تجلیل از دانشجویان ممتاز علمی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و خبر
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آیین تجلیل از این دانشجویان ممتاز یک اقدام ابتکاری و نوآورانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بود که در پایان همایش بهارانه ارتباطات و فرهنگ و با حضور دکتر سید وحید عقیلی رییس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و خبر، دکتر مجید رضاییان مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر شورای اطلاع رسانی این دانشگاه، دکتر منصور ساعی مدیر روابط عمومی بانک کارآفرین و جمعی از مدیران گروه های آموزشی و اساتید دانشگاه برگزار شد.
در این آیین از رتبه های اول تا سوم دانشجویان ممتاز علمی در رشته های مطالعات فرهنگی و رسانه، علوم ارتباطات اجتماعی با گرایش های روابط عمومی، روزنامه نگاری و تحقیق در ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین رشته علوم ارتباطات اجتماعی با گرایش های روابط عمومی و روزنامه نگاری در مقطع کارشناسی تجلیل بعمل آمد.
در این مراسم از ۲۲ دانشجوی ممتاز علمی در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۳ دانشجوی ممتاز علمی در مقطع کارشناسی تجلیل شد. همایش بهارانه ارتباطات و فرهنگ عصر امروز(چهارشنبه) در آستانه نوروز ۱۳۹۴ و با هدف گرامیداشت این جشن باستانی، معرفی گروه های مختلف آموزشی و تجلیل از دانشجویان ممتاز علمی در سالن اجتماعات علوم ارتباطات اجتماعی و خبر برگزار شد.
دکتر عقیلی: همایش بهارانه ارتباطات و فرهنگ در سال های آینده تکرار شود
رییس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و خبر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در این همایش با تشکر از ابتکار دانشجویان این دانشکده در برگزاری همایش بهارانه ارتباطات و فرهنگ ابراز امیدواری کرد که این همایش به صورت یک سنت طی سال های آینده تکرار شود.
دکتر سید وحید عقیلی ضمن تبریک پیشاپیش نوروز ۹۴ افزود: نوروز فصل زایش، زندگی، نوآوری و جدا شدن از انجمادی است که در زمستان وجود داشته است.
رییس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و خبر به تاریخچه شکل گیری نوروز اشاره کرد و گفت: ایرانیان باهوش و نیاکان پاک آیین آن ها در قرون گذشته به نوروز به عنوان یک اصل مهم که برگرفته از طبیعت است توجه داشتند.
عقیلی افزود: با عنایت به اعتقاد آن ها مبنی بر اینکه «عالم محضر خداست» عید نوروز را سمبل گردش سال می دانستند که تقویم جلالی نیز یکی از دقیق ترین، منظم ترین و علمی ترین تقوم ها است.
وی ادامه داد: با ظهور و پذیرش اسلام از سوی ایرانی ها بسیاری از این سنن و باورهای ملی رنگ اسلام به خود گرفته اند و یک تلفیق بسیار مثال زدنی و پرمعنا به وجود آمده، به نحوی که در زمان تحویل سال علاوه بر حفظ سنن و چیدن سفره هفت سین که سمبل طبیعت و زایش و مفاهیم نهفته در طبیعت است شاهد قرار گرفتن یک جلد کلام الله مجید در این سفره و خواندن دعاها و قرآن هستیم.
رییس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و خبر در ادامه به کارکردهای روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی شرکت ها اشاره کرد و گفت: شرکت های بزرگ مانند بانک ها و دیگر بنگاه های تجاری در کنار فعالیت های تولیدی،تجاری و علمی، به واسطه درکی که مدیریت آن ها از جامعه دارد خود را متعهد می دانند که در جامعه به غیر از فعالیت های پول ساز تجاری، نوعی مسوولیت در قبال اجتماع داشته باشند.
عقیلی اظهارداشت: مدیرانی که به مسوولیت اجتماعی اعتقاد دارند بخشی از درآمد شرکت خود را به اموری که نفع آن بطور مستقیم به جامعه و مردم باز می گردد اختصاص می دهند که در این راه کارهای فرهنگی، عامه المنفعه، ساختن بیمارستان، پروژه های بهداشتی و فرهنگی یا حتی فعالیت های ورزشی انجام می دهند.
وی ادامه داد: جای خوشبختی است که مدیرعامل بانک کارآفرین در زمره این مدیران است و در سایه مدیریت وی، دکتر منصور ساعی مدیر روابط عمومی این بانک با علم و آگاهی به مقوله مسوولیت اجتماعی اهمیت می دهد که ما از آن ها تشکر می کنیم.
دکتر خواجه نوری: اتحاد و همدلی استادان و دانشجویان لازمه صدور مبانی فرهنگی به حوزه های اجتماعی
مدیر گروه مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده ارتباطات اجتماعی و خبر دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش با تاکید بر اینکه تشکیل گروه های جدید آموزشی در این دانشکده به معنای ایجاد فاصله بین استادان یا دانشجویان گرایش های مختلف نیست، گفت: با تقویت حس همدلی، همکاری و اتحاد می توانیم در جهت ترویج مبانی فرهنگی و صدور آن به سایر حوزه های اجتماعی فعالیت کنیم.
دکتر نسترن خواجه نوری ضمن تشکر از تلاش ها و زحمات بی شائبه و صادقانه دکتر صدیقه ببران مدیر سابق گروه ارتباطات افزود: وی زحمات زیادی در جهت ارتقاء کمی و کیفی این گروه آموزشی و پیگیری درخواست های مکرر استادان مبنی بر راه اندازی رشته ها و گرایش های جدید کشیده است.
مدیر گروه مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده ارتباطات اجتماعی و خبر در ادامه به تاسیس گروه های جدید آموزشی در این دانشکده اشاره کرد و گفت: دانش ارتباطات در حقیقت علم، فن و هنر است که حوزه های گسترده ای دارد که هر یک در زیر مجموعه علم ارتباط، فن ارتباط و هنر ارتباط جای می گیرد.
خواجه نوری ادامه داد: تا چندی پیش از میان دریای بیکران دانش ارتباطات تنها چند گرایش در دانشگاه آزاد اسلامی ارایه می شد که روزنامه نگاری، روابط عمومی و تحقیق در ارتباطات بود اما امروز گرایش های جدیدی ایجاد شده که با ایجاد این گرایش ها، دانشکده ارتباطات اجتماعی و خبر به منظور ارایه هرچه بیشتر خدمات علمی و آموزشی تصمیم به ایجاد سه زیر گروه آموزشی گرفت.
وی از گروه های آموزشی «ارتباطات و روزنامه نگاری»، «مدیریت رسانه و روابط عمومی» و «مطالعات فرهنگی و رسانه» به عنوان سه گروه در دانشکده ارتباطات اجتماعی و خبر نام برد و تصریح کرد: تشکیل گروه های جدید آموزشی به معنای ایجاد فاصله بین استادان یا دانشجویان گرایش های مختلف نیست بلکه همه یک خانواده بزرگ با هدف مشترک هستند که برآیند تلاش های علمی و تحقیقاتی آن در راستای تامین هدفی مشترک خواهد بود.
مدیر گروه مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده ارتباطات اجتماعی و خبر از استادان و دانشجویان خواست با درنظر گرفتن یک هدف مشترک در جهت تقویت همکاری های گروهی و مشترک بکوشند و از هیچ مساعدتی دریغ نورزند.
خواجه نوری تاکید کرد: هرگونه نوآوری و دستاوردهای علمی و پژوهشی که از این مجموعه دانشگاهی تولید شود اعتبار همه اعضای خانواده ارتباطات خواهد بود.
مدیر گروه مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده ارتباطات اجتماعی و خبر همچنین به نخستین اقدام این دانشکده در تجلیل از دانشجویان ممتاز اشاره کرد و گفت: از نظر ما همه دانشجویان ممتاز هستند.
خواجه نوری اظهارداشت: همانطور که در یک خانواده پدر و مادر به پیشرفت تحصیلی فرزندان توجه ویژه ای دارند و با ارزیابی وضعیت تحصیلی آنان درصدد رفع کاستی ها تلاش می کنند دانشکده نیز به منظور شناسایی موانع و مشکلات احتمالی مربوط به وضعیت تحصیلی دانشجویان نیاز به ارزیابی دارد تا بتواند در رفع کاستی ها بکوشد و روحیه دانش افزایی را در آنان تقویت کند.
دانشگاه ها با تغییر رویکرد آموزشی افراد کارآفرین تربیت کنند نه کاریاب
مدیر روابط عمومی بانک کارآفرین و عضو هیات مدیره انجمن روابط عممومی ایران نیز در این همایش با انتقاد از وضعیت فعلی نظام آموزشی کشور گفت: نظام آموزشی ما افراد کاریاب تربیت می کند که این روند باید تغییر یابد و دانشگاه ها به سمت تربیت افراد کارآفرین گام بردارند.
دکتر منصور ساعی یکی از مسایل مهم در حوزه آموزش روزنامه نگاری و روابط عمومی در ایران را کاربردی نبودن محتوای دروس و دوره های آموزشی دانشگاهی عنوان کرد و افزود: ارتباط دانشگاه های آموزش دهنده رشته روابط عمومی هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ حرفه ای- کاربردی با بازار کار قطع است و دانشگاه های فعلی به سختی می توانند، به تربیت و آموزش افراد دارای صلاحیت حرفه ای برای پاسخگویی به نیازهای سازمان ها و بازار کار بپردازند.
عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران گفت: دانشگاه های مجری و آموزش دهنده رشته های ارتباطات و روابط عمومی ما باید از پوسته سنتی خود خارج شوند و با درک دگرگونی های پیرامونی، نیازهای بازار، صنعت، سازمان ها و بنگاه ها به تغییر سرفصل ها و دروس اقدام کنند زیرا محتواهای سنتی، قدیمی، فرسوده و ترجمه شده از متون غربی پاسخگوی نیازهای امروز دانشجویان رشته های ارتباطات نیست.
ساعی اظهارداشت: در حال حاضر دانشگاه ها و مراکز آموزشی که در ایران اقدام به پذیرش و آموزش دانشجویانی در این حوزه می کنند، با سرفصل های آموزشی در دیگر کشورها بسیار فاصله دارند و محتوای تدریس شده هیچ گونه همخوانی و همنوایی با نیازهای حال و آتی فارغ التحصیلان ندارد.
وی ادامه داد: سرفصل ها و عناوین رشته روابط عمومی نیاز به خانه تکانی اساسی و به روز آوری دارد و این امر هم جز با به کارگیری استادان، پژوهشگر جوان، متخصصص، خلاق و علاقه مند به سرنوشت رشته روابط عمومی و مسلط به دانش روز و درک اهمیت فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات مقدور نیست.
این مدرس دانشگاه گفت: رویکرد آموزشی و مهارت آموزی دانشگاه های کشورهای موفق در جهان این است که آنها دانشجویان و دانش اموختگان خود را کارآفرین، خلاق و نوآور بار می آورند نه کاریاب، اما نظام آموزشی ما افراد کاریاب تربیت می کند که پس از فارغ التحصیلی با در دست داشتن مدرکش باید دنبال شغلی بگردد که معمولاً هم به ناچار، شغل غیرمرتبطی را پیدا می کند.
ساعی تاکید کرد: تربیت افراد کارآفرین جز با تغییر رویکرد آموزشی( مهارت محور و ارزش آفرین) و بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت های فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات، شبکه سازی اجتماعی(توسعه سرمایه اجتماعی)، تمرین کار تیمی و همگرایی گروهی و نظایر آن امکانپذیر نیست.
وی همچنین به تاسیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و خبر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اشاره کرد و گفت: امیدواریم که استقلال این دانشکده فرصت مناسبی برای ایجاد فضا و بستر پرورش ایده های نو، خلاقیت و کارآفرینی ،کار تیمی منسجم، ارزش آفرین و راه اندازی کسب وکارهای موفق در حوزه ارتباطات، روابط عمومی، روزنامه نگاری، هنر، فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات و نظایر آن را فراهم سازد.
همایش بهارانه ارتباطات و فرهنگ که عصر امروز(چهارشنبه) در سالن اجتماعات دانشکده علوم اجتماعی و خبر برگزار شد با تجلیل و قدردانی از زحمات و تلاش های شبانه روزی دکتر صدیقه ببران آخرین مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی همراه بود.
در این همایش که با حضور اساتید و دانشجویان رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی برگزار شد با اهدای لوح تقدیر از تلاش های دکتر ببران در طول مدت مدیریتش در گروه ارتباطات اجتماعی تقدیر و تشکر شد.
دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و خبر پاییز ۱۳۹۳با حضور دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس و آغاز بکار کرد. با تشکیل این دانشکده تخصصی در حوزه علوم ارتباطات اجتماعی سه گروه علمی آموزشی در آن تاسیس شد.
این سه گروه آموزشی شامل گروه های «مطالعات فرهنگی و رسانه»، «مدیریت رسانه و روابط عمومی» و «ارتباطات و روزنامه نگاری» است که براساس انتخاباتی که بهمن ماه سال جاری برگزار شد دکتر نسترن خواجه نوری، دکتر سیدمحمد دادگران و دکتر مجید رضاییان به ترتیب به عنوان مدیران این گروه ها انتخاب شدند.
رشته ارتباطات پیش از تشکیل دانشکده تخصصی علوم ارتباطات اجتماعی و خبر زیرمجموعه دانشکده ارتباطات و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی قرار داشت که مدیر این گروه را دکتر صدیقه ببران برعهده داشت.
انتهای پیام/