دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1401 - 11:51
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

سیر تا پیاز فعالیت دانشکده «هوش مصنوعی» در دانشگاه آزاد کرج

سیر تا پیاز فعالیت دانشکده «هوش مصنوعی» در دانشگاه آزاد کرج
معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از راه‌اندازی و آغاز فعالیت دانشکده موضوعی هوش مصنوعی این دانشگاه در ۵۰ کلاس آموزشی خبر داد.
کد خبر : 830425

عباس کریمی معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در کرج از صدور مجوز راه‌اندازی دانشکده موضوعی هوش مصنوعی در این دانشگاه برای نخستین‌بار در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و اظهار کرد: به‌منظور بهبود فرایند آموزش و ارتقا نگرش، بینش، دانش و کارآمدی دانشجویان و متناسب‌سازی و تعادل بخشی به دوره‌های تحصیلی و حجم آموزش نظری، عملی و مهارتی با بهره‌گیری از نظرات متخصصان موافقت اصولی با راه‌اندازی این دانشکده از سوی سازمان مرکزی صادر شد.

وی افزود: به‌منظور ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی مبتنی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای همگام شدن دانشگاه با پیشرفت‌های علمی روز دنیا به‌ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی (AI) و تحقق اقدامات مرتبط با دانشکده‌های موضوعی در سند تحول و تعالی دانشگاه، راه‌اندازی دانشکده موضوعی هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در دستور کار قرار گرفت.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: در دانشکده‌های موضوعی هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی، بر سه رویکرد(علم برای هوش مصنوعی)، (هوش مصنوعی برای علم) و (هوش مصنوعی برای هوش مصنوعی) تأکید خواهد شد. از نظر علم و فناوری، قرن ۲۱ بی‌تردید به هوش مصنوعی (AI) تعلق دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز باید از قافله پیشرفت در این عرصه عقب نماند. این رسالتی است که بر دوش همه تصمیم‌گیران و فعالان عرصه علم و دانش و فناوری کشور قرار دارد و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در دهه پنجم حیات پرافتخار خود با جدیت در این عرصه نیز پیشگام خواهد بود.

کریمی اضافه کرد: در این راستا، دانشکده هوش مصنوعی می‌تواند برای دانشجویان رشته‌های مختلف بستری فراهم کند تا با آشنایی با این فناوری در راستای کاربست آن در حوزه‌های مختلف استفاده کنند و در رشته تخصصی خود و با هدف توسعه و پیشرفت کشور آن را به کار گیرند. این کار مصداق رویکرد (هوش مصنوعی برای علم) خواهد بود.

دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد کرج راه‌اندازی شد

وی درباره رویکرد (علم برای هوش مصنوعی) که هدف دوم راه‌اندازی دانشکده‌های هوش مصنوعی است، تأکید کرد: در این زمینه تأثیر رشته‌های غیر از هوش مصنوعی بر هوش مصنوعی بررسی خواهد شد. به‌عنوان نمونه تأثیر علوم شناختی یا ریاضی و حتی علوم انسانی بر هوش مصنوعی بررسی می‌شود؛ اما هدف سوم دانشکده‌های هوش مصنوعی تحقق رویکرد (هوش مصنوعی برای هوش مصنوعی) بوده و این رویکرد به دنبال ارائه روش‌های نوین و نیز بهبود روش‌های موجود هوش مصنوعی است.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج عنوان کرد: دانشکده موضوعی هوش مصنوعی این واحد دانشگاهی در راستای تحقق هر سه این رویکردها فعال خواهد بود و به این منظور، برنامه‌های آموزشی دانشکده برای ارائه به دانشجویان در همین چارچوب تنظیم خواهد شد. از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برای واحد کرج رسالتی ویژه در راستای توجه ویژه به رویکرد (هوش مصنوعی برای هوش مصنوعی) تعیین شده است. در راستای سوق دادن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان به موضوعات مرتبط با هوش مصنوعی نیز، برنامه‌هایی علمی در زمینه هوش مصنوعی به‌منظور درج در سامانه پژوهشیار در دست تدوین بوده که واحد کرج از واحد‌های فعال در این زمینه است.

کریمی با تأکید بر ظرفیت‌های ویژه و منحصربه‌فرد استان البرز مطرح کرد: تحصیل بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی و پژوهشی استان، حضور حدود ۲هزار و ۵۰۰ عضو هیئت علمی، وجود بیش از ۶۶ مرکز آموزش عالی در استان، دارا بودن ۲۵ شهرک، منطقه و ناحیه صنعتی، وجود سه پارک علم و فناوری به همراه ۱۱ مرکز رشد، وجود بیش از ۳ هزار و ۶۵۰ واحد صنعتی و ۱۵۰ برند ملی، قطب بودن در تولید محصولات دارویی، خودرویی و صنایع غذایی، دسترسی به شاهراه شرق به غرب کشور، راه‌آهن سراسری و فرودگاه پیام، وجود بیش از ۳۵ مرکز تحقیقاتی ملی و راهبردی در استان، چهارمین قطب تولیدات دامی، وجود بستر مناسب برای ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور، همجواری با پایتخت و امکان استفاده از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها، رتبه چهارم اشتغال در بخش خدمات و وجود مناطق زیبای گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی از مهم‌ترین ویژگی‌های این استان است.

**  تحصیل ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد کرج

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نزدیک به ۴۰ هزار دانشجوی در حال تحصیل و بیش از ۵۰۰ عضو هیئت علمی تمام‌وقت دارد به ظرفیت‌های ویژه این واحد دانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات اشاره و بیان کرد: ازجمله این ظرفیت‌ها وجود بیش از ۴۱ عضو هیئت علمی در رشته‌های هوش مصنوعی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و مهندسی مکانیک است. از مهم‌ترین زمینه‌های پژوهشی استادان این دانشکده می‌توان از داده‌کاوی، هوش محاسباتی، طراحی سیستم‌های خبره، رباتیک، یادگیری ماشین، پردازش تصویر، پردازش داده‌های حجیم، بازی‌های رایانه‌ای، گرافیک کامپیوتری و آزمون نرم‌افزار نام برد.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج توضیح داد: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در دانشکده هوش مصنوعی پیش‌بینی شده توسعه آموزش‌های مهارتی و دانش افزا به‌عنوان پشتوانه رشته‌های موجود دانشکده است. هر دانشجو پس از ورود به این دانشکده، آموزش‌های دانشگاهی و مهارتی را همزمان می‌گذراند به‌گونه‌ای که دانشجویان از همان سال اول ورود به دانشگاه توانایی واردشدن به بازار کار را در قالب طرح پویش و یا حضور در مدارس عالی مهارتی خواهند داشت.

کریمی ادامه داد: با ارتباطی که دانشکده با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دارد دانشجویان می‌توانند هنگام آموزش دروس تخصصی با شرکت در «طرح کهاد» گواهینامه معتبر از سازمان فنی و حرفه‌ای را نیز دریافت کنند. آماده‌سازی دانشجویان برای شرکت در مسابقات مهارتی با همکاری سازمان آموزش فنی حرفه‌ای و در نهایت اعزام منتخبان این کشور به مسابقات مهارتی جهانی از دیگر مزایای دانشکده هوش مصنوعی است. راه‌اندازی آزمایشگاه‌های فوق تخصصی در زمینه هوش مصنوعی و علم داده و نیز مراکز تحقیقاتی دانش‌بنیان مانند مرکز تحقیقاتی بازی‌های کامپیوتری و نیز آزمایشگاه‌های شبیه‌سازی و امنیت سایبری داده‌کاوی و آموزش ماشین و رباتیک از دیگر طرح‌های در دست اقدام این دانشکده است.

وی ابراز امیدواری کرد که دانشکده هوش مصنوعی با ایجاد یک محیط پویا، خلاق و بانشاط علمی در تحقق اهداف تعیین شده و تربیت دانش‌آموختگانی اخلاق‌مداری، مسئول در قبال جامعه و طبیعت، متخصص در تراز اول کشور، پویا، کارآفرین، با تفکر میان‌رشته‌ای و توانا در کار گروهی در حوزه هوش مصنوعی موفق باشد.

به گزارش آنا، دانشکده هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در فضایی بالغ‌بر ۱۱ هزار متر مربع و در ۶ طبقه بنا شده که دارای ۵۰ کلاس آموزشی است. این دانشکده اکنون بیش از ۶ هزار دانشجو در سه گروه آموزشی مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و مهندسی مکانیک دارد که در گرایش‌های مختلف و در مقاطع تحصیلی مختلف در حال تحصیل هستند. با اینکه برای اخذ بیش از ۱۲ رشته تحصیلی جدید برای این دانشکده اقدام شده که بیشتر این رشته‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده و مرتبط با حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی هستند.

رشته هوش مصنوعی (کارشناسی ارشد)، مهندسی فناوری اطلاعات گرایش‌های تجارت الکترونیکی و کسب‌وکار هوشمند (کارشناسی ارشد و دکتری)، مهندسی کامپیوتر- بیوانفورماتیک (کارشناسی ارشد)، مهندسی کامپیوتر- بازی‌های رایانه‌ای (کارشناسی ارشد)، مهندسی کامپیوتر-علم داده‌ها (کارشناسی ارشد)، علوم کامپیوتر گرایش محاسبات نرم و هوش محاسباتی (کارشناسی ارشد و دکتری)، علوم شناختی گرایش رایانش و هوش مصنوعی (دکتری) و مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی (دکتری) و... از مهم‌ترین رشته‌های جدید در دست اقدام هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته