دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1395 - 13:26

مخاطب‌شناسی، مبنایی تعیین‌کننده برای رونق سوغات زیارتی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه سراسری بازاریابی سوغات زیارتی گفت: «مخاطب‌شناسی مبنایی تعیین کننده برای رونق سوغات زیارتی و صنایع دستی در کشور است.»
کد خبر : 83312

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه سراسری بازاریابی سوغات زیارتی ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این مراسم و تشکر از دست اندرکاران استانی گفت: در رابطه با سوغات زیارتی و بسته های زیارتی در دو سال گذشته هر زمان در این رابطه صحبت می شد همه اذعان داشتند که امکان ندارد که این اتفاق در مشهدجلوه داشته باشد وبا موفقیت اجرا شود.اما با اقداماتی که در این حوزه صورت گرفت این مهم با موفقیت انجام شد.


وی افزود: در گذشته بااینکه سوغات زیارتی ما قیمت و کیفیت مناسبی دارد این بازار را تقریبا از دست داده بودیم و ناامید بودیم که بتوانیم آن را دوباره بدست آوریم اما امروز که در خدمت شما هستیم، این امید ایجاد شده و حتی نشانه هایی وجود دارد که این بازار را می توانیم دوباره بدست بیاوریم و این نکته بسیار مهمی است.


نامور مطلق ادامه داد: در دوسال گذشته در کنار نمونه های خارجی که موجود بود فکر می کردیم که این بازار را ازدست دادیم اما برخی از تولید کنندگان داخلی با ارائه محصولات داخلی اذعان کردند که این محصولات از لحاظ کیفیت و قیمت با نمونه های خارجی قابل رقابت هستند، در آن زمان متوجه شدیم آنچه در این زمینه کم بود نظام توزیع، نظام واسطه ای وتجارت بود و نه تولید به این دلیل که تجارت متاسفانه دچار ضعف شده بود. به همین منظورتلاش بر این شد که تجارت، توزیع و واسطه ها تقویت شوند.


وی تصریح کرد: اکنون به این نتیجه رسیده ایم که هم می توانیم و هم باید این بازار را برگردانیم و به دست بازار داران اصلی که هنرمندان هستند بسپاریم. معتقدیم که بازار زیارتی مشهد یک نماد است، اگر ما در اینجا نتوانیم رقابت کنیم در هیچ جای دیگر نمی توانیم رقابت داشته باشیم.چون در اینجا همه چیز فراهم است تا ما در این رقابت پیروزمندانه موفق شویم.


نامور مطلق با اشاره بر این مطلب که در راستای انجام این رقابت قبل از هرچیز بحث هویت،سپس اقتصاد و اشتغال و حتی ارزآوری مطرح است تاکید کرد: باید تمام عیار باید از این بازار پاسداری کنیم پس از آن می توانیم در زمینه های دیگر نیز اقدام کنیم اگر در اینجا موفق نشویم در هیچ جای دیگر موفق نخواهیم بود؛ نه در داخل و نه در خارج به همین دلیل وظیفه هنرمندان، صنعتگران، تجار و مدیران مشهدی در این زمینه بسیار مهم است، که امیدواریم بتوانند بازار را به بازارداران اصلی بازگردانند.


وی یادآور شد: برای جلوگیری از قاچاق کالا ستاد مبارزه با کالای قاچاق، نهادهای فرهنگی آستان قدس رضوی، بخش فرهنگی شهرداری ها و صدا و سیما باید هم از لحاظ قانونی مبارزه کنند و هم برای پاک کردن و باز کردن این بازار گفتمان سازی کنند. مناسب نیست که مردم با بهترین نیت ها به مشهد بیایند و کالاهایی از راه قاچاق در اختیارشان قرار گیرد که از لحاظ شرعی هم حضورشان در اینجا دارای مشکل باشد.


وی با تاکید بر ناسالم سازی بازار با وجود کالای قاچاق گفت: در این فضا هنرمندان ما در یک رقابت ناسالم قرار می گیرند که برای فروش مجبور می شوند تا کالای پر هزینه و زحمت داخلی خود را ارزان تر از حد معمول ارائه کنند. نباید هنرمندانی که مالیات می دهد مشکلات تحریم ها را تحمل کرده اند اکنون دستشان از این بازار کوتاه باشد.اگر رقابت سالم و قانونی باشد به طور قطع هنرمند ما در این بازار کم نمی آورد.


معاون صنایع دستی کشورتاکید کرد: تا به اینجا بازار شناسی اولیه در زمینه سوغات زیارتی انجام شده است که انشاءالله کامل تر می شود. در برآوردهایی که در دوسال گذشته صورت گرفت 5درصد بازار سوغات زیارتی در اختیار صنایع دستی بود که باید با برنامه ریزی های مناسب در مرحله بعدی پس از مخاطب شناسی به دنبال راههایی برای بازارسازی باشیم.


وی اضافه کرد: مخاطب شناسی مبنایی تعیین کننده برای رونق سوغات زیارتی و صنایع دستی در کشور است. در حال حاضربرای بازارسازی و بازاریابی ومخاطب شناسی نیازمند کمک های علمی، پژوهشی و دانشگاهی نیز هستیم.


وی اضافه کرد: در تعاریف جدید تولید مهم است اما مصرف و بازار مصرف مهمتر است باید در کنار تولید به مصرف و عرضه نیزتوجه داشت باید تولید برای مصرف و ارائه به بازار مصرف باشد تا دیگر کشورهانتوانند بازارهای فروش ما را در دست بگیرند. باید مخاطب کالاها را شناسایی کرد نیاز سنجی بازار فروش، نیازسنجی اقشار مختلف جامعه مانند بانوان، جوانان و حتی مخاطب خارجی برای این است که بتوانیم بازارفروش سوغات و صنایع دستی را به صورتی رضایتبخش بهبود بخشیم باید این بازارها را به صورتی تخصصی نگاه کرد.


وی در پایان سخنانش یادآور شد: در حال حاضر جهت درست و مطلوب است و فقط سرعت کم است که با همت شما و افزایش اعتبار سرعت را نیز افزایش دهیم تا به طور مشخص تر بتوانیم به اهداف پیش بینی شده در این زمینه دست یابیم و بازارهای سوغات زیارتی را به بازارداران اصلی برسانیم.


مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه سراسری بازاریابی سوغات زیارتی پیش از ظهر امروز با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و جمعی از مسئولین استانی در مشهد مقدس برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته