دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1395 - 15:15

«تراشه کلیه» برای شبیه‌سازی آسیب دارو به بدن ساخته شد

محققان دانشگاه میشیگان موفق به ساخت یک کیت به نام «کلیه روی یک تراشه» شده‌اند که پزشکان را در تجویز مقدار درست و اثرگذار دارو بدون آسیب زدن به کلیه‌ها یاری می‌دهد و می‌تواند سرعت ساخت داروهای مؤثر و بی‌خطر تازه را افزایش دهد.
کد خبر : 83094

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت دانشگاه میشیگان، پزشکان در بخش‌هایی مانند ICU و بخش‌های عفونی، همواره با این چالش روبه‌رو هستند که دوز پایین برخی داروها اثرگذاری لازم را ندارد و دوزهای بالا نیز ممکن است اندام‌هایی مانند کلیه‌ها و کبد را از کار بیندازد و آسیب‌های جدی به‌بار بیاورد.


کیت «کلیه روی یک تراشه» یک ساندویچ هوشمند از ترکیب موادی است که وضع محیط داخلی کلیه را شبیه‌سازی و امکان تعیین روش درست درمانی را برای پزشک ممکن می‌سازد.


بر اساس اعلام تیم تحقیق، این تراشه می‌تواند محیط داخلی کلیه و رفتاری را که در مقابل دوز مشخصی از یک دارو دارد، شبیه‌سازی و روش درست استفاده از دارو را قبل از ورود به بدن بیمار تعیین کند.


به‌عنوان نمونه، با استفاده از این کیت مشخص شد که یک آنتی‌بیوتیک به نام «جنتامایسین» وقتی در دوزهای متوالی اما کم به بدن تزریق می‌شود، موجب بروز ناراحتی‌های کلیه می‌شود اما وقتی یک دوز با مقدار زیاد تزریق شود، این آسیب‌ها وجود نخواهند داشت.


مسئله به این شکل است که وقتی بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد، نیازمند دریافت فوری خدمات پزشکی‌ است اما تزریق هر دارویی به بدن باعث می‌شود که تمرکز این دارو بالا برود و بدن به‌طور خودکار، مقادیر مازاد را برای دفع به کلیه‌ها بفرستد. برخی از داروها نیز به کبد فرستاده می‌شوند تا ابتدا در آنجا تصفیه شوند.


میکروچیپ شبیه‌ساز کلیه یک ساندویچ است که یک غشاء تراوا و سلول‌های پرورش‌یافته از کلیه زیر روی یک ابزار میکروفلوید را در آن پوشانده‌اند. این چیپ جدا از نجات جان بیمارانی که قرار است دوز بالای دارو دریافت کنند، می‌تواند به تولید داروهای تازه نیز سرعت دهد و آنها را مطمئن‌تر از قبل سازد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

برچسب ها: آنتی‌بیوتیک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته