دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

آخرین آمار شرکت‌های فناوری استان‌ها/ استان تهران در صدر دانش‌بنیان‌ها

آخرین آمار شرکت‌های فناوری استان‌ها  استان تهران در صدر دانش‌بنیان‌ها
استان تهران بر اساس آخرین آمار با بیش از ۴ هزار و ۲۵۹ شرکت دانش‌بنیان در صدر استان‌های با تعداد بالای شرکت‌های فناوری پایه قرار گرفته است.
کد خبر : 842324

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عمر زیادی از ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌گذرد، اما این شرکت‌ها توانسته اند در زمینه‌های مختلف رشد کنند و به تعداد قابل قبولی از لحاظ کمیت برسند.

اکنون این شرکت‌ها از جایگاه و حمایت‌های ویژه‌ای از سوی نهاد‌های مختلف برخوردارند. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد‌هایی هستند که به رشد و توسعه این شرکت‌ها کمک می‌کنند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه عنوان اقتصاد دانش بنیان اخیرا به ماموریت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری اضافه شده این نهاد با برنامه ریزی‌های صورت گرفته تلاش دارد در راستای دانش بنیان کردن صنایع بزرگ گام بردارد و اقتصاد کشور را بر مبنای دانش بنیان‌ها به گردش دربیاورد، زیرا فعالیت شرکت‌ها و افزایش بهبود عملکرد آن‌ها معامله‌ای دو سر سود برای کشور محسوب می‌شود.

این شرکت‌ها از یک سو باعث رشد و خودکفایی کشور و کاهش نیاز به واردات در حوزه‌های مختلف می‌شوند و از طرف دیگر استفاده از ظرفیت نخبگانی و جلوگیری از خروج آن‌ها به همراه خواهد داشت.

** تحقق شعار سال با شناسایی ظرفیت نخبگانی استان‌ها 

 برای عملیاتی شدن فرمان رهبر معظم انقلاب در راستای تحقق شعار سال  باید استعداد‌های استان‌ها در حوزه‌های مختلف شکوفا و به بهره برداری برسد. استفاده از  پتانسیل  دانش بنیان‌ها در  در استان‌ها و حوزه‌های مختلف چند مزیت مختلف دارد ابتدا باعث محرومیت زدایی از استان‌ها می‌شود و به دنبال آن نیاز‌های منطقه را برطرف می‌کند و از طرف دیگر باعث شناسایی ظرفیت نخبگانی استان‌ها می‌شود. همچنین کشور ما با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها  نیازمند رشد و خود کفایی هرچه بیشتر در کلیه صنایع است.  

مقام معظم رهبری طی دیدار‌های پیشین خود خطاب به مدیران پارک علم و فناوری بیان داشتند «شما مسئولین یک مرکز تحقیقاتی هستید که باید فکر کنید که از ظرفیت‌های خدادادی که در این استان وجود دارد چه استفاده‌هایی میتوان کرد تا با استفاده از این ظرفیت‌ها برای استان تولید ثروت داشته باشیم».

حالا با توجه به این مهم شرکت‌های دانش بنیان توانسته اند  در ۹ حوزه مهم وارد شوند و خدمات و محصولات خود را ارائه دهند. این حوزه‌ها شامل «کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی»، «دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان»، «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی»، «ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته»، «وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی»، «سخت افزار‌های برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزار‌های رایانه‌ای»، «خدمات تجاری‌سازی»، «صنایع فرهنگی، خلاق و علوم انسانی و اجتماعی» می‌شود.

**نگاهی به زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور

با توجه به این دسته بندی در حال حاضر تعداد کل شرکت‌های دانش بنیان در ۳۱ استان کشور ۸ هزار و ۴۰۵ است که هرساله شاهد رشد هرچه بیشتر آن‌ها هستیم. این شرکت‌های براساس نوع به نوپا نوع ۱ تعداد  ۲۹۰، نوپا نوع ۲ تعداد ۲۰۱۲، تولیدی نوع ۱ تعداد ۷۰۷، تولیدی نوع ۲ تعداد ۴۱۹۵، تولیدی مستعد دانش بنیان تعداد  ۵۶۴،   نوپا مستعد دانش بنیان تعداد ۶۳۷ تقسیم بندی می‌شوند.

**کدام استان بیشترین شرکت دانش بنیان را دارد؟

بر اساس آخرین آمار معاونت توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری شهر تهران با داشتن ۴۲۶۴ شرکت دانش بنیان بالاترین تعداد شرکت‌های دانش بنیان را در کشور داراست. همچنین استان تهران ۴۲۵۹ شرکت دانش بنیان را در دل خود قرار داده  است.

استان تهران دارای بیشترین تعداد شرکت دانش بنیان در کشور است؛   ۱۲۹۶ تعداد از آن‌ها  در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزار‌های رایانه‌ای و ۹۵۵ شرکت در حوزه سخت افزار‌های برق و الکترونیک لیزر و فوتونیک  و ۷۷۱ شرکت در زمینه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته فعالیت می‌کنند.

استان اصفهان

استان اصفهان ۷۷۳ شرکت دانش بنیان دارد که ۲۳۵ تعداد از این شرکت‌ها در زمینه ماشین الات و تجهیزات پیشرفته فعالیت می‌کنند.  

استان یزد

استان یزد با دارا بودن ۱۴۷ شرکت دانش بنیان، ۳۸ شرکت آن در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزار‌ فعالیت می‌کنند.

استان البرز

استان البرز با ۳۹۲ شرکت دانش بنیان و ۱۱۶ شرکت در حوزه ماشین آلات و تجهیزات بیشترین تعداد شرکت را داراست.

استان مرکزی

استان مرکزی نیز با ۱۲۴ شرکت دانش بنیان ۴۲ شرکت دانش بنیان در زمینه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته دارد.

استان آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی ۲۸۴ شرکت دانش بنیان با داشتن ۸۳ شرکت دانش بنیان در حوزه ماشین الات و تجهیزات پیشرفته داراست.

 استان قم

 استان قم با داشتن ۱۳۸ شرکت دانش بنیان ۳۸ تعداد از آن‌ها در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی فعالیت می‌کند  که بالاترین آمار را نسبت بقیه حوزه‌ها داراست.

استان مازندران

استان مازندران  مجموعا ۱۲۳ شرکت دانش بنیان  دارد که ۳۴ شرکت آن در حوزه سخت افزار‌های برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک مشغول فعالیت هستند.

استان کهگیلویه و بویراحمد

در نهایت استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴ شرکت، کمترین تعداد شرکت‌های دانش بنیان را  در کشور داراست.


جدول استانهای فعال در عرصه دانش بنیانی

آخرین آمار شرکت‌های فناوری استانها/ استان تهران در صدر دانش بنیان‌ها

در پایان اینکه هرچند که این آمار نشان از عملکرد مثبت و رو به رشد شرکت‌های دانش بنیان و فضای نخبگانی حاکم بر جامعه دارد، اما هنوز این تعداد  برای پیمودن راهی سخت و طولانی بسیار اندک است؛ امیدوار هستیم جوانان نخبه، استانداران و پارک‌های علم و فناوری استان‌ها همه دست به دست هم دهند و در راستای ارتقا و افزایش شرکت‌های دانش بنیان قدم بردارند و راه را در جهت توسعه  آن‌ها هموارتر کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب