دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1401 - 09:36
گفتگو/استفاده سعودی از رسانه برای ضربه به مقاومت در منطقه

عربستان می‌خواهد روند مذاکرات تا انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا طولانی شود

عربستان می‌خواهد روند مذاکرات تا انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا طولانی شود
کارشناس مسائل منطقه گفت: عربستان تلاش می‌کند روند مذاکرات با ایران را تا انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا طولانی کند چرا که در صورت پیروزی جمهوریخواهان طبیعتاً دست «محمد بن سلمان» برای انجام نقش تخریبی وی باز خواهد ماند.
کد خبر : 829583

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار گروه جهان خبرگزاری آنا در خصوص اظهارات اخیر فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در خصوص درخواست عربستان مبنی بر از سر گیری مذاکرات ایران و عربستان در بغداد و موانع موجود در این مذاکرات اظهارکرد: از فروردین ماه سال مذاکراتی میان ایران و عربستان در بغداد آغاز شد و ۵ دور گفتگوی نفس گیر و چالشی در حوزه‌های امنیتی بین دو هیئت ایرانی و سعودی انجام شد، پس از آن هم قرار بود که مذاکرات از فاز امنیتی وارد فاز سیاسی شود، اما حوادث اخیری که در ایران راه افتاد و نقش تخریبی رسانه‌های سعودی و مخصوصاً ایران اینترنشنال که از سوی عربستان حمایت مالی می‌شود، وضعیت را تغییر داد.

وی گفت: به نظر می‌رسد که بعد از این حوادث هیچ مذاکره‌ای بین ایران و عربستان صورت نگرفته، اما در جریان نشست اخیر کنفرانس بغداد ۲ در امان پایتخت اردن و دیداری که میان آقای امیرعبداللهیان و همتای سعودی خود در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ صورت گرفت، یک نوع اراده‌ای میان مقامات دو کشور برای از سرگیری مذاکرات در بغداد مشاهده شد و دولت آقای سودانی نخست وزیر جدید عراق هم اظهار تمایل کرد که مذاکرات از سر گرفته شود، اما مشکلی که وجود دارد این است که عربستان هنوز به صورت تاکتیکی در این مذاکرات شرکت می‌کند.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعی می‌کند روند مذاکرات با ایران را تا انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده طولانی کند که اگر دموکرات‌ها که یک نگاه منفی نسبت به حاکمیت محمد بن سلمان دارند بار دیگر به پیروزی برسند، این مذاکرات وارد فاز جدی می‌شود و عربستان به ایران نزدیک خواهد شد.

هانی‌زاده تصریح کرد: محمد بن سلمان انتظار دارد به جای پدر خود حکومت را در دست بگیرد و با توجه به نگاه منفی دموکرات‌ها به وی، از آینده سیاسی خود بیمناک است و تلاش می‌کند روند مذاکرات را تا انتخابات ۲۰۲۴ طولانی کند. 

وی افزود: در صورت پیروزی جمهوریخواهان طبیعتاً دست محمد بن سلمان برای انجام نقش تخریبی مجدد او در منطقه و در ایران باز خواهد ماند.

کارشناس مسائل منطقه گفت: عربستان در این زمینه اراده جدی ندارد و به صورت تاکتیکی در این مذاکرات شرکت می‌کند، روند مذاکرات طولانی خواهد بود و عربستان همچنان درصدد یافتن فرصت برای ضربه زدن به ایران است. به هر حال به نظر می‌رسد که ایران خیلی نباید به این مذاکرات اهمیت دهد.

هانی‌زاده بیان داشت: دولت سیزدهم همواره به دنبال این است که یک حاشیه امنی در منطقه به وجود آورد تا نفوذ رژیم صهیونیستی در جنوب خلیج فارس کاهش پیدا کند. ایران دست دوستی را نسبت به کشور‌های منطقه دراز کرده و الان توپ در زمین عربستان است.

وی از رویکرد سیاست تهاجمی سعودی‌ها با استفاده از توان رسانه‌ای ایران اینترنشنال یاد کرد و گفت: عربستان به شدت از نفوذ ایران در منطقه وحشت دارد، نفوذی که جمهوری اسلامی در منطقه دارد باعث انزوای عربستان می‌شود و لذا عربستان تلاش می‌کند از هر فرصتی برای تضعیف و انزوای ایران بهره ببرد.

کارشناس مسائل منطقه اظهارکرد: ظرفیت سیاسی عربستان خیلی بالا نیست، وجود یکصد شبکه ماهواره‌ای در عربستان سعودی که به صورت تهاجمی علیه محور مقاومت و ایران برنامه پخش می‌کنند و گردش مالی ۱۰ میلیارد دلاری عربستان در حوزه رسانه نشان می‌دهد که تنها ابزار تخریبی این کشور رسانه است.

هانی‌زاده گفت: شبکه ایران اینترنشنال که توسط ضد انقلاب و همچنین بی وطن‌های فراری اداره می‌شود، تمام بودجه خود را که سالانه ۵۰ میلیون دلار است از عربستان دریافت می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع عربستان از رسانه به خوبی برای جریان سازی علیه ایران و محور مقاومت و البته ایجاد شکاف میان شیعیان عراق و ایران استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته