طبیعت شناسی قرآن با پارداریم طبیعت شناسی علم متفاوت است
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه صبح امروز در همایش حکمت اسلامی و علو طبیعی درباره پیوند حکمت اسلامی و طبیعت شناسی اظهار کرد: حکمت واژهای ایرانی اسلامی است در هیچ فرهنگ و سنت دیگری وجود ندارد، هیچ معادلی هم ندارد.
وی افزود: حکمت یک مفهوم قرآنی و اسلامی است و در ادبیات ایرانی شکل گرفته است، حکمت از سنخ علم است و عمل، که ساحت دانش و بینشی آن علم نافع مبتنی بر خرد ناب است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حکمت در ساحت منش عبارت است از فضایل اخلاقی، در اشعار بزرگان حکمت را متناسب با فضیلت گرفتند لذا جفا به حکمت است که متناسب با فلسفه بدانیم.
خسروپناه ادامه داد: اخلاق، علم، علوم طبیعی، فیزیک، شیمی، علوم انسانی، فلسفه، الهیات و علم کلام همگی حکمت است. در واقع هر دانشی که زاییده عقل است حکمت است. حکمت مقابل جهل است.
وی ادامه داد: نسبت حکمت و طبیعت شناسی میتواند به چند سوال تبدیل شود، نسبت آموزههای دینی و طبیعت شناسی، نسبت علوم انسانی و علوم طبیعی با طبیعت شناسی و نسبت آموزههای دینی و طبیعت شناسی. طبیعت شناسی در قرآن هم است اما آیا طبیعت شناسی در قرآن طبیعت شناسی علمی را حساب کرد و اینکه اعجاز قرآن است، پاسخم منفی است، به نظر بنده نظرات سحابی و علامه طباطبایی در این زمینه اشتباه است، پارادایم قرآن با علم متفاوت است، علم جزیی نگر است، علم دنبال جزیی شدن، دنبال جدول مندلیف و اتم است، اما زبان قرآن اینچنین نیست، قرآن طبیعت شناسی دارد، اما نه طبیعت شناسی علمی. تلاش بیهوده است که بخواهیم نظریات علم را از قرآن استخراج کنیم.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: طبیعت شناسی در قرآن همراه با خلقت شناسی است، همواره مبدا و معاد اشاره دارد جلوی طبیعت ماتریالیستی را بگیرد نه اینکه جلوی طبیعت شناسی علمی را بگیرد. طبیعت شناسی قرآن با پارداریم طبیعت شناسی علم متفاوت است.
خسروپناه گفت: فلسفه و علم کلام، طبیعت شناسی دارند، اما جایگزین طبیعت شناسی مدرن نمیشود. اما طبیعت شناسی را باید خلقت شناسی پیوند زد. در طبیعت شناسی به بنیانهای هستی شناسی و خلقت شناسی نیاز داریم.
در ادامه جمشید صباغزاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات همچنین در این همایش، ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و گرامیداشت روز زن و مقام مادر گفت: قریب به یکسال از شروع فعالیت همایش حکمت اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی میگذرد.
وی به تبیین جایگاه فیزیک و لیزر و تقارن آن با مباحث فلسفی پرداخت و افزود: ورود غیر تخصصی یک فیزیکدان به مباحث فلسفی، جز خسران، عایدی نداشته است.
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: نیازمند تقارن و پیوند بیش از پیش فیزیک و فلسفه هستیم و یکی از متغیرها که فلسفه و فیزیک به آن مبتلابه است؛ زمان است. جهان خلقت به دنبال شکیبایی است و نگاه عجولانهای در تبیین مباحث ندارد.
بیژن رنجبر، قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش گفت: مدل های علمی همیشه ناقص هستند نباید تعصب غیرمنطقی داشته باشیم، قلمرو حقیقت فراتر از حقیقت ملموس است.
وی افزود: هر مدل جدیدی سعی می کند خودش را به حقیقت نزدیک کند، خلقت همان حقیقت خلقت است. متاسفانه تاکنون سراغ نظریات خلقت در قرآن نرفتیم. سیگنالها را از قرآن داریم ولی باید کارهای علمی در این زمینه انجام دهیم.
رنجبر با اشاره به علم ترمودینامیک گفت: ترمودینامیک یکی از مباحث کلیدی در علوم طبیعی و مهندسی است تاکنون در جهت تفسیر مدلهای علمی مذکور به کار گرفته شده است که عمر ۲۰۰ ساله دارد. ترمودینامیک ذات ریاضی و قوانین چهارگانه دارد.
در ادامه این مراسم غلامحسین رحیمی شعرباف در مورد «دریافتی از پیوندگاه های طبیعیات و الهیات در حکمت اسلامی» و فهمیه مخبر دزفولی درخصوص «رنسانس علمی در تمدن اسلامی؛ علل رشد و شکوفایی علوم طبیعی در تمدن اسلامی» به ارائه سخنرانی پرداختند.
انتهای پیام/