دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فدراسیون ورود کند و قوانین را بر عهده بگیرد

جلالی: ابزار قدرتِ جذب بازیکنان خارجی دست شبکه دلالیسم است

جلالی: ابزار قدرتِ جذب بازیکنان خارجی دست شبکه دلالیسم است
کارشناس فوتبال گفت: هیچ اجباری برای باشگاه ها نیست تا بازیکن خارجی بی‌کیفیت در ابتدای فصل جذب کنند اما یک سری روابط این شرایط را به وجود می‌آورد.
کد خبر : 822512

مجید جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره حضور بازیکنان خارجی بی‌کیفیت در سطح اول فوتبال ایران و پشت خط ماندن بازیکنان ایرانی مستعد اظهار داشت: این اتفاق چیز جدیدی نیست. سال‌های متمادی است که این اتفاق در حال تکرار است و در ۳۰ سال گذشته بارها به این موضوع اشاره کردیم اما راهکارهای مقابله و حذف خارجی‌هایی که فاقد کیفیت بودند ادامه پیدا کرد و بازیکنان زیادی فرصت رشد و تکامل را از دست دادند.

**جریان دلالیسم صاحب تشکیلات است 

وی ادامه داد: بخش اعظمی از پروسه جذب بازیکنان خارجی به خاطر تشکیلات دلالیسم حاکم بر فوتبال ایران است که خیلی پر نفوذ هستند. کسی نمی‌تواند حرفی بزند و حتی در کمال تعجب می‌بینید قوانین در قراردادهای منعقد شده بین بازیکن خارجی و باشگاه ایرانی از سوی جریان دلالیسم تعیین می‌شود. ابزار قدرت دستشان است و این وضع همواره ادامه دارد. آنها سال‌های خیلی زیادی وقت گذاشتند و منافع زیادی را به دست آوردند و با اتکا به منافع ناشی از قراردادهای منعقد شده، صاحب تشکیلات شدند.

**سه مورد در انتخاب بازیکن خارجی تأثیرگذار است 

کارشناس فوتبال درباره اینکه چرا سرمربیان تیم‌های لیگ برتری حاضر به قبول بازیکنان خارجی بی‌کیفیت می‌شوند، عنوان کرد: علم، تجربه و استقلال سرمربی یک تیم در انتخاب بازیکن خارجی تأثیرگذار است و هر سه مورد اهمیت ویژه‌ای دارد. هر یک از این موارد به تنهایی نقش مهمی دارند و در سطح لیگ برتر یا دسته‌های پایین‌تر ارتباط با شبکه‌های جذب بازیکنان اهمیت خاصی دارد. فردی که مستقل باشد و در راستای منافع باشگاه و تیمش عمل کند هرگز بازیکنی که فاقد کیفیت باشد را جذب نخواهد کرد و همواره مهره‌هایی را انتخاب می‌کند که بتوانند در کوران مسابقات گره‌گشای تیم باشند.

جلالی: ابزار قدرت جذب بازیکنان خارجی دست شبکه دلالیسم است

**فدراسیون برنامه‌ریزی قوانین را بر عهده بگیرد 

وی درباره اینکه فدراسیون فوتبال بارها اعلام کرده در خصوص جذب بازیکنان خارجی ذی‌نفع نیست و باشگاه‌های کشور مستقل هستند، تصریح کرد: فدراسیون درست می‌گوید و خود باشگاه‌ها باید صاحب قوانین کاربردی در زمینه جذب بازیکنان خارجی باشند اما در کل خود فدراسیون باید برنامه‌ریزی قوانین را بر عهده بگیرد و اجرا را به باشگاه‌ها بسپارد تا تشکیلات دلالیسم در حد خودش باشد. در همه جای دنیا واسطه‌ها وجود دارند و محدوده فعالیت آنها مشخص است. در ایران شبکه واسطه‌ها در همه بخش‌های فوتبال تصمیم‌گیری می‌کنند و خیلی فراتر از دایره مسئولیت‌های اجرایی خود ظاهر می‌شوند.

**یکسری روابط شرایط جذب بازیکنان خارجی بی‌کیفیت را به وجود می‌آورد 

جلالی در خصوص اینکه اجباری در جذب بازیکن خارجی در ابتدای هر فصل وجود دارد که شاهد حضور بازیکنان بی‌کیفیت هستیم و آیا حضور بازیکنانی چون تمیروف و اوکلو می تواند به تیمی مثل پیکان کمک کند یا خیر خاطرنشان کرد: هیچ اجباری وجود ندارد و یک سری روابط است که این شرایط را به وجود می‌آورد و خارجی‌هایی می‌آیند که سطح کیفی آنها به مراتب از بسیاری بازیکنان داخلی پایین‌تر است. پیکان از باشگاه‌هایی است که اغلب در مسیر خوبی حرکت کرده و جوان‌های خوبی را به فوتبال ایران معرفی کرده است. شرزود تمیروف و تیتو اوکلو بازیکنان بدی نیستند. از تمیروف نباید انتظار گلزنی داشت چون در توانش نیست اما بازیکنی پر انرژی است که با دوندگی زیاد فشار حریف را می‌گیرد. اوکلو را هم در خیلی بازی‌ها اثرگذار دیدم اما در شرایط بازی سخت نباید توقع بالایی از آنها داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته