دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پژوهشگر و کارشناس موسیقی نواحی در گفتگو با آنا؛

موسیقی نواحی و ردیف دستگاهی نیازمند سرمایه گذاری کلان است

موسیقی نواحی و ردیف دستگاهی نیازمند سرمایه گذاری کلان است
مولف، پژوهشگر و مدرس دوتار کتولی گفت: این روزها هنرمندان نواحی ما در روستاها گوشه نشین شده‌اند و خیلی خبر از شرایط موسیقی کشور ندارند، خیلی‌هایشان شرایط مالی خوبی ندارند ، بنابراین این عرصه نیاز به سرمایه گذاری درست دارد.
کد خبر : 844638

محمدرضا برزگر، مولف، پژوهشگر، آهنگساز، نوازنده و مدرس دوتار کتولی و سرپرست گروه موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره وضعیت فعلی موسیقی نواحی کشور و هنرمندان در این عرصه عنوان کرد: متأسفانه شرایط اقتصادی هنرمندان این عرصه که اصلا خوب نیست، نسل جدید جامعه نیز به دلیل شرایط تکنولوژی دنیا به سمت موسیقی پاپ و مردمی گرایش دارند.

وی با اشاره به اینکه باید در موسیقی نواحی و ردیف دستگاهی سرمایه گذاری کنیم، گفت: در این عرصه نیازمند جشنواره‌های بیشترهستیم. البته جشنواره نواحی سالی یک بار برگزار می‌شود و برخی هنرمندان در آن شرکت می‌کنند. جشنواره جوان هم که رسالتش استعدادیابی است و همه ساله برگزار می‌شود و البته جشنواره خوبی هم هست.

برزگر درباره حضور پررنگ هنرمندان نواحی در جشنواره فجر نیز گفت: خوشبختانه فجر ژانر‌های متعددی دارد و چند سالی است که به موسیقی نواحی و ردیف دستگاهی بهای بیشتری داده می شود و امید است موزیسین‌های محلی بیشتر در این عرصه فعال شوند و تنها هم به یک جشنواره فجر محدود نشویم چرا که کفایت نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: قرار است امسال جشنواره فجر را منطقه‌ای برگزار کنند و قطعا این تقسیم شدن به شمال و جنوب و دیگر بخش‌ها تعداد بیشتری هنرمندان را در بر می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه چاره اصلی کار این است که بنیادین مخاطب موسیقی‌ها بررسی شوند، گفت: گروه نمایشی ما بهمن ماه در کوشک هنر اجرا داشت و به زودی هم در شیراز و دیگر شهر‌ها اجرا خواهیم داشت. گروه نمایشی فعالی داریم؛ بالغ بر بیست تا سی اجرا در سطح استان از سال گذشته داشتیم و از سوی ادارات برای جشن‌ها و اعیاد دعوت شدیم، ولی واقعا خیلی از گروه‌ها این روز‌ها انگیزه کار ندارند.

برزگر همچنین یادآور شد: خیلی از بزرگان موسیقی نواحی در روستا‌ها زندگی می‌کنند، نسل‌های گذشته که خیلی فوت شده‌اند و فرزندانشان که شاگردان آن‌ها بودند این روز‌ها مشغول هستند، منتها آن‌ها هم برای ارتباط با وزارت فرهنگ دسترسی اندکی دارند، حال ما هم در روستا و شهر در گردش هستیم و کمی بروزتر شده‌ایم.

وی در پایان از نگارش پنج جلد کتاب در عرصه پژوهش موسیقی خبر داد و گفت: این آثار به زودی منتشر خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب