دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1401 - 09:12
آنا گزارش می‌دهد

نایب قهرمانی در خانه آمریکایی‌ها با یک انتخاب درست و یک ریسک اشتباه

نایب قهرمانی در خانه آمریکایی‌ها با یک انتخاب درست و یک ریسک اشتباه
اگر چه کادر فنی تیم ملی کشتی از علی سوادکوهی برای مصاف با جردن باروز استفاده کرد اما به نظر ریسک اشتباهی در خصوص کامران قاسم‌پور داشت.
کد خبر : 819699

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، جام‌جهانی ۲۰۲۲ کشتی آزاد با قهرمانی آمریکا، نایب‌قهرمانی ایران و سومی تیم منتخب جهان به پایان رسید.

تیم ایران که در این رقابت‌ها در اوزان ۵۷، ۶۱، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم با نفرات اصلی به جام ‏جهانی نرفته بود و از بین ملی‌پوشان اعزامی به مسابقات جهانی بلگراد، تنها رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی، محمد نخودی و کامران قاسم‌پور را به همراه داشت، درحالیکه آمریکا نیز در شرایطی مشابه با تیم کشورمان از ستاره ‏هایش سود می‌برد، در فینال ۶-۴ مقابل تیم میزبان تن به شکست داد.

شکستی که البته می‌توانست پیروزی باشد و حتی پیش از شروع رقابت، برخی روی کاغذ تیم ایران را برنده این مصاف می‌دانستند.

در دو وزن اول که رضا مومنی و ابراهیم الهی به منظور آینده‌نگری و پشتوانه‌سازی تیم ملی را همراهی می‌کردند در فینال تن به شکست دادند. از قبل هم برای آن‌ها بردی پیش‌بینی نشده بود.

در جایی که رحمان عموزاد و امیرمحمد یزدانی می‌توانستند نتیجه تیمی را مساوی کنند، عموزاد پیروزی فینال جهانی‌اش مقابل دیاکومیهالیس را تکرار کرد، اما امیرمحمد یزدانی که در بلگراد هم شانس مسلم کسب مدال طلا محسوب می‌شد، اما به مسابقات نرسید، شکستی دور از انتظار را مقابل الک پانتالئو تجربه کرد. یزدانی که یکی از عوامل پیروزی تیم ملی در مصاف نزدیک با تیم منتخب جهان بود، اگر در مبارزه با حریف غیرمطرحش می‌برد، کار خیلی متفاوت دنبال می‌شد.

نایب قهرمانی در خانه آمریکایی‌ها با یک انتخاب درست و یک ریسک اشتباه

پیروزی محمدصادق فیروزپور مقابل جیسون نولف باید اتفاق می‌افتاد، اما مصاف ۷۹ کیلوگرم دو تیم، با توجه به باخت‌های قبلی و البته همیشگی مقابل جردن باروز، احتساب برد برای نماینده ایران روی کاغذ نبود.

هرچند که پیش از این در آنا از شانس بیشتر سوادکوهی برای مصاف با جردن باروز خبر داده و نوشته بودیم که او از آمادگی و شرایط روحی-روانی بسیار خوبی برای مبارزه با حریف آمریکایی برخوردار است که همین اتفاق هم افتاد و کادرفنی تیم ملی انتخاب درستی در این وزن داشت، جایی که سوادکوهی را به محمد نخودی دارنده دو مدال نقره جهان ترجیح داد و از او مقابل باروز استفاده کرد.( اینجا بخوانید)

سوادکوهی که چند ماه قبل هم کشتی بسیار خوب و نزدیکی با باروز گرفته بود، این بار موفق شد طلسم شکست ناپذیری این حریف آمریکایی مقابل کشتی‌گیران ایرانی را بشکند.

در جایی که تصمیم درست کادرفنی یک برد ارزشمند را به همراه داشت، به نظر انتخاب غلط آن‌ها برای دو وزن ۹۲ و ۹۷ کیلوگرم و البته ضعیف ظاهر شدن علیرضا کریمی و امیرحسین فیروزپور، منجر به شکست تیم کشورمان در فینال جام‏جهانی شد.

علیرضا کریمی که نفر دوم وزن ۸۶ کیلوگرم بعد از حسن یزدانی محسوب می‌شود و یک نقره و دو برنز جهان در کارنامه دارد در مصاف با نفر دوم آمریکایی‌ها در این وزن بعد از دیوید تیلور، شکست تلخی را مقابل والنسیا تجربه کرد و در ادامه درحالیکه مربیان تیم ملی تصمیم گرفته بودند کامران قاسم‌پور را در ۹۷ کیلوگرم محک بزنند، شکست اصلی در ۹۲ کیلوگرم رقم خورد. جایی که اگر قاسم‌پور در وزن خودش روی تشک می‌رفت قطعا می‌توانست یک برد برای ایران رقم بزند و امیرعلی آذرپیرا هم شاید می‌توانست در ۹۷ کیلوگرم، از اسنایدر امتیاز بگیرد و در ادامه نیز امیررضا معصومی حریفش را با امتیاز عالی شکست دهد.

اما شکست فیروزپور در ۹۲ کیلوگرم، تا حدود زیادی قهرمانی آمریکایی‌ها را مسجل کرده و در ادامه کامران قاسم‌پور هم شکست بدی مقابل اسنایدر داشت. قاسم‎پور در واقع با کشتی‌گیری دو وزن بالاتر از وزن طبیعی بدنش کشتی گرفت که طبیعتا با وجود تکنیک و قدرت بدنی فوق‌العاده او، شکست این حریف سخت و دشوار در این شرایط به نظر می‌رسید.

نایب قهرمانی در خانه آمریکایی‌ها با یک انتخاب درست و یک ریسک اشتباه

کامران قاسم‌پور هرچند در دو سال اخیر قهرمان ۹۲ کیلوگرم شده، اما وزنش همچنان برای مبارزه در ۸۶ کیلوگرم مناسب‌تر است، اما حضور حسن یزدانی باعث شده او ترجیح دهد فعلا کارش را در وزن بالاتر دنبال کند.

او حتی در فینال جهانی بلگراد در شرایط جی‌دن کاکس را شکست داد که مشخصا اختلاف وزن ۶-۷ کیلویی بین دو کشتی‌گیر بود و طبیعتا در مصافی که دو کیلوگرم ارفاق داشت، شرایط کاملا نابرابری بین او و کایل اسنایدر ایجاد می‌کرد.

البته کادرفنی تیم ملی هم دیدگاهش این بود که با توجه به اینکه وزن ۹۲ کیلوگرم المپیکی نیست و بعد از جهانی ۲۰۲۳ کامران قاسم‌پور حتما باید برای آنکه شانس حضور در المپیک را داشته باشد، تغییر وزن دهد، تصمیم گرفت در میدانی غیرمهم و نسبتا غیررسمی قاسم‌پور را در وزن بالاتر محک بزند که البته نتیجه خوبی با توجه به شرایط وزنی قاسم‌پور نداشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته