دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1402 - 11:53

نحوه استعلام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲

نحوه استعلام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲
کد اقتصادی در واقع کدی ۱۲ رقمی مختص شرکت‌ها و افرادی است که میخواهند یک فعالیت تجاری یا اقتصادی را اغاز نمایند. یک شرکت نوپا و تازه تاسیس می‌تواند با استعلام و دریافت کد اقتصادی حقیقی و یا حقوقی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی خود را قانونی کند ضمن اینکه مزایای مختلف آن هم بهره‌مند گردد، تمامی این عوامل در گروی تشکیل پرونده مالیاتی می‌باشد
کد خبر : 845934

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، چرا باید نسبت به استعلام کد اقتصادی اقدام کنیم؟ کد اقتصادی در واقع کدی ۱۲ رقمی مختص شرکت‌ها و افرادی است که میخواهند یک فعالیت تجاری یا اقتصادی را اغاز نمایند. یک شرکت نوپا و تازه تاسیس می‌تواند با استعلام و دریافت کد اقتصادی حقیقی و یا حقوقی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی خود را قانونی کند ضمن اینکه مزایای مختلف آن هم بهره‌مند گردد، تمامی این عوامل در گروی تشکیل پرونده مالیاتی می‌باشد.

لازم به ذکر است افرادی که قصد انجام مراودات تجاری با اینگونه شرکت‌ها را دارند می‌بایستی ابتدا نسبت به استعلام کد اقتصادی آن‌ها اقدام نمایند.

نحوه استعلام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲

امروزه انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی نیازمند رعایت قوانین و مقررات خاص خود است. این امر جهت پیگیری قانونی شرکت‌ها و اشخاص حقیقی که فعالیت تجاری دارند صورت میگیرد تا موارد ارتکاب به جرم و فساد کاهش یابد. یکی از مهم‌ترین این راهکارها، دریافت کد اقتصادی برای فعالان تجاری می‌باشد.

داشتن کد اقتصادی پس از انجام ثبت شرکت برای شرکت‌ها یک ضرورت به حساب می‌آید، زیرا از طریق این کد سازمان امور مالیاتی میتواند بر فعالیت‌های اینگونه شرکت‌ها نظارت داشته باشد. همچنین افرادی که قصد همکاری و عقد قرارداد با اینگونه شرکت‌ها را دارند بایستی ابتدا از داشتن پرونده مالیاتی آنان مطلع شوند از همین رو استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی امری مهم و ضروری است.

سامانه استعلام کد اقتصادی

شناسه ملی تنها به اشخاص حقوقی نظیر شرکت‌های ثبت شده تعلق میگیرد، اما کد اقتصادی به فعالان تجاری اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت تجاری و اقتصادی دارند تعلق میگیرد. افرادی که قصد تجارت، واردات و صادرات کالا را دارند قبل از دریافت کارت بازرگانی باید نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نمایند.

گاهاً پیش آمده که اشخاص قصد دارند در یک شرکت خاص که فعالیت تجاری دارد سرمایه گذاری کنند و فعالیت داشته باشند، اما از قانونی بودن فعالیت آن‌ها بر مبنای دریافت کد اقتصادی آگاهی ندارند یا اینکه این اشخاص یک کد اقتصادی را در اختیار دارند، اما از اینکه این کد برای چه شرکتی یا چه شخصی می‌باشد اطلاعی ندارند به همین علت قصد دارند تا نسبت به یافتن مالک آن اقدام نمایند به همین منظور بهتر است با مراجعه به سامانه، نسبت به استعلام آن اقدام به عمل آورند.

تشکیل پرونده مالیاتی توسط سامانه سایت سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود، همه اشخاص می‌توانند با مراجعه به سایت نسبت به پیگیری و استعلام کد اقتصادی اقدام کنند.

نحوه استعلام کد اقتصادی اشخاص حقوقی

در ابتدا باید وارد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور www.tax.gov.ir شوید.

در بالای از صفحه از طریق منوی سایر خدمات مالیاتی در ستون دوم گزینه آخر وارد صفحه استعلام کد اقتصادی شوید.

پس از ورود به صفحه با یک قسمت به عنوان کد احراز هویت رو به رو خواهید شد که باید دقیقاً مطابق فیلد اعداد و حروف‌های ذکر شده را قسمت پایینی وارد کنید.

سپس با استفاده از شناسه ملی شرکت، در این مرحله شناسه ملی ده رقمی را بدون گذاشتن خط فاصله در کادر مربوطه درج نمایید سپس بر روی گزینه آغاز جستجو کلیک کنید. زمانی که شماره ملی درج شده دارای پرونده مالیاتی بوده باشد در مرحله استعلام کد اقتصادی تمامی اطلاعات مربوط به آن نظیر: شناسه ملی، نام شرکت، اداره مالیاتی ثبت شده، شماره پرونده و وضعیت ثبت نام به شما نمایش داده میشود.

در صورتی که با وارد کردن کد ملی کد اقتصادی ثبت نشده باشد با عبارتی مانند (داده‌ای یافت نشد) مواجه خواهید شد.

نحوه استعلام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲

 

نحوه استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

اگر به تازگی تصیمیم گرفته اید تا با یک شخص حقیقی معامله‌ای را انجام دهید، ابتدا باید کد ملی (شماره ملی) فرد را در دسترس داشته باشید. سپس با مراجعه به سامانه مربوطه (مالیات بر ارزش افزوده) به نشانی www.evat.ir با قراردادن کد ملی فرد در کادر مربوطه میتوانید جهت پیگیری استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی اقدام نمایید.

استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی، قبل از صدور فاکتور، فروشنده در صورتی که طرف معامله شخص حقیقی بود فروشنده باید تمام اطلاعات شخص حقیقی را که شامل کد اقتصادی، کد ملی، کد پستی، نشانی منزل و تلفن را در فاکتور مورد بررسی قرار دهد تا از صحت آن اطمینان حاصل نماید.

تفاوت کد اقتصادی قدیم و جدید

هر دو کد، ۱۲ رقمی هستند و توسط اداره دارایی صادر میشوند. تشکیل پرونده دارایی و تعیین حوزه مالیاتی با داشتن کد اقتصادی قدیم انجام پذیر بود، اما کد اقتصادی جدید مطابق با سیستم جامع مالیاتی طراحی و تدوین شده است، اما از این طریق کدی صادر نمی‌گردد و تنها ثببت نام انجام میشود.

از مزایای دریافت کد اقتصادی میتوان به صدور فاکتور رسمی، گرفتن کارت بازرگانی حقیقی و یا حقوقی، اخذ مجوزات مانند جواز کسب مشاغل و مغازه‌های مختلف، انجام فعالیت‌های اداری و تجاری و… اشاره کرد. این مطلب برگرفته از موسسه حقوقی پارسه rotbebandi.co است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب