دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1401 - 12:57
در نشست «نقد رأی قاضی دادگستری شهرستان ممسنی» عنوان شد؛

از ارتقای آموزشی مباحث حقوقی تا مزایای دادرسی و حقوق آیینی

از ارتقای آموزشی مباحث حقوقی تا مزایای دادرسی و حقوق آیینی
نشست تخصصی ـ حقوقی «نقد رأی قاضی دادگستری شهرستان ممسنی» در حالی برگزار شد که ارتقای آموزشی مباحث حقوقی و مزایای دادرسی و حقوق آیینی مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 820531

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از ممسنی، نشست تخصصی ـ حقوقی «نقد رأی قاضی دادگستری شهرستان ممسنی» با حضور استادان، رئیس و قضات دادگستری ممسنی، وکلا  و دانشجویان برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی در این نشست گفت: شاخصه‌های مدنظر مقام معظم رهبری، دانشجوی مهارت‌محور و کارآفرین بوده و با توجه به علاقه‌مندی دانشجویان انتظار داریم این قشر مطالب تبیین شده را به خوبی دریافت کنند.

علی کریمی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی ممسنی در راستای ارتقای آموزشی مباحث حقوقی و بهره‌گیری دانشجویان از نتایج در زمان های مختلف این نشست‌ها را برگزار می‌کند.

در ادامه این نشست حبیب بادام فیروز قاضی و دبیر جلسه، مهرداد همتی قاضی صادرکننده رأی و از استادان منتقد، محمدباقر فیجان استاد و هیئت علمی دانشگاه و احمد ابول‌پور وکیل دادگستری به بیان دیدگاه‌ها و نظر خود پرداختند.

از ارتقای آموزشی مباحث حقوقی تا مزایای دادرسی و حقوق آیینی

منتقد رأی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی هم در این نشست گفت: از زمان اقامه دعوا در شکل قابل پذیرش نزد دادگاه و مأموریت دادرس در بررسی و رسیدگی به آن تا پایان این فرآیند، تصمیم‌های گوناگونی اتخاذ می‌شود و این تصمیم در سه‌گونه اداری، شکلی و ماهوی شکل می‌گیرد.

فیجان افزود: دادرس در این تصمیم‌گیری‌ها باید به خوبی بسنجد و بیندیشد که چه هنگامی نیاز به تصمیم‌گیری است و بهترین و مناسب‌ترین تصمیم در آن هنگام کدام است.

وی خاطرنشان کرد:  این  تصمیم دادرس است که دعوا را جریان می‌بخشد و نماد تمام‌عیار از «اداره جریان دادرسی» اوست.

منتقد رأی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: مزایای دادرسی، حقوق آیینی و تکالیف اشخاص درگیر در این ماجرا به موجب این تصمیم‌ها روشن شده و به آنها داده می‌شود، از سویی داوری عموم نسبت به دادگستری به فراخور دعوای مزبور به استناد همان تصمیم و واکنش‌های مکتوب صورت می‌گیرد.

فیجان تبیین کرد: اعتبار دادگستری، وجاهت آراء قضایی، سودمندی یا خسران‌آفرینی در جریان دادخواهی از محل همین تصمیم‌ها بروز می‌یابد.

وی بیان کرد: برگزاری چنیین جلساتی برای جامعه حقوقی به‌خصوص دانشجویان بسیار مفید خواهد بود.

رئیس دادگستری شهرستان ممسنی هم گفت: یکی از سیاست‌های اصلی قوه قضائیه،  تعمیق ارتباط بین مجموعه قوه قضائیه و دانشگاه است و یکی از برنامه‌هایی که در چند سال اخیر به همت معاونت منابع انسانی قوه قضائیه در حال اجراست، اینکه آرای صادره توسط محاکم قضائی توسط استادان، حقوقدانان  و دانشگاهیان  مورد نقد و تحلیل قرار گیرد.

محمدحسن اتحادنژاد افزود: یکی از آرای صادره توسط قضات دادگستری شهرستان ممسنی رئیس شعبه سوم دادگاه حقوقی بوده که یکی از آرای وی در سال جاری به‌عنوان رأی نمونه در جشنواره آرای قضائی استان فارس برگزیده شد.

وی تشریح کرد: ارتباط دانشگاه و دادگستری از لحاظ علمی و بررسی مزایای و معایب آن موجب استحکام هرچه بیشتر آرا و تصمیمات قضائی در آینده خواهد شد.

رئیس دادگستری شهرستان ممسنی ابراز امیدواری کرد که  با حضور استادان و نخبگان حقوقی در راستای تبیین رویه‌های قضائی و روشنگری افکار عمومی گام‌های مثبتی برداشته شود.

ابول‌پور، رئیس دادگاه انتظامی کانون وکلای فارس و عضو متتقد رای صادره هم تشریح کرد: در حوزه امور قضائی اجرای درست قانون و عدالت مستلزم صدور آراء مستند و مستدل است و نهادینه شدن امر پسندیده نقد آرای صادره از مراجع قضائی توسط قضات و وکلای دادگستری و مدرسان علم حقوق موجب اتقان بیشتر آراء در رسیدگی و صدور رأی در موارد مشابه می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته