اصول نگارش محتوا چیست؟ نکات طلائی نوشتن محتوا
به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا ، نگارش محتوا امروزه تبدیل به امری بسیار مهم در معرفی وبسایت هر کسبوکاری شدهاست، زیرا همهٔ آنها برای معرفی محصول یا خدماتشان دارای وبسایت هستند. هر وبسایت برای اینکه در صدر جستجوهای گوگل قرار گیرد، باید محتوای باکیفیتی براساس اصول نگارش محتوا داشته باشد. علاوهبر رسیدن به جایگاه مناسب در گوگل نیز، برای درست معرفی کردن آن کسبوکار، باید بتواند مفهومی خوب براساس اصول نگارش محتوا متنی به خواننده ارائه دهد. وبسایتها انواع و اقسام مختلف ازجمله اخبار، فروشگاه، آموزش، اطلاعات، شرکتی و غیره دارند. این وبسایتها برای آپدیت بودن باید نوشتن محتوا متنی را انجام دهند و نویسنده نیز باید نسبتبه موضوع اطلاعات درستی در اختیار داشته باشد. جدا از داشتن اطلاعات کافی، باید دستورالعملها و ساختار محتوا را نیز بداند.
انتخاب موضوع مناسب
در قدم اول برای تولید محتوا، ابتدا باید موضوعی جدید و کاربردی را در حوزهٔ موردنظر خود برای نوشتن انتخاب کنید. این موضوع باید توجهٔ مخاطب را جلب کند، بهطوریکه هنگام جستجو در گوگل با عبارت موردنظر، پس از دیدن موضوع مقاله، بیدرنگ روی آن کلیک کند. اگر بتوانید این موضوع را آنقدر جذاب بنویسید که مخاطب با اولین نگاه به سراغ خواندن آن بیاید، افزایش بازدید از وبسایت را خواهید داشت. این افزایش بازدید از وبسایت، بالا رفتن در نتایج گوگل و رسیدن به صدر جستجوها را به دنبال خواهد داشت. البته این تنها دلیل رسیدن به صدر جستجوها نیست، بلکه ساختار محتوا نیز باید براساس اصول نگارش محتوا نوشته شود.
استفاده از عناوین جذاب درون محتوا
در ساختار محتوا باید تعدادی عنوان وجود داشته باشد که بتواند آن را تبدیل به بخشهای مختلفی کند. عنوانهای درون متن باید تا حد امکان ساده، کوتاه و جذاب باشند تا خواننده را ترغیب به ادامه دادن مقاله کنند. اگر این عنوانها تکراری باشند یا به متن زیر خود مرتبط نباشند، مخاطب قطعاً صفحه را ترک خواهد کرد.
قواعد نگارشی و نکات دستوری متن
رعایت دستور زبان و قواعد نگارشی جزو مهمترین عواملی است که نویسنده باید در ساختار محتوا خود رعایت کند. این قواعد را در زمان مدرسه خواندهایم و همانها را باید بهعنوان اصول نگارش محتوا نیز استفاده کنیم، تعدادی از مهمترین آنها به شرح زیر است:
- از فعل در جای درستی استفاده کنیم
جایگاه فعل همیشه آخر جمله است و باید با فاعل خود تناسب داشته باشد و همیشه در نوشتن محتوای متنی باید آن را در نظر گرفت. نویسنده نباید یک فعل را بیش از یک یا دو بار در پاراگراف بهکار ببرد، بلکه بهتر است بهجای تکرار آن، از فعلهای معادل و هممعنیاش استفاده کند.
- استفاده از اصول نشانهگذاری درست در متن
بهکار بردن علائم نگارشی درست و بهجا در متن، اهمیت بالایی دارد، زیرا استفادهٔ نادرست از آن میتواند معنی و مفهوم جمله را تغییر دهد. نشانههای مهمی که در متن استفاده میشوند: ویرگول، نقطه، نقطهویرگول، گیومه، علامت تعجب و علامت سؤال.
ویرگول را زمانی در جمله بهکار میبریم که بخواهیم یک مکث در جمله ایجاد کنیم و این مکث به جهت جداسازی ارقام، اعداد و نامهای مختلفی است که در جمله پشت سرهم بهکار میبریم. ویرگول طبق اصول نگارش محتوا باید به کلمهٔ قبل از خود بچسبد و با کلمهٔ بعدی نیز یک حرف فاصله داشته باشد.
اصول نگارش محتوا متنی براساس قواعد نگارشی میگوید که نقطه باید در انتهای جملهٔ خبری قرار گیرد و باید فاصلهای بین آن و فعل آخر جمله وجود نداشته باشد. نقطهویرگول و دونقطه نیز دو موردی هستند که مانند ویرگول به کلمهٔ قبلی خود میچسبند و فاصلهٔ آنها تا حرف بعدی بهاندازهٔ یک اسپیس است.
مورد بعدی علامت سؤال است و کاربرد آن در جملات سؤالی است و طبق اصول نگارش متن در آخر جمله میآید. این مورد به کلمهٔ قبلی خود میچسبد و سبب میشود مخاطب ارتباط بیشتری با محتوا برقرار کند و درگیر آن بشود.
مورد دیگر نیز گیومه است که درون آن عبارات مهم مانند اسامی خاص قید میشود و چیزی که داخل گیومه قرار میگیرد فاصلهای با آن ندارد. کلماتی که در قبل و بعد گیومه قرار میگیرند، بهاندازهٔ یک حرف از آن فاصله پیدا میکنند.
تقسیمبندی ساختار محتوا
ساختار محتوا را باید به بخشهای مختلفی تقسیم کنید و نباید زیر هر عنوان تعداد زیادی پاراگراف بهکار ببرید. هر یک از بخشها باید عناوین مختلفی داشته باشند و تعداد پاراگرافهای زیر آن نیز مشخص باشد. پاراگرافهایی که در زیر هر عنوان بهکار گرفته میشوند، باید دارای وحدت و یکپارچگی باشند. این کار یک مزیت دارد، آن هم امکان تهیهٔ فهرست از محتوای ارائهشدهٔ درون متن است که میتوان آن را در ابتدای مقاله استفاده کرد. در این صورت خواننده یک دورنما از متنی که قرار است مطالعه کند را در ابتدا میبیند و تصمیم میگیرد که ادامه بدهد یا ندهد. یک مزیت دیگر آن نیز تأثیر در سئو و بهینهسازی محتوا در جستجوی گوگل است.
تعداد لغات درون هر بخش
طبق اصول نگارش متن، محتوا به بخشهای متفاوتی تقسیم میشود و این بخشها دارای عنوان و زیرعنوان هستند. در هریک از آنها نیز پاراگرافهایی وجود دارند که مجموعهای از لغات را دربر میگیرند و تعداد هریک از آن بخشها باید بین 300 الی 400 کلمه باشد. برای اینکه هر بخشی طولانی نشود، باید این تعداد رعایت شود تا مخاطب از ادامه دادن خسته نشود.
سخن پایانی
در این مقاله در خصوص اصول نگارش محتوا صحبت کردیم؛ اما نکات بسیار بیشتری نیز وجود دارد که با رعایت آنها در نوشتن محتوا متنی، میتوان کیفیت را بالا برد. هر متن ساختار خاصی دارد که میتوان براساس قواعد نگارشی آن را برای همهٔ محتواها رعایت کرد. نویسنده باید ابتدا به موضوع مقاله اشراف داشته باشد، سپس با انتخاب موضوعی جذاب، شروع به نوشتن کند. متن به بخشهای کوچکتری تقسیم میشود و این تقسیمبندی توسط زیرعنوانها انجام میشود. در هر یک از بخشهای کوچک، تعدادی پاراگراف وجود دارد که تعداد کلمات آنها نباید از 300 الی 400 کلمه تجاوز کند. کیفیت محتوا باید بالا باشد و مفهوم اصلی را بدون گزافهگویی به مخاطب برساند. اصول نگارش محتوا متنی را قبل از نوشتن مقاله بخوانید و سپس اقدام به نوشتن کنید. درصورتیکه بهطور حرفهای تمام قواعد را نتوانستید رعایت کنید، میتوانید اقدام به سفارش تولید محتوا متنی کنید. در این صورت با خیال راحت میتوانید مقالات را تحویل گرفته و در وبسایت خود منتشر کنید.
انتهای پیام/