سهم آموزش در حوزه هوش مصنوعی ناچیز است
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، سعید رضا عاملی عضو شورای عالی فضای مجازی در همایش بین المللی فرهنگ و تربیت در فضای مجازی و دانشگاه هوشمند گفت: رابطه فناوری با فرهنگ و دین و ارزشها وقتی بیان میشود شاهد موضوعات پیچیدهای میشویم؛ چرا که هوش مصنوعی و فناوریها در رقابت با انسان بوده و بازتولید انسان هستند و به اینصورت روش جدید زندگی را بیان میکنند.
وی افزود: هدفگذاری از فناوریهای جدید بسیار اهمیت دارد و خیلی وقتها از فناوری جا میمانیم، اگر دچار بهت زدگی از فناوری شویم نمیتوانیم استفاده بهینه داشته باشیم. هوش مصنوعی به نوعی تعریف از انسان هوشمند صنعتی است.
عاملی تصریح کرد: امتیاز انسان با سایر موجودات در نطق است و به تعبیر منطقیون انسان حیوان ناطق است و از آنجایی که انسان، اجتماعی است میتواند بیان داشته باشد و بیان امر ذهنی نیست، بلکه اجتماعی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: انسان موجود اندیشمند است و هوش مصنوعی در قالب نرم افزاری هوش انسان را به وجود میآورد، تاکید کرد: موجود زنده دارای بازخورد و ارتباط است و الگوریتمها هم در همین راستا تعریف شده اند. هوش مصنوعی در ظرف شبکه داخلی و مجازی قلمروی متفاوتی پیدا میکند، یعنی محیط ارتباطی و کنشگری فعالی دارد.
عاملی اضافه کرد: هوش مصنوعی امکان لایهبندی و منطق فازی را به وجود میآورد و دارای ظرفیت یکپارچه است و در نهایت قابلیت رفتار انسانی را دارد، به همین علت بیشترین سرمایه گذاران و پیامدهای مالی را در فناوریهای جدید به خود اختصاص داده است.
** سهم آموزش در حوزه هوش مصنوعی ناچیز است
وی درباره سرمایهگذاری در حوزه آموزش هوش مصنوعی ادامه داد: اعتبار آموزش هوش مصنوعی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ یک میلیارد دلار در نظر گرفته شده است و در سال ۲۰۲۵ به ۶ میلیارد دلار میرسد اما در حال حاضر هوش مصنوعی سهم کمی در حوزه آموزش عالی دارد.
عاملی بیان کرد: سرمایهگذاریهای دنیا روی هوش مصنوعی بسیار گسترده است و طبق دادهها کشور چین توانسته ۱۰ میلیون مترمربع برای صنعت فناوریهای مرتبط با هوش مصنوعی سرمایه گذاری کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: هوش مصنوعی قدرت بزرگ حل مسئله دارد و هوش یکی از تواناییهای ذهنی انسان است که قابلیتهای متفاوتی از جمله خلاقیت، نوآوری، ارتباط و ... را دارد.
عاملی بیان کرد: هوش از پشتوانه هزارهای برخوردار است و از زمان ایجاد ریاضیات با هوش مصنوعی مواجه شده ایم. برخیها هوش مصنوعی را به تاریخ ۳ هزار ساله بر میگردانند، همچنین هوش مصنوعی به مباحث روان شناسی باز میگردد که ناظر بر فهم ذهن و بازخوردهای یادگیری و ذهنی هستند.
** هوش مصنوعی سیستمی شبیه انسان است
دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هوش مصنوعی سیستمهایی است که شبیه انسان فکر و عمل میکنند و به صورت منطقی فکر میکنند و در حوزه دانشگاهی ظرفیتها و چالشهای زیادی را به وجود آورده اند و استادان توانایی زیادی برای ارزیابی تکالیف دانشجویان به دست آورده اند و این موضوع نقش کمک را برای آنها ایجاد میکند، هوش مصنوعی نرم افزار یادگیری است که هم از دانشجو یاد میگیرد و هم آموزش میدهد و در محیط مجازی همانند محیط فیزیکی فهم را بالا میبرد.
عاملی اضافه کرد: هوش مصنوعی باعث تامین عدالت شخصی شده متناسب با نیاز شخصی دانشجویان میشود. تحقیق و اکتشافات در این حوزه غوغا میکند و چالشهایی را در محیط دانشگاهی به وجود میآورد و یکی از چالشهای موجود سوگیری بر مبنای الگوریتمهای جمعیتی است و میتواند طبقه بندی کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شرکتهای آموزشی که ایجاد شده اند، نوعی انحصار نرم افزاری را به وجود آورده اند. فرهنگ برآمده از هوش مصنوعی بسیار متفاوتتر از فضای چهره به چهره است. حافظه مجازی بخشی از حافظه فیزیکی را گرفته است برای مثال شماره تلفنها کمتر در ذهن افراد به خاطر مینشیند، اما در فضای مجازی وجود دارند و انسان ریسک پذیری خود را از دست میدهد.
** هوش مصنوعی صرفا معادل هوش انسان نیست
عاملی گفت: هوش مصنوعی صرفا معادل هوش انسان نیست، بلکه هوش فعال و نرم افزاری است که مرتبا بر دادههای آن اضافه میشود و ابزار و جهان موازی و بازتابهای تلاش متراکم دانش بشری محسوب میشود و بستگی به نرم افزار و محتوایی دارد که میتواند تبدیل به متاورس شود و حس در واقع بودن و دریافت کردن واقعیت را با وجود میآورد.
وی اضافه کرد: در فضای زندگی امروزه کسی که بازنشسته میشود افت میکند و تاثیر هوش مصنوعی در این زمینه خلاف تعلیم و تربیت اسلام است. از طرفی در خطر یکسان سازی از طریق هژمونی هوش مصنوعی قرار داریم. هوش مصنوعی باید جلوی تخریب محیط زیست را بگیرد و پزشکی آینده صددرصد محاسباتی است و به پزشکی امروز خواهد خندید و در آن حوزه هوش مصنوعی موثر خواهد بود.
انتهای پیام/