیات ملی انسجام نیافته بود.»
دادبه افزود: «هویت ملی مانند مثلثی است که ضلع نخستین آن زبان و ادب ملی، ضلع دوم آن تاریخ و اساطیر ملی و ضلع سوم آن حکمت و فلسفه ملی است که جایگاه دین نیز در همین ضلع سوم است.»
وی اظهار کرد: «بزرگی فردوسی نیز به این خاطر است که سخنگوی ملت ایران در جریان بازسازی هویتی خویش در این سده بود.»
دادبه گفت: «اهمیت شاهنامه در این است که هر سه ضلع این مثلث هویتی را بازسازی کرد و بدین ترتیب هویت ملی بازسازی شده ایرانی به صورتهای مختلف به جریان درآمد.»
وی اظهار کرد: «روی دیگر این دو قرن، فریاد است چون جریان انتقال فرهنگ ایران به اسلام که دکتر محمد محمدی ملایری در کتاب معظم تاریخ فرهنگ ایران به نیکی آن را تشریح کرده است در این دو قرن رخ داد.»
عضو شورای عالی دایرة المعارف بزرگ اسلامی افزود: «در سده چهارم هویت ملی ایرانی شکل گرفت، زیرا مثلث هویت ایرانی در این قرن تکمیل شد و فردوسی، ابوریحان بیرونی، ابن سینا، رودکی و همه بنیانگذاران فرهنگ ایرانی در این سده زیست داشتند و زبان فارسی در این سده اثبات شد.»
دادبه گفت: «این عصر، سده طلایی تاریخ اسلامی است که طی آن با وجود پیدایش فرهنگ یونان، فرهنگ ایرانی اثر خود را گذاشت و آن نحله اصلی تفکر که فلسفه هم به نوعی از دل آن در آمد یعنی نحله معتزله تحت تاثیر همین فرهنگ ایرانی شکل گرفت.»
متنشناس، مصحح نسخ خطی و پژوهشگر مرکز پژوهشی میراث مکتوب نیز گفت: «در شاهنامه فردوسی برخی از بیتها مربوط به این شاعر بزرگ نیست و بعدها آن را وارد شاهنامه کردهاند.»
سید عبدالرضا موسوی افزود: «باید موسیقی بتواند ابیات شاهنامه را برای مردم بازگو کند. برای مثال شهرام ناظری، اکنون یک قطعه از داستان کاوه را خوانده است.»
موسوی از هویت مذهبی فردوسی به استناد ابیات و مستندات کلامی دقیق که در شاهنامه وجود دارد او را یک مسلمان معتقد و شیعه ائمه اطهار علیهم السلام دانست.
وی با استناد به جریان مذهبی شعوبیه و حرکتهای فرهنگی خاص این جریان که در دوره تسلط خلفای بنی عباس بر ایران صورت گرفت، فردوسی را یکی از اندیشمندان و بزرگان این جریان عنوان کرد.
شاهنامه خوانی سنتی (نقالی)، شعر خوانی شاعران جوان استان و موسیقی از برنامههای این همایش بود که از سوی معاونت دانشجویی، فرهنگی و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد.
انتهای پیام/