دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1402 - 13:18
در جبهه گیری علیه روسیه و چین؛

واشنگتن پست: برخی کشورها از پیوستن به بلوک آمریکا امتناع می کنند

واشنگتن پست: برخی کشورها از پیوستن به بلوک آمریکا امتناع می کنند
یک رسانه غربی با اتکا به اسناد درز کرده از پنتاگون، کاهش تمایل برخی بازیگران بین المللی به حمایت بی چون و چرا از موضع آمریکا در قبال چین و روسیه را سوژه گزارش خود کرد.
کد خبر : 844418

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی به عدم تمایل بازیگران میانی صحنه قدرت از حمایت بی چون و چرا از آمریکا پرداخت.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در دوره‌ای که ایالات متحده دیگر یک ابرقدرت بی رقیب تلقی نمی‌شود، کشور‌هایی مانند برزیل، مصر، هند و پاکستان که مراوده گسترده‌ای با دولت واشنگتن دارند، از اینکه به عنوان مثال در رقابت آمریکا با چین و روسیه، جانب یکی را نگه دارند، پرهیز می‌کنند.

واشنگتن پست در ادامه با استناد به برخی اسناد محرمانه پنتاگون می‌افزاید: دستورکار بین المللی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با توجه به گریز قدرت‌های نوظهور از مشارکت در صف آرایی آمریکا علیه چین و روسیه، با چالش‌های جدی مواجه است. حتی در مواردی، بازیگران میانی صحنه قدرت، از این صف آرایی به نفع خود نیز استفاده می‌کنند. 

به عنوان مثال، در بخشی از اسناد لو رفته پنتاگون، به این موضوع اشاره می‌شود که مشاور امنیت ملی هند مدافع حمایت از مسکو در صحنه بین المللی است و از محکومیت روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل حمایت نمی‌کند.

همچنین، در یکی از اسناد فاش شده به این مسئله اشاره می‌شود که «محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان، در ماه فوریه با یکی از مشاوران خود در مورد قطعنامه ضد روسی مجمع عمومی سازمان ملل رایزنی کرد تا مبادا حمایت از این قطعنامه، بر مذاکرات لاهور-مسکو در زمینه تجارت و انرژی تاثیر منفی بگذارد و درنهایت، پاکستان از رای دادن به این قطعنامه خودداری کرد.

به گزارش آنا، زمانی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفته بود «دوران جهان تک قطبی با وجود تلاش‌ها برای حفظ آن به پایان رسیده است و رویکرد‌هایی که توسط یک قطب دیکته می‌شوند محکوم به شکست هستند. دیگر نمی‌توان پتانسیل کشور‌های در حال توسعه را نادیده گرفت».

اما، چندی پیش «میدل ایست آی» در تحلیلی، ایده‌آل «چندقطبی» را به «سه قطبی» تقلیل داد به این ترتیب که اولین قطب، بلوک غرب به رهبری ایالات متحده است که با سه‌گانه «جی ۷ – ناتو – اتحادیه اروپا» تبلور می‌یابد. دومین بلوک اوراسیا به رهبری چین و روسیه به همراه ایران و برخی از جمهوری‌های آسیای مرکزی است و بلوک سوم هم متشکل از بازیگرانی خواهد بود که قصد دارند فاصله خود را از هر دو بلوک دیگر حفظ کنند و به اصطلاح بی‌طرف بمانند.

پایه‌های تشکیل بلوک سوم از همین حالا مستحکم شده است تا آنجا که مثلا در جریان رای‌گیری سازمان ملل برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر، شاهد رای ممتنع ده‌ها کشور بودیم که بسیاری از آن‌ها رابطه بسیار خوبی با آمریکا دارند، ازجمله مکزیک، سنگاپور و برزیل.

ترکیه هم به عنوان یکی از اعضای ناتو حاضر به همراهی با تحریم‌های ضدروسی نیست و حتی دنبال عضویت در سازمان شانگ‌های است که چین و روسیه در رأس آن قرار دارند. کشور‌های عرب منطقه نیز رویکرد مشابهی در قبال جنگ اوکراین اتخاذ کرده‌اند که نشان از تصمیم آن‌ها برای انتخاب راه میانه در حدفاصل دو قدرت موازی آمریکا و چین است.

هند هم در این بلوک بندی، قطب سوم یا همان راه میانه را انتخاب کرده تا آنجا که در جریان جنگ اوکراین نه‌تنها رابطه اقتصادی با روسیه را قطع نکرد بلکه در جریان رأی‌گیری شورای امنیت در محکومیت الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه، موضعی بی‌طرف (رای ممتنع) اتخاذ کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته