دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1402 - 09:19
آنا گزارش می‌دهد؛

استقبال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از سرفصل‌های هوش مصنوعی

استقبال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از سرفصل‌های هوش مصنوعی
دانشگاه آزاد اسلامی به صورت آزمایشی در چند رشته دوره کارشناسی ارشد سرفصل‌های هوش مصنوعی ارائه داده که با استقبال دانشجویان مواجه شد.
کد خبر : 843192

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ علم و فناوری هوش مصنوعی در حل مسائل و ارائه ظرفیت‎ها و توانمندی‎ها در تمامی عرصه‌های زندگی بشریت، اهمیت قابل‌توجه پیدا کرده است و نقش آن در اقتدار و استقلال کشورها، بسیار موردتوجه است. به‌طوری‌که از سال 2016 تاکنون 68 کشور سند و برنامه راهبردی مرتبط با هوش مصنوعی تدوین و تصویب کرده‌اند و در مجموع بیش از 800 سند یا برنامه راهبردی مرتبط با هوش مصنوعی تصویب شده است، این افزایش روند تدوین اسناد ملی، نشان دهنده دخالت دولتها و شکل گیری رقابت بین المللی در توسعه هوش مصنوعی است.

همین رویکرد جهانی سبب شد که مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی در آبان ماه 1400 به موضوع هوش مصنوعی اشاره داشته باشند و عنوان کنند که «" ... من پیشنهاد می‌کنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجّه و تعمیق واقع می‌شود، مسئله‌ی هوش مصنوعی باشد که در اداره‌ی آینده‌ی دنیا نقش خواهد داشت؛ حالا یا در معاونت علمی رئیس‌جمهور یا در دانشگاه باید کاری کنیم که ما در دنیا حدّاقل در [بین] ده کشور اوّل در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم؛ ... باید کاری کنیم که حدّاقل به ده کشور اوّل دنیا در این مسئله برسیم ... "»

بر این مبنا شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه سند هوش مصنوعی را در دستور کار قرار داده اما تاکنون با گذشت یکسال از تاکیدات مقام معظم رهبری هنوز پیش نویس این سند به تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده است. اما در این میان دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی با جدیت بیش از پیش بازنگری رشته ها و دروس با رویکرد هوش مصنوعی را در دستور کار قرار داده است. 

**ایجاد دانشکده هوش مصنوعی

یکی از اولین اقدامات معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی صدور مجوز راه اندازی دانشکده موضوعی هوش مصنوعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود. در این زمینه برخی از واحدهای دانشگاهی با راه اندازی این دانشکده موضوع هوش مصنوعی را در دستور کار قرار دادند.  

در دانشگاه آزاد اسلامی برای موضوع هوش مصنوعی سه ساحت هوش برای علم، علم برای هوش و هوش برای هوش در نظر گرفته شده که در ساحت هوش برای علم قرار است که دانشجویان علوم مختلف با هوش مصنوعی آشنا شوند.

محمدعلی اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه اجرای این رویکرد می گوید: دروس اختیاری به دانشجویان در قالب دانشکده هوش مصنوعی ارائه می شود. در این زمینه ۲ درس به دانشجویان معرفی می شود و دانشجویان با انتخاب آنها می توانند با هوش مصنوعی آشنا شوند.

برهمین اساس مقرر شد واحدهای کرج و قزوین و رشت برنامه آموزشی خود را جهت ارائه به دانشجویان با در نظر گرفتن رویکردهای مذکور تنظیم کنند. حسین کلانتری خلیل آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در این باره به خبرنگار آنا می گوید: دانشکده هوش مصنوعی واحد کرج در فضایی بالغ بر ۱۱ هزار متر مربع و در ۶ طبقه بنا شده و دارای بیش از ۵۰ کلاس آموزشی و چند آزمایشگاه تخصصی است. این دانشکده اکنون بیش از ۶ هزار دانشجو در سه گروه آموزشی مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و مهندسی مکانیک دارد که در گرایش‌های مختلف و در مقاطع تحصیلی مختلف در حال تحصیل هستند.

وی با اعلام اینکه برای اخذ ۱۲ رشته تحصیلی جدید برای دانشکده موضوعی هوش مصنوعی اقدام شده است، اضافه می کند: این دانشکده می‌تواند به دانشجویان رشته‌های مختلف، ابزاری ارائه کند تا از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف دانش استفاده کرده و با چگونگی عملکرد، مراحل و روش‌های مختلف آن آشنا شده و در رشته تخصصی خود به کار گیرند. در این راستا در نیمسال جاری برای رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی و میکروبیولوژی دروس مرتبط با حوزه هوش مصنوعی در این دانشکده ارائه شده است.

عناوین ارائه شده به 74 دانشجوی رشته های مذکور شبکه های عصبی، الگوریتم هوش جمعی و یادگیری ماشین ارائه شده است. در واحد قزوین نیز 102 دانشجوی رشته های مهندسی کامپیوتر، مهندسی پزشکی، مهندسی عمران، دروس مبتنی با هوش مصنوعی با عناورین یادگیری ماشین، الگوریتم هوش مصنوعی، پردازش گفتار، بینایی ماشین، شبکه های عصبی، بهینه سازی دریافت کرده اند. 

در واحد رشت نیز به 7 دانشجوی رشته های بیماری شناسی گیاهی، آگروتکنولوژی و علوم مهندسی و باغبانی با عناوین سنجش از دور و مباحث نوین دروس مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می شود. 

**تغییر سرفصل های درسی با تاکید بر هوش مصنوعی

به گفته علی اکبری؛ قرار است تغییراتی در سرفصلهای درسی نظیر دروس ریاضی یک و فیزیک یک ایجاد شود. در این زمینه دو مدل پیش بینی شده است در روش اول دروس مکمل نظیر متمتکیا یا پایتون ارائه می شود دانشجویان در این روش همه برنامه ۱۶ هفته ای سابق را دریافت می کنند فقط با این تفاوت که سرفصل مکمل نیز ارائه می شود. 

در روش دوم ۱۶ هفته آموزش به دو قسمت ۸ هفته ای تقسیم می شود، در ۸ هفته اول سرفصلهای سابق تدریس می شود و ۸ هفته باقیمانده با رویکرد هوش مصنوعی خواهد بود. در این مدل باید سرفصلها تغییر اساسی داشته باشند، به گفته معاون علوم، مهندسی و کشاورزی؛ در این مسیر اقدامات اولیه در حال انجام است.

**استفاده از هوش مصنوعی در رشته‌های علوم انسانی

در ادامه همچنین دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد با رویکرد علم برای هوش مصنوعی، دانشجویان هوش مصنوعی را با علوم مختلف انسانی، پزشکی و پایه آشنا کند و در این زمینه دانشجویان می توانند حوزه های تخصصی مورد علاقه خود را انتخاب کنند و آن را با هوش مصنوعی پیش ببرند.

در رویکرد هوش برای هوش نیز مرزهای دانش مدنظر قرار می گیرد. علی اکبری در این زمینه توضیح می دهد که سوالات اصلی در زمینه هوش مصنوعی طرح شده است و برنامه علمی برای آن در نظر گرفته می شود، این برنامه علمی در سامانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی اضافه خواهد شد و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رساله ها و پایان نامه های خود را بر اساس این برنامه علمی انتخاب خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته