دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 دی 1401 - 10:55
رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

تامین ۱۱ هزار اتوبوس امکان پذیر نیست

تامین ۱۱ هزار اتوبوس امکان پذیر نیست
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه با میزان بودجه و اعتباراتی که شهرداری و وزارت کشور دارد، تامین ۱۱ هزار اتوبوس امکان پذیر نیست، گفت: امید است تا پایان برنامه چهارم ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه اتوبوسرانی و حمل و نقل تهران کنیم. 
کد خبر : 826791

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری خود که صبح امروز ۲۸ دی ماه برگزار شد اظهار کرد: ما پایشی در شورا کرده ایم و ۲۳ درصد از برنامه قبلی در شهرداری تهران اجرایی شده است و ما دوست داریم به عنوان مثال مطابق طرح جامع ترافیک ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشیم، اما ۲ هزار دستگاه اتوبوس فعال است.

وی با بیان اینکه با میزان بودجه و اعتباراتی که شهرداری و وزارت کشور دارد، تامین ۱۱ هزار اتوبوس امکان پذیر نیست، گفت: اعتبار ۸۰ درصد اتوبوس را وزارت کشور باید تامین کند. برنامه چهارم را با توجه به تاکید مقام معظم رهبری که فرمودند مسئله محور و عملیاتی باشد، برنامه خود را مسئله محور و عملیاتی تنظیم کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: امید است تا پایان برنامه چهارم ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه اتوبوسرانی و حمل و نقل تهران کنیم. 

وی با بیان اینکه ترافیک و آلودگی هوا از جمله مشکلات تهران است که هیچ کدام آن‌ها تنها به دست شهرداری حل نمی‌شود گفت: هوشمند سازی و مدیریت بیشتر به شهرداری باز می‌گردد و تصمیم داریم ۵ مشکل اصلی شهر تهران را بتوانیم حل کنیم.

چمران ادامه داد: ما هم شاخص و هم زمان باید در این برنامه بگذاریم تا بتوانیم کار‌ها را ارزیابی کنیم؛ برخی برنامه‌های گذشته قابل ارزیابی نیستند، چراکه شاخص، منابع و… برای آن در نظر نگرفته شده بود.

در ادامه محمد آخوندی عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۵ قانون نوسازی و عمران شهرداری ها مکلف به تدوین برنامه های پنج ساله هستند اظهار کرد: به استناد نامه جدید سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور در سال جدید شوراها ملزم به تدوین برنامه ها به صورت چهار ساله هستند تا همان دوره مدیریتی پاسخگوی عملکرد خود باشند.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ سال اول برنامه است و به نوعی سال اول را پشت سر گذاشتیم و سه سال دیگر باقی مانده است گفت: شهرداری از اردیبهشت ماه مقدمات را برای تدوین برنامه فراهم کرده و جلسات و کارگروه هایی را برگزار کردند.

وی افزود: نیروهای متخصص شهرداری که تجربه برنامه های سابق را داشتند، برنامه چهارم را تدوین کردند.

اخوندی ادامه داد: این برنامه با دعوت از اساتید دانشگاه و کارشناسان متخصص از شورا برنامه پیش رفت و پس از آماده شدن نسخه اولیه و ارائه به شورا، در دو ماه اخیر نیز با تلاش کارشناسان نیروهای متخصص شهرداری، جلسات متعددی در کمیسیون های مختلف شورا برگزار شد.

وی با بیان اینکه چهار جلسه کمیسیون تلفیق شورا در همین راستا برگزار شد و پس از جمع بندی های صورت گرفته، مسئله محوری و عملیاتی بودن، تغییراتی در فرم ارائه برنامه اتفاق افتاد گفت: تلاش بر این بود با توجه منابع مشخص و محدود شهرداری، برنامه ای عملیاتی تدوین شود و به شکل آرزو و تخیل نباشد.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: مسیر توسعه تهران به دلایل مختلف دچار توقف شد و برای بازگشتن به سرعت سابق کار سختی را داریم اما برنامه ما این است که با تمام وجود فعالیت کنیم و برنامه چهارم را به نتیجه برسانیم.

در ادامه میثم مظفر عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: جهت حرکت به سمت تحقق عدالت شهری است؛ عدالت شهری در عرصه های موضوعی مختلف تعریف شده و به معنای ترجیح منافع عمومی به خصوصی است.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم، عینیت بخشیدن به عدالت شهری باید رقم خورد گفت: با هوشمندسازی به دنبال کاهش مداخلات نیروی انسانی و حفظ کرامت انسانی ارباب رجوع هستیم.

مظفر ادامه داد: عدالت شهری به معنای دسترسی برابر به فرصت ها و منابع شهری است. زیرساخت های حمل و نقل را باید در مناطق متوازن کنیم.

وی با اشاره به اینکه در منطقه ۲۲ وضعیت حمل و نقل عمومی بسیار نامناسب است گفت: همچنین در مناطق جنوبی پایتخت وضعیت سرانه فضای سبز مناسب نیست به صورت متوازین نداریم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سعی کردیم در احکام احداث و تجهیز مراکز فرهنگی، هنری و ورزشی و سراهای محلات فاقد این امکانات را دنبال کنیم تا در مسیر تحقق عدالت شهری گام برداریم گفت: گر قرارگاه اجتماعی تشکیل شده و برای بانوان، کودکان کار و معتادان متجاهر برنامه داریم برای تحقق عدالت شهری است.

وی ادامه داد: اگر ما برداشت از آب های زیرزمینی را کنترل می کنیم و احکامی را در این خصوص داریم، منابع آب را حق نسل آینده نیز می دانیم. 

مظفر تاکید کرد: اگر به دنبال حفظ و صیانت از باغات هستیم، آن را از حقوق نسل فعلی و آینده می دانیم.

در ادامه مهدی چمران با بیان اینکه تا ۱۰ روز آینده منابع مالی و همچنین برش زمانی احکام مشخص خواهد شد، گفت: بودجه امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و ممکن است برای مثال بودجه سال آینده ۷۵ هزار میلیارد تومان باشد.

وی ادامه داد: بر اساس بودجه و اعتبارات، توزیع اعتبار برای اجرای احکام انجام می شود که کار پیچیده و مشکلی است، چون پایداری در قیمت ها را شاهد نیستیم. پروژه های عمرانی هر سال فهرست بهای جدیدی دارند که حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش بها دارند و باید تمام این موارد را لحاظ کنیم.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار موتورسیکلت برقی پیش بینی شده و با همکاری شرکت های سازنده موتورسیکلت، ایستگاه های شارژ و تأمین انرژی با هماهنگی وزارت نیرو تا پایان برنامه تأمین شود گفت: در حال حاضر به جز سازمان فناوری های نوین تصمیمی برای افزایش تعداد شرکت ها و سازمان های شهرداری نداریم و ما در سالهای قبل حتی برخی شرکت ها و سازمان ها را منحل کردیم و در حال حاضر نیز تنها سازمان فناوری های نوین در کش و قوس اداری است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه احیای بافت فرسوده و پرداخت تسهیلات نیز در برنامه چهارم انجام می‌شود ادامه داد: مسئله بافت فرسوده برای ما بسیار مهم است؛ با ۱۸ درصد سود نمی توان وام گرفت و اعلام کردیم که سود پرداختی از سوی مردم به ۶ درصد برسد و مابقی از سوی دولت و شهرداری تأمین شود که شهرداری ۶ درصد خود را تأمین کرده بود و بانک ها این درصد را تأمین نکردند.

وی با بیان اینکه طبق ضوابط شهرسازی در بافت فرسوده بیشتر از سه طبقه نمی توان ساخت گفت: این سه طبقه نیز به صرفه نیست و پیش بینی هایی انجام دادیم که بلوک شهری ساخته شود و با کمک شهرداری و همکاری اداره ثبت، تجمیع صورت بگیرد و ساختمان ها در چهار طبقه و یا بیشتر باشد.

وی افزود: در بخش آلودگی هوا، برای مثال افزایش پنج هکتار فضای سبز در اطراف تهران نیز پیش بینی شده، در محلات و مناطقی که فضای سبز کمتر از حد معمول دارند، شهرداری باید هر ساله ۱۰ هکتار خریداری و اضافه کند که مستقیماً در رفع آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.

چمران بیان کرد: علاوه بر مترو، اتوبوس و تاکسی، توزیع هوشمند کالا در فروشگاه های زنجیره ای نیز پیش بینی شده.

وی در باره صدور پروانه‌ها گفت: صدور پروانه تا پایان برنامه چهارم توسعه باید حداقل به یک ماه کاهش پیدا کند و از زمانی که شخص تمام مدارک خود را تحویل می دهد، شهرداری باید مابقی اقدامات را تا ساختمان های ۶ طبقه در طول یک ماه انجام دهد.

چمران تاکید کرد: برنامه چهارم میزان بودجه مناطق را مشخص نمی کند و ما برنامه کلی شهرداری را تدوین می کنیم و اینکه مناطق چه میزان بودجه داشته باشند توسط شهرداری مشخص خواهد شد.

وی بیان کرد: هرچقدر بتوانیم عوارض را ارزان تر کنیم تعداد افرادی که برای دریافت صدور پروانه مراجعه کنند، افزایش پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته