موسیقی ایرانی جلوهای از جمال خداست که دورهای از آن دور افتادیم
در ابتدای نشست میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به اینکه حوزه این افتخار نصیبش شده که آلبوم را منتشر کند، گفت: در بین گونههای هنر ایرانی برخی گونهها شناسنامه فرهنگ ما بعنوان ایرانی هستند که یکی از آنها موسیقی ایرانی ردیف دستگاهی و بطور اعم ایرانی است. این موسیقی این روزها دچار مشکلاتی است و ما باید تدبیری کنیم که مخاطب هنر ما به سمت موسیقی اصیل بازگشت کند و البته خود این موسیقی هم باید در دل خود چاره کند.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت حفظ این گونه هنر گفت: این موسیقی آمیخته معنا، حکمت، معرفت و فرهنگ اصیلی است که انسان ایرانی سدههای مختلف با آن زندگی کرده است، پس برای یک ساحت خاص نیست. این موسیقی با سلوک انسام ایرانی گره خورده و هم هنرمندش باید اهل سلوک باشد هم مخاطبش آن را خوب بشنود و از آن لذت ببرد تا بتواند رشد کند و فهمش از دنیای پیرامون عمیقتر شود.
وی با بیان اینکه همه اینها به معنای حذف موسیقی نوپدید یا غربی نیست، بلکه موسیقی ایرانی نسبت بهتری با ما دارد، گفت: گنجینه فرهنگ و موسیقی ایرانی باید حفظ شود. امروز یک اثر ارزشمند از استاد نفر که سالهاست نامشان با موسیقی ایرانی و حکمت گره خورده با آلبوم تک نوازی تار ایشان در این نشست را رونمایی میکنیم.
امیرحسین سمیعی خواننده، آهنگساز و معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در صحبتهایی گفت: بارها صحبت شده آنچه از یک استادی که چراغ راه برای نسلی روشن میکند که با ادبیاتی عنوانش متعهدانه و بااخلاق وارد حوزه هنر میشود را همه با رویهشان میشناسند، آشنایی من بااستاد سالها پیش رخ داده و همواره تلاش کردم توفیق شاگردی ایشان را داشته باشم.
استاد نفر اظهار داشت: ردیف موسیقی ما همیشه به این سوال میرسد که این نغمه چه میخواهد بگوید و این سوال همان ساحت تعقل است. پیامبران برای مردم قران عقلی نگفتند بلکه جان آنها را تحت تاثیر قرار دادند و این از طریق احساسات بوده و بعد محتوا توجه قرار گرفت. پس ساحت احساسات از تعقل هم بالاتر است همه زندگی بشر با تعقل بسامان نمیرسد و احساسات هم در آن دخیل است.
این نوازنده و آهنگساز اظهار داشت: من هیچوقت این سکانس رمان ویکتور هوگو را فراموش نمیکنم آنگاه که ژان والژان در شبی که در کلیسا خوابید فردایش وسایل کلیسا به سرقت رفت. حرکت کشیش باعث شد که ژان والژان یک انسان نوین شود. این حرکت کشیش احساسی است نه تعقلی و این یعنی فوق تعقل. موسیقی ما بخش مهمش احساسی است و وقتی آن را میشنویسم با ان همراه میشویم و این ساحت را اگر موسیقیدان بدان برسد، کارش را کرده است.
وی همچنین گفت: موسیقی هیجانی را ما در نمونههای غربی این سو یا آنسوی آب میبینیم که به نفسانیات هیجانی فقط میپردازد. خوشبختانه وجهه معنوی و روحانی موسیقی ایرانی توسط حکما الان به وجه مناسبی رسیده است. این هنر موسیقی است که میتواند برجستگی ها و نکات شعر را هم نشان داد.
استاد نفر در ادامه یادآور شد: ضمن اینکه موسیقی جلوهای از جمال رب العالمین است موسیقی ایرانی جلوه ای از کمال بشر است که زهی افتخار قوم ایرانی که اقبال برسرش بوده و موسیقی هم که نصیبمان شده بسمت خداوند ما را راهنمایی و هدایت می کند و این خیلی مهم است که ما بین خداوند و ابلیس کدام سو برویم. اگر هنر جلالت نداشته بخاطر گرایشات بسمت ابلیس بوده اما اگر حقیقت هنر ما خوب شناخته میشد ، نشان میداد که موسیقی ما را حکما کار کردند.
استاد نفر درباره آلبومش توضیح داد: آلبوم متضمن قطعاتی تک نوازی و متکفل ابلاغ ایده ها و اندیشه های من بوده که خواستم به این طریق به سمع و نظر برسانم. این اندیشهها همچنان ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه درباره نامگذاری آلبوم نیز گفت: بهرحال بشر همیشه در حالت زاری است از آنگاه که هبوط کرد تا زمانی که انتظار کشید و همینطور زمانی که به مرتبط وصال برسد در حالت زاری است. البته زندگی شادی هم دارد و من مخالفش نیستم و ما مختاریم که خندان یا گریان باشیم.
**انتظار دهها میلیون فروش از آلبوم بی کلام نداشته باشید!
میلاد عرفان پور در پاسخ به سوالی درباره فروش آلبومها گفت: بهرحال آلبومها بویژه بی کلام شرایط سختی برای فروش دارند، ما تلاش خود را خواهیم کرد از همه درگاه های مجازی و غیر مجازی آن را تبلیغ کنیم از اصحاب رسانه هم میخواهیم به ما کمک کنند. این اثر هم بعد تخصصیتری با مخاطب خاص دارد، ما هم نباید انتظار دهها میلیون فروشی ازین اثر داشته باشیم. ما در حد وسع خود در زمینه توزیع اثر بصورت مجازی و فیزیکی و فراوری محصولات رسانهای فروشگاههای حوزه و سوره و سایر فروشگاهای معتبر تلاش می کنیم.
وی با اشاره به اینکه درزمینه اجرای کنسرت هم موافق هستند، گفت: هنر با اجرا زنده است و هنرمندی که ادعای کار دارد نه اجازه دارد دیگران را وادار به سکوت کند و نه خودش گوشه نشینی کند . آنهایی چنین کارهایی میکنند قطعا از جنس هنر نیستند و این اجرا و دیکتاتوری نسبتی با ذات هنر ندارد ما در حوزه مشغول برنامه ریزی اجراها و کنسرتهایی هستیم که در روزهای آینده اعلام می شود.
استاد نفر درباره برنامههایشان برای اجرای کنسرت نیز گفت: در سال جدید برنامه هایی برای اجرا دارم.
** تک نوازی بالاترین حد نمایش موسیقی یک هنرمند است
استاد نفر درباره اثرگذاری این دست کارها درراستای شناخت مردم گفت: اجراهای بی کلام یک فرصت مغتنم برای هنرمند است تا آنچه دوست دارد و حق میپندازد را اجرا کند. تک نوازی بالاترین حد نمایش موسیقی در هرجای دنیاست چون همه سابقه و تجربه و تجربیاتش را در ذره بین قرار می دهد. بهرحال اوهم می داند که مخاطبین این هنر همه مردم نیستند و مردم هم عموما موسیقی با کلام هیجانی دوست دارند اما درعین حال پیشرفت هنر و موسیقی از حیثهای مختلف براجرا و انتشار این دست کارها نهفته است. هنرشناسان برای قضاوت آثار یک کشور به این دست آثار توجه می کنند و اندازه و عمق هنر آن ملت را میسنجند.
همچنین میلاد عرفان پور در پاسخ به این سوال که وضعیت اجراهای کنسرتها چه میشود، گفت: درباره احیای موسیقی ما متولی نیستیم بیشتر بر تولیدات متمرکزیم، اما سراغ رویدادها هم خواهیم رفت، همین روزهای آتی و بهمن ماه برنامههایمان به نتیجه میرسد، اما نباید انتظار داشته باشیم که با چند روز ذائقه موسیقی ما تغییر کند. آنچه امروز شاهدش هستیم نتیجه سالها ریل گذاری اشتباه است و اصلاح این رویه زمانبر است و ما میتوانیم موج ایجاد کنیم.
همچنین سمیعی نیز توضیح داد: اتفاقی که امروز در عرصه صحنهای موسیقی رخ داده، رکودی است که بی رحمانه در یک فضای مجازی کلید خورد هاست، این قشر هنرمندان را در مواجهه با اقشار مردم قرار میدهد اما سایر هنرها امروز به رویه عادی بازگشته منتها موزیسین ها خیلی در معرض آسیب هستند. انشالا قبل از فجر این خط شکسته میشود و موزیسینها هم پرقدرت جلو میروند.
انتهای پیام/