مباحث علوم انسانی بر مبنای وحیانی بازتولید شود
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از قم، حجتالاسلام مهدی رستمنژاد در سومین نشست تخصصی «وحدت حوزه و دانشگاه» که با موضوع تبیین راهکارهای مدنی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد قم برگزار شد با اشاره به اینکه راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه در سه لایه روبنایی، متوسطه و زیربنایی مطرح است، اظهار کرد: لایه روبنایی وحدت حوزه و دانشگاه که نوعی وحدت بهشمار میرود شامل اردوها و سفرهای مشترک، تشکیل کانونهای مشترک و انجمنهای علمی مشترک است.
وی افزود: در لایه متوسطه وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد زمینههای بهرهبرداری از استادان دو نهاد مقدس علمی در حوزه و دانشگاه و بهرهگیری از ظرفیتهای علمی حوزه و دانشگاه، تدوین رسالهها و پایاننامهها مطرح است.
معاون آموزشی حوزه علمیه بیان کرد: بهکارگیری از ظرفیت تبلیغی در دانشگاهها برای تعمیق باورهای دینی دانشجویان بسیار حائز اهمیت است و در این راستا تدوین کتابهای حوزوی و دانشگاهی با استفاده از ظرفیتهای مشترک حوزه و دانشگاه بسیار مهم است.
رستمنژاد متذکر شد: جلسات نقد و بررسی علمی، برگزاری کرسیهای نظریهپردازی از مباحث مطرح شده در لایه متوسط راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه است.
این استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد: سومین لایه راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه که بسیار مهم و از لایههای زیربنایی وحدت حوزه و دانشگاه بوده، بازتولید دانشی و علوم در حوزههای علوم انسانی اسلامی است، بنابراین چیزی که بسیار حاز اهمیت است، اینکه مباحث علوم انسانی بر مبنای وحیانی بازتولید شود.
وی افزود: بومیسازی و اسلامی شدن اقتصاد غرب بدان معناست که درباره مباحث مطرح شده توسط غرب بتوان آیه قرآنی را جستجو کرد، اما علمی که از خود دین بجوشد میتواند به عنوان علوم انسانی اسلامی معرفی شود.
رستمنژاد افزود: نگرش حوزویان ابزاری و موضوع شناسانه و کار دانشگاه اجتهادانه نیست، بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه میتواند در این عرصه به دو نهاد حوزه و دانشگاه کمک کند.
وی توضیح داد: در حوزه علمیه ۱۶ درختواره در عرصه دانشی گردآوری شده، بنابراین حوزههای علمی باید از ظرفیت علمی حاصل شده در دانشگاه استفاده کنند و مباحث دینی را به آن اضافه کنند تا وحدت حوزه و دانشگاه شکل بگیرد.
معاون آموزشی حوزه علمیه اضافه کرد: حوزه و دانشگاه در بازتولید دانشی و رشتههای علمی به یکدیگر نیاز دارند، بنابراین مشارکت حوزه و دانشگاه در فقه معاصر حائز اهمیت است.
انتهای پیام/