چرا بچهها باهوشتر هستند؟
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از وبگاه (سای تک دیلی)، اگر تا به حال فکر کردهاید که فرزندانتان در مدرسه ابتدایی «باهوشتر» از شما هستند، یا حداقل در کسب مهارتها و دانشهای جدید سریعتر هستند، تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Current Biology تأیید میکند که شما درست گفتهاید. بر اساس مطالعه جدید، تفاوتهایی در پیام رسان مغزی GABA بین کودکان و بزرگسالان وجود دارد، که ممکن است توضیح دهد که چرا بچهها اغلب به نظر میرسد توانایی بیشتری در یادگیری و حفظ اطلاعات جدید دارند.
تاکئو واتانابه از دانشگاه براون میگوید: نتایج ما نشان میدهد که کودکان در سن دبستان میتوانند موارد بیشتری را در یک دوره زمانی معین نسبت به بزرگسالان یاد بگیرند و یادگیری را در کودکان کارآمدتر میکند.
بر اساس این مطالعه، کودکان افزایش سریع GABA را در طول تمرین بصری تجربه کردند که حتی پس از پایان آموزش نیز ادامه داشت. در مقابل، غلظت GABA در بزرگسالان در طول تمرین ثابت باقی ماند. این یافتهها نشان میدهد که مغز کودکان به آموزش پاسخدهی بیشتری میدهد و به آنها اجازه میدهد تا یادگیری جدید را سریع و کارآمد تثبیت کنند.
واتانابه میگوید: اغلب فرض بر این است که کودکان کارآمدتر از بزرگسالان یاد میگیرند، اگرچه پشتیبانی علمی برای این فرض در بهترین حالت ضعیف بوده است، و اگر درست باشد، مکانیسمهای عصبی مسئول یادگیری کارآمدتر در کودکان نامشخص است.
تغییرات GABA در مغز کودکان و بزرگسالان
تفاوت در GABA یکی از مکانهای آشکار برای جستجوی پاسخ بود. در حالی که مطالعات قبلی قبلا انجام شده بود، محققان خاطرنشان کردند که GABA در کودکان تنها در یک نقطه زمانی اندازه گیری شده است. همچنین در زمانی که اهمیت خاصی از نظر یادگیری داشت، اندازه گیری نشد.
بنابراین، آنها در مطالعه جدید شروع کردند تا ببینند چگونه سطوح GABA قبل، در طول و بعد از یادگیری تغییر میکند. آنها همچنین میخواستند ببینند که چگونه بین کودکان و بزرگسالان تفاوت دارد.
این مطالعه یادگیری بصری را در کودکان و بزرگسالان دبستانی با استفاده از تکنیکهای تصویربرداری عصبی رفتاری و پیشرفته مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد که یادگیری بصری باعث افزایش GABA در قشر بینایی کودکان میشود، ناحیه مغزی که اطلاعات بصری را پردازش میکند. این افزایش GABA نیز تا چند دقیقه پس از پایان تمرین ادامه داشت.
آنچه آنها در بزرگسالانی که آموزش بصری یکسانی به آنها ارائه شده بود به طور قابل توجهی متفاوت بود. در بزرگسالان، هیچ تغییری در GABA وجود نداشت.
این کشف پیش بینی میکند که آموزش در مورد موارد جدید به سرعت غلظت GABA را در کودکان افزایش میدهد و اجازه میدهد تا یادگیری به سرعت تثبیت شود. آزمایشهای بیشتر نیز از این امر پشتیبانی میکند.
سباستین فرانک، اکنون در دانشگاه رگنسبورگ آلمان میگوید: در آزمایشهای رفتاری بعدی، متوجه شدیم که کودکان در واقع یادگیری جدید را بسیار سریعتر از بزرگسالان تثبیت میکنند، که با این باور رایج موافق است که کودکان در تواناییهای یادگیری خود از بزرگسالان بهتر عمل میکنند. بنابراین، نتایج ما به GABA به عنوان یک بازیگر کلیدی در کارآمد کردن یادگیری در کودکان اشاره میکند.
آنها میگویند که یافتهها نشان میدهد که کودکان به احتمال زیاد دانش و مهارتهای جدید را سریعتر از بزرگسالان به دست میآورند. این باید تشویق بیشتری برای معلمان و والدین ایجاد کند که به کودکان فرصتهای زیادی برای کسب مهارتهای جدید بدهند، چه یادگیری جدول زمانهایشان یا دوچرخهسواری.
این یافتهها همچنین ممکن است تصور دانشمندان علوم اعصاب را از بلوغ مغز در کودکان تغییر دهد.
فرانک گفت: نتایج ما حاکی از آن است که کودکان پردازش GABAergic و بازدارندگی بسیار کارآمدی را نشان میدهند، علیرغم شکستهای بازدارندهای که در حوزههای دیگر مانند کنترل شناختی یا توجه مشاهده شده است. این نشان میدهد که پردازش GABAergic درگیر در جنبههای مختلف عملکرد شناختی ممکن است با سرعتهای مختلف بالغ شود.
واتانابه میافزاید: اگرچه مغز کودکان هنوز به طور کامل بالغ نشده است و بسیاری از عملکردهای رفتاری و شناختی آنها به اندازه بزرگسالان کارآمد نیست، کودکان به طور کلی از نظر تواناییهای خود نسبت به بزرگسالان بهتر عمل نمیکنند. برعکس، کودکان، حداقل در برخی از حوزهها مانند یادگیری بصری، از نظر تواناییهای خود برتر از بزرگسالان هستند.
آنها میگویند که چنین تفاوتهایی در میزان بلوغ بین مناطق و عملکردهای مغز باید در مطالعات آینده به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد. آنها همچنین میخواهند پاسخهای GABA را در انواع دیگر یادگیری، مانند خواندن و نوشتن، بررسی کنند.
انتهای پیام/