پیگیر شکایت از سکوهای خارجی مسدود شده هستیم
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، بر اساس احکام شورای عالی فضای مجازی، معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی، متولی «ترویج هنجارها، ارزشها و سبک زندگی اسلامی ایرانی»، «گسترش و تعمیق اسلام ناب محمدی و گفتمان انقلاب اسلامی» و «ممانعت از رخنهها و آسیبهای فرهنگی و اجتماعی» از مرحله تولید محتوا تا توزیع و مصرف آن است. این مأموریت در معاونت محتوا حول ۴ محور سیاستگذاری، راهبری، ساماندهی امور فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور پیگیری میشود و چارچوب مورد استفاده در این راستا به صورت رصد و آیندهپژوهی محتوا و خدمات، مدیریت تولید محتوا و ساماندهی توزیع محتوا است.
**اقدامات مرکز ملی فضای مجازی برای رشد پیامرسانهای بومی
قاسم خالدی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی درباره اقدامات مرکز ملی فضای مجازی طی سالهای گذشته برای رشد پیامرسانهای بومی و نحوه تعامل با پیامرسانهای خارجی گفت: سند ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی در سال ۹۶ به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید. در این سند دو محور اصلی مد نظر بود؛ حمایت از پیامرسانهای اجتماعی داخلی و مدیریت پیامرسانهای اجتماعی خارجی. در بخش اول تاکید شده که پیامرسان داخلی باید به ظرفیت ۵۰ میلیونی برسد و در بخش دو هم سکوهای خارجی باید ملزم به رعایت قوانین کشور باشند و دفاتر خود را در کشور راه اندازی کنند. به دلایل مختلف سند به کندی پیش رفت. انگیزههای کافی برای این کار وجود نداشت. تحلیلها و نگاههای مختلفی در این زمینه وجود داشت که همین عوامل باعث کندی پیشرفت سند بود. در اواخر دولت گذشته توانستیم بندهایی از سند را عملیاتی کنیم تا زیرساختهایی در اختیار سکوهای داخلی قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: با شروع دولت جدید در همان ابتدا مشخص شد انگیزهها برای اجرای این سند زیاد است. همگرایی خوبی شکل گرفت. برای همین ما طرحی آماده کردیم که این طرح دو محور اصلی سند مصوب شورا را پوشش میدهد. یعنی ضمن اینکه باید حمایت جدی از سکوهای داخلی داشته باشیم باید کار مدیریت سکوهای خارجی را نیز به درستی انجام دهیم. به تعبیری ما با این کار میخواهیم تا حدودی حاکمیت سایبری خود را اعمال کنیم. تلاشمان این بود که طوری طراحی کنیم که قابلیت عملیاتی شدن را داشته باشد. طرح در رفت و برگشت زیاد با کارشناسان مختلف به تصویب نهایی در کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی رسید و فاز صفر آن کلید خورد. اما با اغتشاشات اخیر مواجه شدیم و مسدود سازی اینستاگرام و واتساپ به ما ابلاغ شد؛ بنابراین قرار بر این شد که مسیر خودمان را در حمایت از سکوهای داخلی برای افزایش توان سرویس دهی آنها سرعت ببخشیم.
**از مرحله کوچ به سکوهای داخلی عبور کردیم
خالدی در پاسخ به این پرسش که پیامرسانهای بومی چند سال قبل نیز حمایت مالی شده و وام چند میلیاردی گرفته بودند، اما در ادامه کیفیت ارائه سرویس شأن با انتقادات زیادی مواجه شد، اظهار کرد: فقط ۳ پیامرسان وام ۵ میلیاردی دریافت کردند که باید اقساط آن را پرداخت میکردند، اما به دلیل برخی مسائل توانی که بتوانند به تعهد خود عمل کنند نداشتند. آنها باید هم از نظر مالی و هم از نظر فنی و زیر ساختی حمایت میشدند. دولت هم باید حمایت میکرد تا کاربری که در پیامرسان خارجی زیست میکرده و کسب و کار روی آن شکل داده بتواند حداقل سرویسهایی که از سکوی خارجی میگرفته را از سکوی داخلی دریافت کند. دلیل این تجربه ناموفق زیاد است. مثلاً این ابهام در بین برخی مسئولان بود که آیا اساساً این کار درست است یا نه و آیا نتیجه میدهد؟ صرف اینکه از سکوی داخلی حمایت کنیم آیا آنها تبدیل به پیامرسان واقعی میشوند؟ البته انگیزههای کافی هم نبود برای این اتفاق.
وی افزود: نگاهها و اختلافات بر سر این موضوع جلوی سرعت را گرفته بود. اما در دوره جدید و پس از وقوع اغتشاشات، این بحران از یک بعد ما را به تحرک و کار جدی وادار کرد و از این جنبه مثبت بود. از طرفی، چون آمادگی نداشتیم نگران بودیم که اگر یکباره با آمار بالای مهاجرت به سکوهای داخلی مواجه شویم آیا آنها توان ارائه خدمت دارند؟ این در حالی است که ما سبقه ذهنی درباره فیلتر تلگرام را هم داشتیم که بعد از فیلترینگ، برخی سکوهای داخلی توان پاسخگویی نداشتند. اما در تجربه اخیر نه تنها با ناکامی مواجه نشدیم بلکه با همت مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و سایر دستگاهها اکنون از مرحله و فاز کوچ به سکوهای داخلی عبور کردیم و در مرحله تثبیت هستیم.
خالدی درباره اینکه سکوهای داخلی توان رقابت با خارجیها را دارند، بیان کرد: امروز دیگر نگران اینکه این سکوها میتوانند خدمات اولیه یک پیام رسان یا شبکه اجتماعی را ارائه دهند یا نه نیستیم. دغدغه امروز این است که آیا آنها میتوانند توان خود را ارتقا دهند و کیفیت خدمات را افزایش دهند و پا به پای رقبای خارجی، سرویسهای جدید ارائه دهند یا نه. امروز برخی پیام رسانها توانسته اند میلیونها کاربر و پیام و حجم تبادل اطلاعاتی چند برابر قبل را مدیریت کنند. همچنین قرار بود پیام رسانها از سرورهای قبلی کوچ کنند به سمت زیرساخت ابری تا قدرت و سرعت بیشتری داشته باشند و اکنون این اتفاق افتاده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی درباره اینکه پیام رسان بومی باید بتواند امتیازات ویژهتری متناسب با آنچه که در سرزمین رخ میدهد و نیاز مردم است، داشته باشند، عنوان کرد: این نکتهای بود که از روز اول در نظر داشتیم و تاکید داریم که سکوهای داخلی باید مزیت رقابتی داشته باشند. مباحثی که در دولت الکترونیک مطرح است را میتوان روی این سکوها ارائه کرد. ما در حال حاضر خدمات بانکی به سکوی خارجی نمیدهیم، اما میتوان آن را روی سکوی داخلی ارائه کرد. در طرحی که تهیه شده است نیز بیش از ۱۰۰ خدمت را برای ارائه روی سکوی داخلی احصاء کردیم، اما اینکه اولویت با کدام باشد و کدام یک انگیزه کاربر را برای استفاده بیشتر میکند، محل چالش است.
**حمایت از کسبوکارها برای ورود به پلتفرمهای بومی
خالدی خاطرنشان کرد: در ادامه آئین نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال در کارگروه اقتصاد دیجیتال مصوب و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. در این آئین نامه ما به سکوها اعلام کردیم تعداد دنبال کنندههای شما را به عنوان دارایی نامحسوس به رسمیت میشناسیم. حالا امکان دریافت وام بر روی این دارایی وجود دارد. همچنین مصوب شد اگر کاربری کسب و کار خود را از سکوی خارجی به سکوی داخلی انتقال دهد و سکو آن را احراز هویت و ثبت کند همین مجوز کسب و کار تلقی میشود. همچنین سایر حمایتها از جمله حمایتهای مالیاتی، فنی، قضائی و…؛ که برای سکوهای داخلی در نظر گرفته شده است. در کل تمام تلاشمان را کردیم که به کاربر این اطمینان را بدهیم که به نفع شما است تا از سکوی داخلی استفاده کنید. حفظ حریم خصوصی کاربران، حفاظت از دادهای آنها از جمله مواردی بوده که بر آن تاکید داشته ایم
وی افزود: اگر اغتشاشات نبود تمام تلاش ما در طرح این بود که کاربر برای فعالیت در سکوها حق انتخاب داشته باشد. در حالی که براساس گزارش غربیها ما با بزرگترین عملیات تأثیر برعلیه جمهوری اسلامی مواجه شدیم. در بررسیهایی که کردیم این عملیات تأثیر فراتر از استفاده از بات و اکانت جعلی بود. اینقدر حجم و سرعت تولید و انتشار محتوا زیاد بود که این نمیتوانست تنها کار ربات باشد. تحلیل کارشناسان داده کاوی این بود که فقط خود صاحب سکو است که میتواند تمام ظرفیت سکو را پای کار بیاورد و این عملیات را مدیریت کند. از سوی دیگر حجم فعالیتهای گروهای موسیقی پاپ کرهای و ژاپنی به صورت سازمان یافته نیز در تولید محتوا علیه جمهوری اسلامی افزایش یافت.
خالدی در پاسخ به این پرسش که چه آمارهایی در زمینه فعالیتهایی که علیه جمهوری اسلامی در فضای مجازی رقم میخورد دارید، گفت: در تازهترین گزارشهایی که از آزمایشگاههای مورد بهره برداری ما استخراج شده مطالب مربوط به بد حالی دانش آموزان و فراخوانهای چهارشنبه سوری در سکوهای تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام و توئیتر مقایسه و بررسی شده است و براساس آن میزان انتشار محتوا توسط رباتها در مطالب چهارشنبه سوری ۱۱ درصد بیش از مطالب مربوط به بد حالی دانش آموزان است. بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد ۶۵ درصد مطالب در موضوع چهارشنبه سوری با الگوی مشابه ربات منتشر شده است. طی هفته گذشته ۷۶ درصد مطالب چهارشنبه سوری که منتشر میشود توسط کاربران غیر روزمره نویس نوشته میشود. کاملاً سیاسی و توسط معارضین جمهوری اسلامی منتشر میشود. اینها حتی کاربران عادی نیستند که تحت تأثیر فضا وارد این جریانات شده باشند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی درباره اینکه سهم کدام پلتفرم در انتشار محتوای مربوط به مسمومیت و چهارشنبه سوری بیشتر است، اظهار کرد: توئیتر بستر نخست فعالیت کاربران در نشر مطالب چهارشنبه سوری است که سهم آن طی هفته اخیر با ۱۰ درصد افزایش به ۹۲ درصد رسیده است
خالدی درباره اینکه نقش مسدود سازی سکوهایی نظیر اینستاگرام و واتساپ در کاهش این اثرگذاری و انتشار محتوا علیه کشور چه بوده است، بیان کرد: ما با سکوهایی مواجه هستیم که بیش از ۶۰ درصد از فعالیتهایشان رباتیک است. در کنار این سکوهای داخلی داریم که از بات یا ربات به صورت عمومی استفاده نمیکنند و اکانتها و آمارهایشان واقعی است. گزارش استانفورد نقش سنتکام را در زمینه فعالیت علیه جمهوری اسلامی در یک برنامه ۵ ساله به روشنی اعلام میکند. از ایجاد اکانتهای موافق و مخالف نظام برای تفرقه افکنی گرفته تا تولید حجم عظیم شایعه و اخبار جعلی. این حجم استفاده از بات و ربات نشان دهنده توفیق پیام رسانها و شبکههای اجتماعی داخلی است. این یعنی سکوهای خارجی تلاش میکنند به این وسیله خود را به سطح قبل از مسدودسازی برسانند. باید بپذیریم که ما با یک جنگ مواجهیم. جنگی که یک طرف اعمال حاکمیت پلتفرمی میکرده و ما الان این موضوع را به چالش کشیدهایم.
وی بیان کرد: این قطعاً یک جنگ ترکیبی است. در این مدل، از جمع آوری داده دارید تا فرماندهی و حمله و مدیریت افکار عمومی. الان ما شاهد همه اینها هستیم. الزاماً تنها با فیلترینگ نمیتوان موفق بود. این فقط یکی از ابزارها است. ما قبل از این اتفاقات در طرحی که برای جذب کاربر به پیام رسانهای داخلی تهیه کرده بودیم کمترین و آخرین سهم را به فیلترینگ داده بودیم، ولی وقتی کشور با این حجم از عملیات مواجه شد، کشور وارد یک جنگ تمام عیار در عرصه مدیریت افکار عمومی، جنگ شناختی و عملیات تأثیر شد. اینجا نمیتوان دست روی دست گذاشت و تماشاچی بود.
خالدی در ادامه افزود: از سوی دیگر بررسی ترافیک شبکه نیز نشان میدهد که ما در این بخش نیز با کاهش استفاده از سکوهای خارجی مواجه بودیم. اگر فیلترشکنها موفق بودند نباید با این حجم از کاهش ترافیک روبرو میشدیم. این اعمال حکمرانیها نتیجه داده و به واسطه آن دشمن صحنه جنگش را تغییر داده است. بخشی از اختلالاتی که در شبکه یا سکوهای داخلی شاهد هستیم نیز به دلیل حملات وسیع سایبری است که صورت میگیرد. به جرأت میتوانم بگویم طی چند ماه گذشته با شدیدترین جنگ سایبری علیه جمهوری اسلامی مواجه بودیم. سکوهای داخلی اگر توفیق نداشتند و آمارهایشان واقعی نبود پس چرا با این حجم از حمله مواجه میشوند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که بیشترین کاهش حجم ترافیک مربوط به کدام پلتفرم بوده است، خاطرنشان کرد: قطعاً اینستاگرام، به دلیل اینکه اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که تا قبل از مسدود سازی سهم عمدهای از ترافیک خارجی ما را به خود اختصاص داده بود.
**پس از مسدودسازی مراجعه به سکوهای داخلی کسب و کار افزایش یافت
خالدی درباره متضرر شدن کسب و کارها گفت: حتماً عده زیادی متضرر شدند. برای ما در مرکز ملی فضای مجازی کم بودن این ضرر هم زیاد است. ما و دولت خود را موظف کردیم که شرایط را برای فعالیت آنهایی که متضرر شدند در سکوهای داخلی فراهم کنیم. در خصوص آمار واقعیت این است که تقریباً میتوانم بگویم که اکثر گزارشهایی که در این زمینه ارائه شد واقعی نبود. این حجم عملیات روانی که در بحث کسب و کارها شکل گرفت واقعیت نداشت. شاید بتوان گفت از سهم حدود ۴.۵ تا ۶.۵ درصدی (در این موضوع اختلاف نظر ناشی از تعریف اقتصاد دیجیتال وجود دارد) اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور پنجاه درصد متعلق به اقتصاد شبکه است که یک سوم اقتصاد شبکه، اقتصاد اینستاگرام بود. همه اینها در حالی است که بعد از مسدودسازی مراجعه به سکوهای داخلی کسب و کار با رشد مواجه بوده است. الان تقریباً همه پیام رسانها نیز قابلیت کسب و کار را ایجاد کرده اند. استدر برآورد اولیه تقریباً بیش از ۲۵ درصد کسب و کارهای ما که از اینستاگرام به سکوهای داخلی مهاجرت کرده اند فعال و صاحب درآمد شده اند. در این مقطع زمانی و در عرض چند ماه این عدد رشد خوبی است. در حالی که پیام رسانهای ما تازه دارند آپشنهای مخصوص کار فروشگاهی را ارتقا میدهند.
وی درباره تعداد کاربران روی پیام رسانهای داخلی، عنوان کرد: براساس آخرین آمار دریافتی مورد تأیید ایتا بیش از ۱۳ میلیون، سروش پلاس ۵ و نیم میلیون، بله ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار، روبیکا بیش از ۲۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارد. این آمارها نشان میدهد سکوهای داخلی به مرحلهای رسیده اند که به آن مرحله تثبیت میگوئیم. این قابل نفی نیست که باید این مهاجرت بر اساس انتخاب کاربر شکل بگیرد تا پایداری بیشتری داشته باشد. تجربه ثابت کرده ما هر بار سرویسی راه اندازی کردیم که به کاربر ایرانی خدمت خوبی را ارائه کرده موفق شده ایم و کاربر ایرانی آن را انتخاب کرده. بین سکوی خارجی و ایرانی با کیفیت نزدیک حتماً کاربر ایرانی سکوی ایرانی را انتخاب میکند.
خالدی درباره ارزیابی از میزان کیفیت ارائه خدمات پیام رسانهای داخلی، خاطرنشان کرد: مشکلاتی در حوزههای مختلف گریبان گیر سکوهای داخلی هست. ما تلاش کردیم در حوزههای زیرساختی و فنی به آنها کمک کنیم، اما آنها در تمامی حوزهها نیازمند حمایت هستند تا به بلوغ برسند. یادمان نرود که سکوهای خارجی نیز تکاملشان تدریجی بوده، تلگرام در ابتدای فعالیتش چقدر با اختلال مواجه بود. همین فرصت و زمان را باید به سکوهای داخلی نیز بدهیم. با همه اینها ما امروز دیگر به سکوهای داخلی اطمینان داریم و از مرحله نگرانی عبور کرده ایم و میتوانیم به آنها اتکا کنیم. اعتقاد دارم که در موضوع بومی سازی رسانههای اجتماعی هنوز وارد جنگ اصلی با دشمن نشده ایم. آنها همه توانشان را پای کار نیاورده اند. هنوز قادرند هر گاه اراده کنند سکوهای ما را هدف قرار دهند و ما خود را برای این روز آماده میکنیم.
وی در ادامه افزود: در حین اغتشاشات سرویسهایی مثل دیجی کالا، دیوار و کافه بازار و … حتی در افکار عمومی مورد هجمه قرار گرفتند. برای اینکه نقطه اتکای ما در شبکه ملی اطلاعات در لایه خدمات و محتوا سکوهای داخلی ما هستند، اما با آن حجم از حمله، شبکه ملی اطلاعات در ارائه سرویس به کاربر قطع نشد. کاربر خدمات بانکی، حمل و نقل و… را دریافت کرد و آموزش مجازی قابل اتکایی داشتیم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که در مواجهه با پلتفرمهای خارجی چه برنامهای در دستور کارتان است، گفت: تعامل با دنیا الزاماتی دارد و مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتهاند که شرط آن قوی بودن است. چرا باید گوگل شرایط چین را بپذیرد برای اینکه قدرتشان را با سکوهای داخلی شأن اثبات کرده اند. بایدو دارد، گوگل این را میداند و حتی برای سهم محدود خود از بازار چین تلاش میکند. سکوهای خارجی زمانی جواب نامه ما را خواهند داد که مطمئن باشند ما سکویی داریم که اگر اینستاگرام خودش هم به ما سرویس ندهد، سکوی داخلی نیاز ما را برطرف میکند. ما قطعاً خواهان تعامل هستیم ولی حرفمان مشخص است. با ما رفتار دوگانه نداشته باشند در وهله اول قوانین خودشان را در قبال ما رعایت کنند. قوانین جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند. در این موارد هر زمان حاضر به مذاکره باشند ما مذاکره خواهیم کرد.
وی افزود: این در حالی است که سکوها طبق قوانین خود هم با ما رفتار نکردند، چه در حوزه جرایم عمومی چه در جرایم سایبری، تروریسم و… قوانین خود را هم در کشور ما رعایت نکردند و اما در رابطه با طرح شکایت بین المللی مستنداتاش جمع آوری و طرح شکایت آماده شده است تا بتوانیم در این زمینه حقانیت خودمان را در اینکه سکوهای خارجی با ما رفتار دوگانه دارند به اثبات برسانیم. ما شکایت خود را از سکوهای خارجی مسدود شده حتماً پیگیری خواهیم کرد. اما همه اینها نافی اینکه میخواهیم تعامل داشته باشیم، نیست.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/