دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1401 - 12:00
بانوان تمدن‌ساز(۷)/ حمایت ویژه‌ دولت از زنان کارآفرین

«الگوی سوم زنِ» مسلمان به‌طور وسیع معرفی شود

«الگوی سوم زنِ» مسلمان به‌طور وسیع معرفی شود
عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با آنا:لیلا افسری گفت: الگوی سوم زن مسلمان (به تعبیر مقام معظم رهبری) باید به‌طور وسیع معرفی شود تا زنان و مردان جامعه از جایگاه واقعی زنان از دیدگاه اسلام آگاه شوند.
کد خبر : 830594

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ حسین عقابی- اهل زنجان بوده و از سال ۱۳۷۵ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فلسفه و کلام اسلامی آغاز و سال ۱۳۷۹ موفق به اخذ لیسانس شده است. سال ۱۳۸۲ مدرک کارشناسی ارشد را کسب کرد و سال ۱۳۹۸ دوره دکتری فلسفه و کلام اسلامی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران به پایان رساند. او کار تدریس را از سال ۱۳۸۲ آغاز و اکنون در دانشگاه‌های مختلف استان زنجان و نیز حوزه علمیه مشغول تدریس است.

 لیلا افسری از سال ۱۳۸۵ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوده و اکنون با درجه استادیاری به‌عنوان مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در امور بانوان و خانواده خدمت می‌کند.

خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به سیاه‌نمایی دشمنان انقلاب و هجمه به زنان جامعه اسلامی به‌ویژه در عرصه حجاب و عفاف و زیر سؤال بردن موفقیت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... آنان در انجام رسالت خود در پرونده خبری (بانوان تمدن‌ساز) به معرفی زنان نقش‌آفرین، تمدن‌ساز، موفق و تاثیرگذار جامعه در راستای سربلندی ایران اسلامی می‌پردازد.

مقایسه زن تراز انقلاب اسلامی و الگوی سوم زن مسلمان با الگوی زن غربی اجحافی بزرگ است؛ زیرا زن در این الگوی اسلامی اساساً قابل قیاس با زنان با الگوی غربی نیست.

در این شماره از پرونده «بانوان تمدن‌ساز»، گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با  لیلا افسری مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در امور زنان و خانواده و فعال در عرصه توانمندسازی بانوان را پی می‌گیریم.

آنا: مجموعه موفقیت‌ها و فعالیت‌های تأثیرگذار خود به‌ویژه در عرصه تحقیق و پژوهش را تشریح کنید و بفرمایید حضور زنان در رفع نیاز‌های علمی جوانان چه قدر به پیشرفت کشور کمک کرده است؟

افسری: به‌عنوان مدرس در دروس اندیشه اسلامی و اخلاق اسلامی در دانشگاه مشغول به تدریس هستم. سعی می‌کنم که دانشجویانم را ابتدا با قرآن کریم ازنظر روان‌خوانی و معانی و مفاهیم آشنا کنم و نیز توسل به ائمه معصومین(ع) و آشنایی با کرامات آنان را در سرلوحه کارم قرار داده تا انس و الفتی ویژه بین دانشجویان و ائمه معصومین و نیز قرآن کریم ایجاد شود که این خود تأثیر بسزایی در ترویج سبک زندگی اسلامی و عفیفانه بین دانشجویان خواهد داشت.

به لحاظ پژوهشی فعالیت‌هایی شامل تأثیر رابطه دین بر ایجاد پویایی و نشاط فرهنگی و نیز آرامش روح و روان، بررسی عوامل خطرساز در گرایش دانشجویان به مواد مخدر و مشروبات الکلی انجام داده‌ایم. برای دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان موضوع پژوهشی بررسی الگوی زن انقلاب اسلامی (الگوی سوم زن مسلمان) از منظر مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفته تا به‌عنوان کار تحقیقی، کتاب‌های حضرت آقا مطالعه و در کلاس درس برای آشنایی بیشتر دانشجویان به‌صورت سلسله نشست ارائه شود که به این بینش درست دست پیدا کنند و متوجه شوند، زنی که انقلاب اسلامی با الهام گرفتن از آموزه‌های ناب اسلام معرفی می‌کند، دارای چه جایگاه اعلایی است.

 مقایسه زن تراز انقلاب اسلامی و الگوی سوم زن مسلمان با الگوی زن غربی اجحافی بزرگ است؛ زیرا زن در این الگوی اسلامی اساساً قابل قیاس با زنان با الگوی غربی نیست و دانشجویان با مراجعه به تألیفات حضرت آقا در زمینه بازیابی هویت زنان متوجه شأن و رتبه زنان از منظر قرآن و اسلام می‌شوند.

آنا: سبک زندگی خانواده اسلامی – ایرانی و عدالت جنسیتی در راستای تحکیم بنیان خانواده و مناسبات خانوادگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پیشنهادی دارید؟

افسری: احکام و قوانین اسلام دقیقاً در راستای تحکیم بنیان خانواده است؛ زیرا یکی از مقدس‌ترین پیوند‌ها در نزد خدای متعال پیوند ازدواج بوده و کانون خانواده از مهم‌ترین اموری است که مسلمانان برای حفظ و تحکیم آن به‌جدّ سفارش شده‌اند. به‌عنوان نمونه همه پاداش‌هایی که در روایات برای مرد در قبال کار‌هایی که برای خانواده انجام می‌دهد مانند تأمین معاش حلال، رأفت با همسر و فرزندان و ... اجری برابر با اجر شهید برای آنها در نظر گرفته شده یا انجام امور خانه برای مادر خانواده و گرم نگه‌داشتن کانون خانواده چنین پاداشی دارد به راحتی گویای ارزش و اهمیت خانواده در دین مبین اسلام است.

درباره عدالت جنسیتی باید ابتدا عدالت را معنی کنیم. عدالت اساساً به معنای تساوی و برابری نیست؛ بلکه عدالت به معنای بهره بردن هر موجودی به اندازه قابلیت و استحقاق خویش است. درباره حقوق زن و مرد باید توجه داشته باشیم که زن و مرد ازنظر اسلام هر دو انسان‌اند و در انسان بودن مشترک هستند. به عبارت دیگر به صرف مرد یا زن بودن انسانیت کسی کم یا زیاد نمی‌شود؛ اما به لحاظ خلقت و طبیعت، جنسیت آنان باعث شده که زن و مرد تحت دو صنف از یک نوع واحد قرار گیرند و این اختلاف در صنف لاجرم باعث اختلاف در حقوق خواهد شد.

وقتی دو صنف قابلیت‌های متفاوتی دارند، لاجرم باید حقوق متفاوتی داشته باشند و هر کدام بر اساس قابلیت فطری و طبیعی خود، حقوقی متصور باشد  در غیر این صورت اجحافی در حق او خواهد بود. پس خدای متعال برای هر کدام از زن و مرد به اقتضای فطرتش وظیفه و حق تعیین کرده و همه این وظایف و حقوق در راستای حفظ و تکریم بنیان خانواده است؛ اما به نظر می‌رسد نیاز به فرهنگ‌سازی قوی وجود دارد که این تفاوت در حقوق احیاناً باعث بدفهمی برخی از مردان در خانواده نشده و ابزاری برای سلطه و نگاه تملکی به زنان در خانواده نشود.

آنا: عرصه حضور زنان در جامعه کنونی با چه چالش‌هایی مواجه است؟ راهکارهایتان چیست؟

افسری: مهم‌ترین چالش زنان در جامعه همان نگاه سنتی به آنان است که باعث می‌شود چالش‌های دیگری اعم از اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی برای او به وجود آید؛ زیرا در نگاه سنتی زن موجودی بوده که مرد مالک و صاحب‌اختیار اوست و همیشه باید زیر تسلط و تصمیم‌گیری‌های او در همه زمینه‌ها باشد که این با فرهنگ مردمان در ارتباط بوده است نه با دین اسلام.

مهم‌ترین چالش زنان در جامعه همان نگاه سنتی به آنان است که باعث می‌شود چالش‌های دیگری اعم از اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی برای او به وجود آید.

نگاه اسلام به زن نگاه متعالی بوده و مطالعه زندگی بانوان بزرگ اسلام،  گویای این مطلب است که این حضرات با رعایت نهایت عفت، اسوه صبر و استقامت در همه عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی سرآمد بوده و برای دفاع از ارزش‌های اسلام و دفاع از ولایت با حفظ حریم‌ها همیشه در میدان بوده‌اند؛ اما راهکاری که برای چالش نگاه سنتی به زنان، توصیه می‌شود ایجاد نگرش و بینش درستی از تعالیم اسلام در حوزه زنان است. الگوی سوم زن مسلمان (به تعبیر مقام معظم رهبری) باید به‌طور وسیع معرفی شود تا زنان و مردان جامعه از جایگاه واقعی زنان از دیدگاه اسلام آگاه و زنان موفق در قالب این الگو به جامعه معرفی شوند.

آنا: چه اندازه با اشتغال و کارآفرینی بانوان موافق هستید و آیا ظرفیت‌سازی در این زمینه از سوی مسئولان صورت گرفته است؟

افسری: با اشتغال و کارآفرینی زنان بسیار موافق هستم. مسئولان باید از زنانی که قدرت و توانمندی اشتغال آفرینی دارند، حمایت کرده تا بتوانند وارد فعالیت شوند و زنانی را که از خلاقیت کمتری برخوردارند، مورد حمایت قرار دهند. مسئولان باید حمایت ویژه‌ای از زنان کارآفرین داشته و ظرفیت‌های لازم اعم از اجتماعی و اقتصادی از قبیل ارائه تسهیلات ویژه برای این بانوان و نیز برخورداری از شرایط بازنشستگی و بیمه عمر خوب را ایجاد کنند.

آنا: زمینه‌سازی مناسب برای بهبود وضعیت و جایگاه قانونی زنان و خانواده در عرصه‌های مختلف جامعه از سوی دولت و مسئولان چگونه بوده است؟

افسری: مطمئناً با بررسی اجمالی متوجه پیشرفت و بالندگی زنان جامعه ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خواهیم شد که اینها همه حکایت از حمایت و نیز ظرفیت‌سازی برای حضور زنان در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد.

آنا: پیشنهاد شما برای ترویج بهتر فرهنگ عفاف و حجاب و پوشش اسلامی – ایرانی چیست؟

افسری: در بحث حجاب نیازمند افزایش شناخت جوانان در این مقوله هستیم و برای این کار باید از روش اقناعی یعنی تشریح مسئله به لحاظ عقلی و اجتماعی بهره ببریم و آثار و فواید آن را به کرات متذکر شویم.

در روش تسهیلی با در دسترس قراردادن الگو‌های پوشش مذهبی و ملی متناسب با فرهنگ بومی مقوله حجاب را تقویت کنیم و مراکزی برای ارائه محصولات حجاب و عفاف اعم از چادر، مقنعه، روسری و مانتو با تنوع رنگ و مدل با قیمت مناسب و ارزان راه‌اندازی تا بانوانی که در این زمینه کارآفرین هستند، حمایت شوند.


آنا: اهداف دشمن ازنظر شما در سیاه‌نمایی و هجمه به زنان جامعه اسلامی، حجاب و عفاف و جوسازی علیه مسئولان چیست؟

افسری:از اهداف دشمن در این سیاه‌نمایی‌ها و نیز در هجمه به زنان مسلمان ایران، می‌توان تضعیف هویت دینی و ابتذال زنان، تضعیف نقش مادری زنان و نیز تضعیف ارزش‌های خانواده و فروپاشی آن را نام برد.

وقتی در خانواده مادر خانواده که محور و کانون خانواده است به ابتذال کشیده شود و همه هم‌وغم او دغدغه‌های سخیف مادی باشد، همان‌گونه که فیلم‌ها و زنجیره‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان آموزش می‌دهند، در انجام وظایف همسری و مادری خود نیز دچار سردرگمی می‌شود، چه‌بسا مادرشدن را اساساً امر دست‌وپا گیر و مخالف با آزادی‌های خود می‌داند که مطمئناً در اعضای دیگر خانواده تأثیر گذاشته و هر کدام از اعضای خانواده به نوعی دچار انحراف شده و به این ترتیب خانواده نهادی سست و از هم گسیخته خواهد بود.

در چنین شرایطی جامعه نیز به ابتذال و انحراف کشیده می‌شود و پرواضح است که شکستن و غلبه بر جامعه‌ای که گرفتار بی‌غیرتی شده، آسان است؛ زیرا دیگر اعضای چنین جامعه‌ای مفاهیمی مانند ناموس، شرف و ارزش را بی‌معنا تلقی می‌کنند تا چه رسد به اینکه بخواهند در میدان نبرد حاضر شوند و تا پای جان از شرف و ناموس خود دفاع کنند؛ بنابراین هدف دشمن تصاحب سرزمین مقدس اسلامی ماست؛ اما تا زمانی که ملت، ملت شهادت و ملت امام حسین باشند دشمن موفق نخواهد بود؛ بنابراین ابتدا اعتقادات را نشانه رفته تا با سیاه نمایی و پروپاگاندایی که علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته به اهداف شوم خود برسد.

مسئولان با فراهم کردن زمینه‌های مدیریتی برای زنان و استفاده از زنان فرهیخته، متدین و کارآمد در پست‌های مختلف مدیریتی و نیز حمایت‌های اقتصادی و فرهنگی برای زنان خانه‌دار باعث اعتلای جایگاه زنان در خانواده و جامعه باشند.

آنا: دولت‌ها تا چه اندازه در فرهنگ‌سازی و معرفی جایگاه زن در خانواده و جامعه در افکار عمومی تأثیرگذار بوده و از جامعه زنان و فعالیت‌های آن‌ها حمایت کرده‌اند؟

افسری: مطمئناً دولت‌ها در این زمینه تأثیرگذار هستند و حمایت‌های زیادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده؛ اما با توجه به کثرت تعداد زنان دانش‌آموخته در مدارج مختلف و توانمند در اکثر عرصه‌ها انتظار می‌رود که حمایت‌های دولت برای زنان در اجتماع بیش‌ازپیش باشد.

آنا: چنانچه به‌منظور غنا بخشیدن به حضور زنان در عرصه‌های مختلف جامعه پیشنهادی دارید، تشریح کنید؟

افسری: مسئولان با فراهم کردن زمینه‌های مدیریتی برای زنان و استفاده از زنان فرهیخته، متدین و کارآمد در پست‌های مختلف مدیریتی و نیز حمایت‌های اقتصادی و فرهنگی برای زنان خانه‌دار باعث اعتلای جایگاه زنان در خانواده و جامعه باشند.

آنا: مقایسه موردی پیشرفت‌های علمی زنان قبل و بعد از انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

افسری: مروری اجمالی بر جایگاه زنان قبل و بعد از انقلاب نشان می‌دهد که زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه‌های علمی، مشارکت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رشد چشمگیری داشته‌اند که به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با قبل از انقلاب نیست. در زمینه آموزشی عضویت هیئت علمی دانشگاه‌ها ۳۳.۳ درصد و در دانشگاه‌های علوم پزشکی ۳۴ درصد افزایش یافته و تعداد دانشجویان دختر ۵۶ درصد افزایش داشته است.

بعد از پیروزی انقلاب تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ مؤلف زن و ۸۴۰ ناشر زن در کشور فعالیت داشته‌اند و اینها همه به برکت امنیتی بوده که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای زنان جامعه تأمین کرده است؛ چراکه در جامعه مذهبی مانند جامعه ایران اگر خانواده‌ها احساس ناامنی برای دختران خود می‌کردند، هرگز اجازه نمی‌دادند تا دخترانشان در جامعه حاضر و مورد سوءاستفاده‌ها یا آزار و اذیت‌ها قرار گیرند.

اینکه در جامعه امروز ایران شاهد چنین گستردگی علمی و پژوهشی برای زنانمان هستیم، بیانگر این مطلب است که خانواده‌ها به برکت امنیتی که در سایه این نظام مقدس ایجاد شده به راحتی و با طیب خاطر بدون هیچ نگرانی اجازه حضور دخترانشان در جامعه را داده‌اند که به دنبال تحصیل علم در مدارج عالی باشند.

اکنون شاهد چنین رشد فزاینده علمی و پژوهشی در جامعه زنان هستیم که به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با دوران خفّت‌بار و ننگین ستم‌شاهی نیست. رسانه ملی قبل از انقلاب و نیز جای‌جای جامعه‌اش محلی برای اشاعه فحشا و فرهنگ مبتذل غرب بوده و خانواده‌ها ترجیح می‌دادند که دخترانشان را در خانه و به دور از تحصیل نگه دارند تا عفت آنان به خطر نیفتد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب