دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1401 - 14:17
در دانشگاه آزاد گنبدکاووس برگزار شد؛

ارائه ۴۰ مقاله به همایش «گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و طبیعت‌درمانی بسکی»

ارائه ۴۰ مقاله به همایش «گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و طبیعت‌درمانی بسکی»
کنفرانس «گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و طبیعت‌درمانی بسکی» با ارائه ۴۰ مقاله از سراسر کشور در حوزه گردشگری سلامت در گنبدکاووس برگزار شد.
کد خبر : 828685

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از گنبدکاووس، نخستین کنفرانس «گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و طبیعت‌درمانی بسکی» با ارائه بیش از ۴۰ مقاله از سراسر کشور در حوزه گردشگری سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس برگزار شد.

«غلامعلی بسکی» معروف به «بابا بسکی» و پدر طبیعت ایران، متولد بهمن ۱۳۱۰ سبزوار و از نخستین پزشکان و جراحان در رشته زنان و زایمان منطقه گنبدکاووس بود که سال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در این شهرستان راه‌اندازی کرد؛ اما چند سال بعد در سال ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها و باقی عمر خود را وقف دفاع از محیط زیست، ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کاشت شمار زیادی نهال متنوع از درختان مثمر و جنگلی کرد.

بسکی که نام او با طبیعت و محیط زیست ایران عجین شده بود و آوازه‌ای بین‌المللی داشت، پس از تحمل ۷۰ ماه بیماری بامداد چهارشنبه ۲۳ مرداد در سن ۸۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و بنا به وصیت او پیکرش پس از تشییع مقابل بیمارستانش، در پارک ملی گلستان نزدیک روستای «تنگراه»، در خاک آرام گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش در این همایش بیان کرد: شهروند خوب کسی است که منافع شخصی را در منافع جمعی ببیند؛ بنابراین «بسکی» فردی بود که علاوه بر این مورد همه منافع شخصی خود که سال‌ها برای آن تلاش کرده بود وقف مردم کرد و نامش در تاریخ این سرزمین ماندگار شد.

علی‌رضا گرایلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش اظهار کرد: از قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی به بعد و با آغاز انقلاب صنعتی، بشر برای تولید و بهره‌وری بیشتر، سعی به غلبه و تسلط به طبیعت پیدا کرد و به تدریج در سه قرن سبب تخریب و نابودی بخش زیادی از طبیعت شد که با تغییر سبک زندگی برای رسیدن به امکانات و ثروت بیشتر سلامتی و آرامش انسان را در این کره کوچک خاکی در معرض خطرات جدی قرار داد.

وی افزود: کاهش شدید سطح جنگل‌ها و مراتع و فرونشست زمین ناشی از استحصال بی‌رویه آب‌های زیرزمینی سبب جاری شدن سیلاب‌های سهمگین شد. هوای پاک با سوخت‌های فسیلی آلوده و تولیدات کشاورزی با تغییرات ژنتیکی تراریخته شدند. همه محصولات کشاورزی با سموم آفات نباتی آلوده و با نفوذ سم و فاضلاب‌های صنعتی، آب‌های زیرزمینی سالم از بین رفتند. از همه مهم‌تر زندگی ماشینی، انسان را کم‌تحرک کرده و این کم‌تحرکی و کاهش فعالیت بدنی عاملی برای مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها شد. در کنار همه این بلایا و نقایص، افزایش اضطراب و استرس عامل تشدید کننده‌ای برای کاهش سطح ایمنی بدن و مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها گردید. همه این وقایع تلخ به این سبب بود که توسعه و پیشرفت بدون در نظر گرفتن جوانب دیگرش اتفاق افتاد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش گفت: توسعه باید پایدار باشد. توسعه پایدار یعنی اینکه رشد یک بخش نباید سبب آسیب رساندن به بخش‌های دیگر باشد. کاهش سطح جنگل‌ها، مشکلات کم‌آبی در مناطق مرکزی و آلودگی شدید هوا به‌ویژه در شهر‌های بزرگ مؤید این ماجراست.

ارائه ۴۰ مقاله به همایش «گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و طبیعت‌درمانی بسکی»

گرایلی عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در سال‌های گذشته این بود که برای فرهنگ متولی تعیین کردیم و دیگران خود را از معرکه فرهنگ کنار کشیدند و کم‌توجهی کردند؛ بنابراین باید در هر وزارتخانه، هر نهاد خصوصی و دولتی در کنار فعالیت‌های تخصصی، بسته‌های فرهنگی مختلفی همانند بسته فرهنگی محیط‌زیستی و بسته فرهنگی سلامتی گنجانده می‌شد. اگر بخواهیم اقتصادی درست و تنی سالم داشته باشیم یا انرژی زیادی مصرف نکنیم همگی باید ابتدا فرهنگ‌سازی کنیم تا سبک زندگی‌مان درست و مشکلات متعاقب هم کمتر شود.

وی مطرح کرد: دوران طلایی کودکی ۷ تا ۱۴ سال مؤثرترین دوران تربیت انسان است که در این دوران شخصیت انسان شکل می‌گیرد و تا پایان عمر همراه او خواهد بود. در این دوران اگر فرزندانمان به خوبی آموزش دیده باشند اخلاق حسنه در وجود آنان نهادینه می‌شود. این دوران را باید مغتنم شمرده و لحظه‌ای از آن را از دست ندهیم؛ البته آموزش نباید از نوع حافظه محور بوده؛ بلکه باید از نوع آموزش مسئله محور و با کار گروهی باشد. روش‌های مختلف عملی و مبتنی به حل مسئله وارد کتاب‌ها شود تا با درگیری ذهنی بهتر بتوانیم فرزندانمان را آموزش بدهیم و مهارت‌آموزی یاد دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش توضیح داد: دانشگاه‌های نسل اول آموزش محور و دانشگاه‌های نسل دوم پژوهش محور شدند؛ اما در دنیای امروز کارایی مناسبی ندارند. امروز شاهد رشد دانشگاه‌های نسل سومی که کارآفرین محور هستند، هستیم. تأسیس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و سرا‌های نوآوری در همین راستا بوده و در دنیا دانشگاه‌های نسل چهارم به دنبال تربیت رهبران اجتماعی و در نسل پنجم نیز دانشگاه‌ها به دنبال به دنبال تقویت مهارت حل مسئله با محوریت محیط‌زیست هستند.

گرایلی تشریح کرد: سال‌های گذشته در تربیت نیروی علمی و آموزشی و صدور مدارک دانشگاهی بسیار خوب عمل کرده و تقریباً در همه رشته‌ها با ۱۲ میلیون فارغ‌التحصیل نیروی تحصیل‌کرده تربیت کردیم؛ اما در بخش کارآفرینی، تجاری‌سازی و مهارت‌آموزی و تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط علم و صنعت و دانشگاه، عملکرد خوبی نداشتیم. مدرک تحصیلی خوب است؛ اما دانش اگر در کنار مهارت و دانش‌بنیان باشد به نتیجه اصلی و بهتری خواهد رسید. عالم بی‌عمل مانند زنبور بی عسل است.

وی ادامه داد: امروز در گام دوم انقلاب کشور ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد که با اندکی تدبیر می‌توانیم در این پیچ تاریخی به بهترین و پیشرفته‌ترین کشور جهان تبدیل شویم. می‌توانیم در بخش گردشگری و گردشگری سلامت که سومین صنعت روبه رشد جهان است وارد عمل شده و از ظرفیت جوانانمان با تربیت مهارتی و با ترکیب دانش بومی و علم روز، رشته‌های جدیدی را تعریف کنیم که به رشد اقتصادی کشورمان کمک کنند و این محقق نمی‌شود مگر آنکه همگی دست به دست هم دهیم و با همت بالا میهن خویش را آباد کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب