دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 اسفند 1401 - 10:20
رکابزن قهرمان لیگ جاده در گفت و گو با آنا

بودجه دوچرخه سواری باید ارزی باشد/ قیمت دوچرخه من به اندازه قیمت بلبرینگ رکابزن ژاپنی است

بودجه دوچرخه سواری باید ارزی باشد  قیمت دوچرخه من به اندازه قیمت بلبرینگ رکابزن ژاپنی است
رکابزن قهرمان لیگ جاده گفت: دوچرخه سواری ایران پیشرفت داشته، اما بخش عمده نتایج ضعیف این چند سال به دلیل نبود تجهیزات و گرانی ارز است.
کد خبر : 837992

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، مهدی ناطقی که قبلا همه او را به نام حسین می‌شناختند، دوباره با قهرمانی به دنیای رکابزنی برگشت. دوچرخه سواری که به دلیل بیماری و بحران‌های زندگی اش ۷-۸ سالی پا نمی‌زد، این بار با قهرمانی لیگ جاده در کیش درخشید.

ناطقی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا اظهار داشت: من بعداز ۷-۸ سال بیماری، دوباره به دوچرخه سواری برگشتم و حالا احساس می‌کنم خوب هستم. حس خوبی را در پاهایم دارم. دوچرخه سواری ورزش سختی است و هرکسی زحمت بیشتری بکشد، موفق می‌شود. من به رغم اینکه دانشجو هستم و متاهل و دو بچه دارم، اما ۶ ماه در سرمای زمستان گلپایگان خیلی جدی تمرین کردم تا کنارش با استفاده از علم روز دنیا به سطح اول برسم.

او دلیل نتایج ضعیف دوچرخه سواری ایران در رقابت‌ها را به نبود تجهیزات ربط داد و گفت: دوچرخه سواری ایران پیشرفت داشت و بخش عمده نتایج ضعیف آن در این چند سال به ضعف تجهیزات برمی گردد و گرانی ارز. قیمت کل دوچرخه من به اندازه بلبرینگ‌های رقیب ژاپنی یا قزاق من هم نیست. تکنولوژی پیشرفت کرده است. تیم ما بار‌ها در آسیا یا مسابقات معتبر بین المللی به تجهیزات باخته ایم، البته شرایط سیاسی هم تاثیرگذار بوده تا حدی که در بعضی مسابقات ما را دعوت نکرده اند یا به خاطر تحریم یکسری از باشگاه‌ها قید تیمداری را زده اند. گرانی ارز تاثیر مستقیم روی تجهیزات دارد. از طرف دیگر دوچرخه سوار در مسابقه ساخته می‌شود، بچه‌های ما در یک مرحله مسابقه رکاب می‌زنند و رقبای ما در فصل ۲۰۲۳ بالای ۳-۴ هزار کیلومتر مسابقه داده اند. یک روز مسابقه، برابر با یک ماه تمرین است. چرا که هم تمرین تکنیک است و هم سرعت، اعتماد به نفس را بالا می‌برد و آمادگی بدنی بالا می‌رود، همه این اتفاقات در مسابقات می‌افتد، اما محال است در تمرین چنین چیزی شبیه سازی شود.

رکابزن با تجربه معتقد است، دوچرخه سواری نگاه خاص می‌خواهد و ادامه داد: اگر رقبای ما نتیجه خوبی می‌گیرند، چون تجهیزات به روز دنیا دارند. یعنی ورزشکار ایرانی سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت تولید می‌کند و دوچرخه سواران رقیب ۱۵۰۰ کیلومتر، آن هم به خاطر استفاده از تجهیزات به روز؛ بنابراین فدراسیون، وزارت و باشگاه‌ها باید به دوچرخه سواری نگاه خاص داشته باشند. تجهیزات کنار قدرت بدنی و تمرینات اصولی اگر نباشد واقعا نتیجه‌ای در کار نیست. وقتی این‌ اعدا‌د جا به جا می‌شود قهرمانی به چهارمی یا پنجمی تبدیل می‌شود. به نظرم با این شرایط بودجه فدراسیون باید ارزی باشد، چرا که لوازم و‌ تجهیزات ما در ایران اصلا تولید نمی‌شود و ۹۹/۹ درصد خارجی هستند و در دو، سه کشور تولید می‌شود.

مهدی ناطقی درباره قهرمانی اش در لیگ جاده گفت: من با اینکه تمرینات بدنسازی انجام می‌دادم، اما نیم نگاهی هم به مرحله پایانی لیگ جاده داشتم و خوشحالم از قهرمانی. امیدوارم بتوانم این روند را ادامه دهم تا در قهرمانی و بازی‌های آسیایی هانگژو برای تیم ملی مفید باشم. من به رغم اینکه ۳۶ ساله ام، اما امیدوارم جزو بهترین‌ها باشم و به اردوی تیم ملی دعوت شوم. هرچند باز هم تابع نظر کادر فنی تیم ملی هستم. خدا بخواهد و کادر فنی من برای خدمت آماده ام. البته اصراری هم ندارم. با این حال خودم خیلی امیدوارم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته