سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه عامل خلق ارزش در اکوسیستم استارتآپی
محمد میرزایی منش، مدیرعامل مجموعه هوشمند حمل و نقل در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره کسب و کار خود گفت: مجموعه حمل و نقل هوشمند نت بار در زمینه حمل و نقل هوشمند فعالیت دارد. پلتفرمهایی را طراحی کردهایم که عملکرد متولیان صنعت حمل و نقل را شفاف میکند. همچنین این مجموعه به مراودات مالی صنعت حمل و نقل کمک ویژهای میکند.
میرزایی منش در پاسخ به این پرسش که برای بخش آرندی (تحقیق و توسعه) چقدر سرمایه گذاری میکنند، اظهار کرد: معمولا هر شرکتی در ابتدای پیدایش بالغ بر ۳۰ درصد هزینه را باید برای تحقیق و توسعه در نظر بگیرد، بستگی به ابعاد پروژه هم دارد. در ادامه پروژه معمولا ۱۰ درصد برای تحقیق و توسعه سرمایهگذاری میشود.
**برای خلق ارزش نیازمند تحقیق و توسعه هستیم
این مدیر شرکت فناور درباره اینکه تا چه میزان پژوهشهایی که انجام میدهند، نتیجه آن را در دستاوردهای خود مشاهده میکنند، عنوان کرد: ۱۰۰ درصد نتیجه پژوهش در دستاوردها قابل مشاهده است. کار ما از جنس نوآوری هست، نوآوری هم یعنی خلق ارزش. تحقیق و توسعه محصولش نوآوری است. نوآوری به خلق ارزش و ارزش هم به جذب کاربر کمک میکند. پس ما برای جذب کاربر و برای اینکه بتوانیم در بازار سرمایه صنعتی که ورود کردیم، خدمتی خوب و شایسته ارائه دهیم، چه بخواهیم چه نخواهیم مجبور هستیم با نوآوری جلو برویم. باید خلق ارزش کنیم و نیازمند تحقیق و توسعه هستیم. بنابراین ۱۰۰ درصد تحقیق و توسعه در کار ما تاثیرگذار است.
وی در پاسخ به این پرسش که از سمت نهادهای حاکمیتی تا چه میزان امکانات، تجهیزات و یا حمایت برای بخش تحقیق و توسعه دریافت کردهاند، خاطرنشان کرد: نه من و نه هیچ کدام از هم صنفیهای من تاکنون هیچ گونه حمایتی از نهادهای حاکمیتی نداشتهایم. شاید نهادها بودجههایی را داشته باشند که در سازمانها هزینه میشود اما در بخش خصوصی اتفاق حمایتی رخ نداده است.
بیشتر بخوانید:
- تولید محصول بدون پژوهش امکانپذیر نیست
- ۷۰ درصد از نتیجه پژوهشهای یک شرکت در دستاوردهای آن نمایان میشود
**از پذیرش در بازار تا بروزرسانی قوانین
میرزایی منش درباره چالشها و مشکلاتی که بر سر راه توسعه کسب و کار خود قرار دارند، خاطرنشان کرد: معمولا در هر صنعتی، زمانی که بحث نوآوری وجود دارد، ۲ چالش وجود دارد؛ یکی چالش پذیرش در بازار و دیگری قوانینی که در آن کسب و کار هست و نیاز به بروزرسانی دارد. چالش پذیرش در بازار با بحث نوآوری پیش میرود. یعنی باید به توانایی رسید که نیازی از جامعه رفع شود. چالش دیگربحث قوانین رگولاتوری آن صنعت است. این قوانین قطعا نیاز به بروزرسانی دارد. وقتی به صنعتی وارد میشویم نیاز به مجوز هست که این مورد بسیار وقت گیر است.
و در ادامه افزود: مجوزها آییننامهها و قوانین سنتی دارند که باید تغییر پیدا کنند یا بروزرسانی شوند. این بروزرسانیها و پیگیریها هم باید توسط تشکلها باشد و از طریق جلسات متعددی که با سازمانها و نهادهای رگولاتور برگزار میشود، باید مطالباتی از جنس مطالبات صنفی عنوان شود و به دنبال تغییر قوانین باشیم. انتظار همکاری زیادی را بالاخص از طرف سازمانهای نظارتی و مجلس داریم.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/