دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم سبز مطرح شد

فرهاد توحیدی: سینما و هنرهای تجسمی تقش مهمی در آگاهی‌بخشی دارند

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سبز گفت: «یکی از ابزارهایی که می‌تواند مردم را متوجه آسیب‌ها و گرفتاری‌های زیست محیطی کند، رسانه‌ها هستند. سینما و هنرهای تجسمی به عنوان رسانه‌های نیرومند در جهت آگاهی بخشی مردم و ایجاد حرکت در این زمینه نقش ویژه‌ای دارند.»
کد خبر : 83482

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز صبح امروز (یکشنبه 19 اردیبهشت‌ماه) در موسسه فرهنگی هنری صبا با حضور فرهاد توحیدی دبیر جشنواره، مهدی توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد.


در ابتدای این نشست توحیدی ضمن خیرمقدم به حضار گفت: «پنجمین جشنواره فیلم سبز 24 تا 31 اردیبهشت ماه در تهران و مراکز استان‌ها آغاز خواهد شد و فیلم‌هایی که از ایران و 41 کشور جهان به دبیرخانه جشنواره رسیده و تعدادی از فیلم‌ها در بخش‌های مختلف جشنواره انتخاب شده‌اند در طوی 6 روز در سینماهای نمایش دهنده آثار جشنواره به معرض تماشا گذاشته خواهد شد.»


وی افزود: «جشنواره فیلم سبز که امسال پنجمین دوره‌اش برگزار می‌شود جشنواره‌ای است که تاریخچه‌ای در پشت سر خود دارد. اولین دوره جشنواره فیلم سبز در سال 77 برگزار شد و دو دوره بعد از آن هم به صورت دوسالانه ادامه یافت، چهارمین دوره جشنواره در سال 84 برگزار شد اما از 84 به بعد به محاق تعطیل فرو رفت و الان یک دهه است که جای خالی جشنواره فیلم‌های زیست محیطی حس می‌شود.»


وی ادامه داد: «از سال ۹۲ به همت سازمان حفاظت از محیط زیست و با پیگیری‌های معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست احیا شد و در اسفند 92 احکام دبیریر جشنواره صادر و پنجمین دوره عملا رونمایی شد. بیش از یک سال است که دبیرخانه آغاز به کار کرده و در طول این یک سال کوشش کرده علاوه بر دریافت فیلم‌ها در جوار جشنواره فیلم جشنواره هنرهای تجسمی را هم با اعلام فراخوان و با استفاده از هیات داوران نام‌آوری که به ما کم کردند، برگزار کند و همزمان با جشنواره منتخبی از آثار تجسمی در رشته‌های در رشته های گرافیک، عکاسی، کاریکاتور، آثار حجمی و هنرهای مفهومی در موسسه صبا به نمایش در خواهد آمد.»


توحیدی اظهار کرد: «ناگفته پیداست که در طول یک دهه اخیر افکار عمومی متوجه محیط زیست شده و حوزه‌های مختلفی مسائل محیط زیست را پایش می‌کنند تا از طریق آگاهی رسانی فرهنگ حفاظت از محیط زیست، یک تلاش همگانی برای این امر مهم ترویج شود. این مساله در جهان کمی متفاوت است و این موضوع از چند دهه قبل در مرکز توجه قرار گرفت که اولین هشدار درباره سوراخ شدن لایه ازون و توجه به آثار مخرب سوخت‌های فسیلی بود.»


وی افزود: «در بسیاری از کشورهای جهان احزاب سبز به منظور پایش حفاظت و ترویج فرهنگ حمایت از محیط زیست تشکیل شدند و با بی‌توجهی دولت‌ها تلاش کردند با در اختیار گرفتن اهرم‌های سیاسی و قدرت و مناصب دولتی ایده‌های زیست محیطی را اجرایی کنند. در ایران هم به خصوص در چند ساله اخیر مشکلات فزاینده محیط زیست در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه آب که تم اصلی جشنواره امسال است، مردم را بیش از پیش متوجه مسائل زیست محیطی کرده، در کنار بحران آب تنش آبی در 500 شهر کشور فرونشست دشت‌ها در بسیاری از مناطق کشور مساله بود یا نبود سدها، خشک شدن دریاچه‌ها به خصوص دریاچه ارومیه و... و حتی مساله آلودگی هوا و ریزگردها، بحث استفاده از بنزین آلوده افکار عمومی را به شدت متوجه این حوزه کرده است. مشکلات به مرزهای غیر قابل تحمل رسیده‌اند و هر چند بسیار تاخیر داریم، اما توجهی که به مساله محیط زیست شده شایسته تقدیر است.»


دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ادامه داد: «یکی از ابزارهایی که می‌تواند مردم را متوجه آسیب‌ها و گرفتاری‌های زیست محیطی کند، رسانه‌ها هستند. سینما و هنرهای تجسمی به عنوان رسانه‌های نیرومند در جهت آگاهی بخشی مردم و ایجاد حرکت در این زمینه نقش ویژه‌ای دارند. هدف جشنواره از برگزاری این رویداد این است که اولا فرهنگ حفاظت از محیط زیست ترویج شود، ارتباط بین مردم و مسئولان برقرار شود، حساسیت افکار عمومی در این زمینه به دقت بالا برود و از عوام‌گرایی در این زمینه به شدت پرهیز شود. حل مسائل زیست محیطی در نگاه عالمانه و بلندمدت است و کوشش شده هم در حوزه جشنواره فیلم، فیلم‌هایی انتخاب شوند که چنین نگاهی را ترویج می‌کنند.»


وی ادامه داد: «همانطور که عرض کردم دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم سبز از آغاز کار تا پایان زمان فراخوان حدود 1500 فیلم دریافت کرده که این فیلم‌ها از ایران و 41 کشور بوده است. کشورهای آلمان، آمریکا، فرانسه، لهستان و ایتالیا بیشترین تعداد فیلم‌ها را برای جشنواره ارسال کردند و از میان این آثار طبیعتا هیات انتخاب آثاری را انتخاب کردند که در روزهای برگزاری جشنواره به معرض نمایش برای علاقه‌مندان سینما گذاشته خواهد شد. فیلم‌های بسیار درخشانی در جشنواره نمایش داده خواهد شد که برخی از این فیلم‌ها اولین نمایش جهانی‌شان را در جشنواره بین‌المللی فیلم سبز خواهند داشت از جمله فیلم «زمین» ساخته یان آرتور برتراند در کنفرانس تغییرات اقلیمی در سال گذشته در پاریس نمایش داده شد ولی این اولین جشنواره‌ای است که در آن شرکت می‌کند و امیدوارم افتتاحیه جشنواره با این فیلم رقم بخورد.»


وی افزود: «فیلم دیگری که اولین جشنواره‌اش را تجربه خواهد کرد فیلم «قدرت تغییر» است از آلمان که در واقع یک فیلم قابل توجه در حوزه انرژی‌های نو است و امیدواریم که این فیلم هم مورد توجه تماشاگران ایرانی قرار گیرد. همچنین مستندهای بسیار درخشانی انتخاب شده که هر کدام از این مستندها در یک حوزه روشنگری می‌کند و امیدواریم در کنار یکدیگر فیلم‌ها در یک طیفی قرار بگیرند که مسائل زیست محیطی را پوشش دهند.»


بزرگداشت خسرو معصومی در جشنواره فیلم سبز


توحیدی در ادامه به معرفی عوامل مختلف جشنواره پرداخت و آنها را به این ترتیب معرفی کرد: «مشاوران عالی جشنواره مشتمل بر دکتر ژما جواهری‌پور به عنوان مشاور زیست محیطی و آموزش جشنواره، دکتر اسماعیل کهرم به عنوان مشاور عالی محیط زیست جشنواره، دکترهومان لیاقتی به عنوان مشاور عالی جشنواره، فرهاد ورهرام به عنوان مشاورعالی جشنواره، طاها بهبهانی به عنوان مشاور عالی هنری جشنواره و محسن هاشمی به عنوان مشاور عالی و امور فرهنگی جشنواره هستند.»


وی افزود: «مدیران جشنواره شامل جعفر صانعی مقدم به عنوان مشاورعالی دبیر جشنواره، مهدی قربان پور مدیر بخش سینمای ایران، بهنام آقایی مدیر بخش بین‌الملل، امیرعابدی دبیر بخش هنرهای تجسمی، مزدک میررمضانی مسئول امور استان‌ها، شهرام کریمی مدیر کارگاه‌های آموزشی و مرتضی رنجبران مدیر روابط عمومی هستند.»


وی ادامه داد: «هنرمندانی که با استفاده از محبوبیت، توان شخصی ما را در این امر مهم یاری می کنند، فاطمه معتمدآریا، شبنم قلی‌خانی، رضا کیانیان و گروه موسیقی پالت هستند که این گروه در اختتامیه جشنواره برنامه ویژه ای را به اجرا در می آورند. هیات انتخاب این جشنواره نیز عبارتند از جعفر صانعی مقدم، مهرداد زاهدیان، وحید نصیریان، مهدی قربان پور، خانم هواکیمیان، فرزاد توحیدی و بهمن کیارستمی.»


دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سبز در مورد دواران جشنواره نیز گفت: «نیمان رییس جشنواره «سبز» برلین، آنتوان حداد فیلمساز فرانسوی، ترزا کامو از مکزیک، علیرضا شجاع نوری و احمد ضابطی جهرمی داوران بخش بین‌المللی و مرضیه برومند، آیدا پناهنده، اسماعیل کهرم، شهاب‌الدین عادل، عزیزالله حاجی مشهدی، وحید نصیریان و محسن امیریوسفی داوران بخش ملی این دوره از جشنواره هستند.»


وی اضافه کرد: «جشنواره فیلم «سبز» از همان آغاز راه در صدد بود تا به تشکل جهانی جشنواره‌های فیلم سبز (GFN) بپیوندد که با تلاش همگانی این مهم از زمستان سال گذشته صورت گرفت و ایران به عنوان تنها کشور خاورمیانه به عضویت این باشگاه درآمد. این اتفاق باعث می‌شود مراودات فیلمسازان ایرانی با جشنواره‌های جهانی در سال‌های آینده راحتتر صورت بگیرد.»


توحیدی در ادامه در مورد تعداد آثار حاضر در جشنواره توضیح داد: «در بخش ملی ۳۸ فیلم انیمیشن، ۱۲ مستند بلند، ۲۰ مستند کوتاه، ۱۰ فیلم بلند داستانی اعم از سینمایی و ویدئویی و ۳۰ فیلم کوتاه داستانی در این جشنواره در معرض نمایش قرار خواهند گرفت. در بخش هنرهای تجسمی هم از بین ۱۵۰۰ اثر ارسال شده، ۴۰۰ اثر انتخاب شده‌اند که از 24 تا 31 اردیبهشت ماه در گالری‌های مجموعه فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی به نمایش درخواهند آمد.»


برگزاری جشنواره در 31 مرکز استان همزمان با تهران


در ادامه این نشست مهدی توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم سبز عنوان کرد: «پس از ۱۰ سال سکوت، جشنواره بین المللی فیلم «سبز» کار خود را آغاز کرد و امسال برای اولین دوره جشنواره پس از این سکوت یک تشکل زیست محیطی فعالیت این جشنواره را آغاز کرد به نام انجمن هنرمندان حامی محیط زیست که سابقه ترویج آموزش محیط زیست در کشور دارند. با تمام سختی‌های که این جشنواره در برگزاری خودش داشته به دلیل اینکه جشنواره فیلم سبز بدون پشتوانه مالی از سوی سازمان یا نهاد خاصی فعالیت خودش را کاملا به صورت غیرانتفاعی شروع کرد و با اوضاعی که در شرایط اقتصادی کشور وجود داشت ما تمام تلاشمان را کردیم که این جشنواره از سر گرفته شود و فعالیتش را آغاز کند، کار خود را شروع کرد و ما سعی داریم در این دوره برنامه های ویژه‌ای در ۳۱ مرکز استان داشته باشیم.»


وی افزود: «تشکل زیست محیطی فعالی به نام انجمن هنرمندان حامی محیط زیست که سابقه ترویج آموزش محیط زیست در کشور دارند، مجدانه مشغول کار هستند. این جشنواره بدون پشتوانه مالی به صورت غیرانتفاعی کار خود را شروع کرد و ما تمام تلاشمان را کردیم که این جشنواره از سر گرفته شود.»


وی ادامه داد: «برنامه‌های ویژه‌ای را در این دوره از جشنواره طرح‌ریزی کردیم که همزمان در 31 مرکز استان همزمان با تهران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. اکران فیلم‌های جشنواره از 25 اردیبهشت از 9 صبح آغاز می‌شود و تا 11 شب ادامه خواهد داشت. سالن‌هایی که در تهران میزبان جشنواره هستند عبارتند از سینما فلسطین به عنوان کاخ اصلی جشنواره، سینما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگستان هنر و موسسه صبا که گالری‌ها و ورک‌شاپ‌ها در آن برگزار می‌شود.»


توحیدپور در مورد ورکشاپ‌ها و بخش هنرهای تجسمی جشنواره شرح داد: «کارگاه‌های آموزشی جشنواره برای علاقه‌مندان در موضوعات مرتبط با فیلم‌های به نمایش درآمده مثل بحران آب، پسماندها، انرژی نو، عکاسی طبیعت، فیلمسازی و مستندسازی، اکوتوریسم، رفتارهای اجتماعی مربوطه و... و بخش هنرهای تجسمی خارج از مسابقه میزبان آثار گرافیکی از کشورهای برزیل و مکزیک است که با همکاری سفارت این دو کشور برگزار می‌شود.»


وی تصریح کرد: «اتفاق بزرگی که این جشنواره را از سایر جشنواره‌های دیگر متمایز می‌کند، موضوع محیط زیست و حفظ سلامت جامعه است که تمام تلاش خود را در راستای اشاعه فرهنگ زیست محیطی برای انسان و همه موجودات زنده انجام می‌دهد.»


وی ادامه داد: «در این جشنواره از ۱۰ نفر از برجسته‌ترین فیلمسازان جهان دعوت کرده‌ایم که از 24 اردیبهشت ماه وارد ایران خواهند شد. بخش‌های جانبی جشنواره نیز در خیابان مظفر برگزار می‌شود که شامل غرفه‌های متنوع نمایش‌های خیابانی و تئاتر عروسکی ایت که تلاش می‌کنیم از طریق آنها به معرفی محصولات ارگانیک بپردازیم. همچنین در همکاری با سایت تیوال برنامه یک ساعته ویدئویی را در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهیم داد و مخاطبان این فیلم‌ها می‌توانند از این طریق به ثبت‌نام در کارگاه‌ها و رزرو صندلی با بلیت رایگان بپردازند. جشنواره فیلم سبز کاملا رایگان برگزار می‌شود و تمام علاقه‌مندان می توانند از بخش‌های مختلف این جشنواره استفاده کنند.»


پیام تصویری لئونارد دی‌کاپریو


در ادامه، فرهاد توحیدی بیان کرد: «افشین بختیار، طاها بهبهانی، کامبیز درم‌بخش، امیر عابدی، حسین محجوبی و ساعد مشکی داوری بخش تجسمی را به عهده دارند. همچنین قرار است خسرو معصومی به عنوان فیلمسازی که بدون دریافت سفارش تمام توجهش به محیط زیست معطوف بوده است، مورد قدردانی و بزرگداشت قرار بگیرد. در سازمان حفاظت از محیط زیست کسانی هستند که مظلومانه کار می کنند ولی کسی آنها را نمی‌شناسد. در این رویداد فرهنگی از برگزیدگان این سازمان که محیط‌بانان هستند نیز تقدیر خواهد شد.»


وی همچنین افزود: «خطر خشک شدن منابع زیست محیطی مثل دریاچه ارومیه بسیار جدی است و ما تلاش می‌کنیم از هنرمندان جهان دعوت کنیم تا با ارائه یک پیام سهمی در این جشنواره داشته باشند. لئوناردو دی‌کاپریو یکی از هنرمندانی است که از او دعوت شده تا با یک پیام تصویری در این زمینه با ما همکاری کند. همچنین در حال تنظیم بیانیه‌ای هستیم که هم متولیان و هم مخاطبان در آن دخیل هستند. خوشبختانه توجه دولت دهم به مسئله محیط زیست زیاد است و سال اقدام و عمل در این امر مهم خود را به خوبی نشان داده است.»


مهدی توحیدپور نیز عنوان کرد: «در دو سال گذشته اتفاقات ناگواری برای محیط‌بانان رخ داد که اگر چه کمی ناراحت‌کننده بود، ولی سرانجام خوبی داشت. ما بنا داریم با همکاری این سازمان، کسانی که در عرصه فعالیت‌های زیست محیطی تلاش کرده‌اند به مردم معرفی و از آنها تقدیر کنیم. همچنین با گروه موسیقی «خورشید سیاه» در تعامل هستیم تا بتوانیم از آنها به عنوان یکی از گروه‌های موسیقی مرتبط استفاده کنیم.»


توحیدی در پایان بیان کرد: «در تلاشیم تا جشنواره فیلم «سبز» با داشتن یک دبیرخانه دائمی تشکلی منسجم داشته باشد تا با آمد و شد دولت‌ها تعطیل و بازگشایی نشود. امیدواریم با حمایت معنوی سازمان حفاظت از محیط زیست این جشنواره که به شکل خصوصی برگزار می‌شود بتواند به کار خود ادامه دهد. ما در حوزه مستند و فیلم کوتاه سرمایه‌های تصویری بسیاری داریم ولی در بخش فیلم بلند آثار تولید شده به اندازه‌ای نیست که بتوانیم این جشنواره را سالانه برگزار کنیم.»


در پایان نشست خبری جشنواره فیلم سبز از پوستر این جشنواره رونمایی شد و این پوستر به زنده‌یاد علی وزینی فعال عرصه رسانه، تقدیم شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته