استفاده از الگوریتمهای یادگیری و هوش مصنوعی در لیگهای شبیهسازیشده فوتبال
اسلام ناظمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: ۱۵ تیم در لیگ شبیهسازی دو بعدی درخواست دادند که ۸ مورد از آنها تایید شده است. همچنین برای لیگ استارتر دو بعدی دانشآموزی ۳۶ درخواست داشتیم که ۲۹ مورد از آنها تاییدیه برای شرکت در هفدمین دوره از مسابقات ربوکاپ کسب کردند.
وی در ادامه افزود: هفدهمین دوره از مسابقات ربوکاپ اتفاق بسیار خوشایندی است. ما از اینکه لیگهای دانشجویی و بهخصوص دانشآموزی در این مسابقات شرکت دارند، بسیار خرسندیم، زیرا لیگهای دانشآموزی پایهای اساسی برای لیگهای دانشجویی در سالهای آینده هستند؛ بنابراین لیگهای دانشآموزی در این مسابقات از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
ناظمی درباره عملکرد لیگهای شبیهسازیشده مطرح کرد: لیگهایی که برای شبیهسازی استفاده میشوند، لیگهای فوتبال دوبعدی هستند، این لیگها تمام عملکرد ۱۱ بازیکن دو تیم را به صورت خودکار با استفاده از الگوریتمهای یادگیری، هوش و هوش مصنوعی آموزش میبینند. خود تیمها بدون دخالت افراد با یکدیگر مسابقه میدهند. افراد تنها نحوه بازی را میتوانند مشاهده کنند.
وی گفت: به تمام رباتهای شبیهسازی شده آموزش ویژه داده میشود. همچنین قوانین فوتبال مانند آفساید و پنالتی در رباتهای شبیهسازی شده، پیادهسازی شده است.
ناظمی بیان کرد: شرکتکنندگان دانشجو از دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد قزوین، امیرکبیر و یک دانشگاه از شهرستان حضور گرمی در این دوره از مسابقات داشتند. همچنین دانشآموزان از دبیرستان علامه حلی، فرزانگان، دبیرستانهای غیرانتفایی در تهران و ۵ دبیرستان از شهرستان در این مسابقات شرکت کردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان بیان کرد: ما در لیگهای دانشآموزی و دانشجویی سه برگزیده خواهیم داشت، اما برای انگیزه بیشتر به بهترین ارائهدهندهها و پیادهسازیکنندهها از دانشآموزان سه مدرک معتبر ارائه میدهیم.
انتهای پیام/۳۰۰۴/
انتهای پیام/