طرح حمایتی پلتفرمهای بومی گره از کار کسبوکارهای دیجیتال باز نکرد
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، پلتفرمهای غیر بومی در سالهای اخیر به یکی از ابزارهای اصلی کسبوکارهای کوچک و بزرگ در پیشبرد کارهای روزانه آنها از جمله تبلیغات، جذب مشتری، فروش آنلاین و... تبدیل شده بودند و هر کسبوکاری به تناسب حوزه فعالیت خود از این برنامهها بهره میگرفت. اما با محدودیت در شبکه ارتباطی کشور این کسبوکارها با چالشهایی مواجه شدند که برخی از آنها حتی به تعطیلی هم رسیدند.
با این وجود دولت برای جبران زیان اقتصادی ناشی از محدودیتهای اینترنت و فیلترینگ گسترده برای کسبوکارهای مجازی، طرحی با عنوان طرح حمایتی استفاده از پلتفرمهای بومی را رونمایی کرد. عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات در آیین رونمایی از این طرح حمایتی عنوان کرد که چنانچه افراد کسبوکارشان را از پلتفرمهای خارجی، به بستر پلتفرمهای داخلی منتقل کنند، از ۳۰ نوع حمایتی که طی ۱۴ ماده طرح مذکور تعریف شده بهرهمند خواهند شد. زارعپور حمایت تبلیغاتی از سکوها(پلتفرمها)، حملونقل کالاها، خدمات زیرساخت، حمایت مالیاتی، حمایت از فعالان تولید محتوا و نشان هویت تایید شده را به عنوان بخشی از این ۳۰ نوع حمایت برشمرد. وی فراهم شدن امکان راهاندازی حساب امانی در سکوهای شمول، فراهم شدن امکان خرید اعتباری از سکوها و فراهم شدن امکان پرداخت مستقیم در سکوها را از دیگر تسهیلات این طرح برشمرد. در این راستا به منظور بررسی این طرح حمایتی با فعالان این حوزه به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه گزارش آن را از نظر میگذرانید.
**محدودیت در شبکه اجتماعی کشور؛ چالشی برای همه کسبوکارها
روحاله مخبریان، مدیرعامل یک مجموعه بینالمللی درباره تاثیر محدودیتهای شبکه ارتباطی کشور بر کسبوکارها میگوید: «بخشی از تبلیغات و گزارش کار ما به والدین در شبکههای اجتماعی است. فیلتر شدن شبکههای ارتباطی از لحاظ ارتباط با جامعه آماری خود تاثیر به سزایی بر روی کسبوکارمان داشته است. البته بخش عمده کار این شرکت در سایت و از طریق شبکه نمایندگان پیش میرود، شاید نسبت به خیلی از کسبوکارهای دیگر که فروششان مرتبط به فضای مجازی است، کمتر آسیب دیدیم. اما در هر صورت اختلال ارتباط یک آسیب جدی برای همگان است.»
آزاده آهنگریان، مدیرعامل یک شرکت فناور نیز در این باره معتقد است که «محدودیت شبکه ارتباطی کشور تاثیر مستقیمی روی حوزه کاری ما داشته است، چون تمام فعالیت این شرکت با اینترنت و شبکههای بینالمللی است. شبکه داخلی به ما جوابگو نیست. این محدودیت اینترنتی خیلی سرعت کاری ما را کند کرد. گاهی اوقات بیش از ۴ یا ۵ ساعت برای ارسال ایمیلهایمان یا بازکردن نرمافزار مربوطه وقت میگذاریم. محدودیت پیش آمده بر روی تک تک کارهای روزانه ما تاثیر داشته و سرعت کاری ما را پایین آورده است که باعث میشود زمان زیادی را از دست بدهیم. مدیریت نیروی انسانی هم در راستای آن سخت شده است البته حق هم دارند.
محمد یاری، مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان فعال در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در این باره اظهار میکند: «محدودیتهای شبکه ارتباطی کشور تاثیر زیادی بر روی حوزه تبلیغات و بازاریابی ما داشته است. برای تبلیغات از شبکههای اجتماعی استفاده میکردیم، اما به دلیل فیلترینگ و محدودیتها این امکان دیگر فراهم نیست و این موضوع در طولانی مدت روی فروش تاثیر خود را میگذارد. از طرفی هم زیرساختهای پلتفرمهای بومی آن چنان که باید جوابگوی نیازها نیست چراکه تجربه زیادی در این راستا نداشتهایم که بتوان به حل ایرادات آن پرداخت. ضمن اینکه همه مخاطبان هنوز وارد شبکههای بومی نشدهاند.»
**تعطیلی کسبوکارهای بینالمللی
برخی از فعالان کسب و کارهای مجازی که با خارج از کشور همکاری دارند، مشکلات و چالشهای بیشتری را با محدودیت شبکه ارتباطی کشور بر روی دوش خود احساس میکنند. آنها معتقدند که با استفاده از پلتفرمهای بومی دیگر امکان ارتباط و همکاری با کشورهای خارجی ممکن نیست.
به گفته آهنگریان «در بخش ارتباطی هم مشکل پیدا کردیم. جلسات و تماسهای کاری خود را با خارج از کشور با کمک شبکههای مجازی به سرانجام میرساندیم که با محدودیت اینترنت با چالشهای جدی روبهرو شدیم. نبود اینترنت آزاد و پرسرعث باعث میشود که ما حتی به فکر راه حلهای جایگزین بیفتیم، چون کارمان این است و اگر اینترنت از ما گرفته شود باید کسبوکار خود را تعطیل کنیم.»
حمید حدیدی، مدیرعامل یک شرکت فناور اعتقاد دارد که «ما در بخش جلوههای ویژه سینمایی و بازیهای رایانهای فعالیت داریم. هفتههای اول محدودیتهای شبکه ارتباطی کشور تاثیر زیادی برفضای کسبوکاری ما داشت و ارتباطمان به صورت کامل قطع شده بود. ما در شبکههای ارتباطی با خارج از ایران ارتباط داریم و مکاتبات خود را به این طریق انجام میدهیم. قراردادهای ما با خارج از ایران یک سال تا دو سال طول میکشد. کاهش فروش به خاطر قطع شدن شبکههای ارتباطی در بلند مدت اثرات خود را نشان میدهد. ما چون فعالیت بینالمللی انجام میدهیم، نبود اینترنت کسبوکارمان را با چالشهایی جدی روبهرو میکند.»
بیشتر بخوانید:
پلتفرمهای بومی زیرساخت مطلوبی برای ارائه خدمات در بازارهای بینالمللی ندارند
محدودیت اینترنت کسب و کارهای دیجیتال را به تعطیلی میکشاند
وزارت میراث فرهنگی حمایتی از کسب و کارهای دیجیتال نمیکند
**باز نشدن گره از کار کسبوکارهای دیجیتال/ قطع ارتباط با بازارهای خارجی
برخی از فعالان مدعی هستند که طرحهای حمایتی دولت برای استفاده از پلتفرمهای بومی به خوبی اطلاع رسانی نشده و از آن مطلع نبودهاند. آن دسته از فعالانی هم که فعالیت بینالمللی دارند این طرحهای حمایتی را باعث توسعه کسبوکار خود نمیدانند. آنها معتقد هستند که موارد مطرح شده تحت عنوان راهکار حمایتی، گره چندانی از مشکل فعلی کسبوکارهای تعطیل شده یا زیان دیده باز نکرده و زیانی را که در این مدت متحمل شدهاند، جبران نمیکند.
مخبریان در این راستا میگوید: «ما هنوز از این طرحهای حمایتی استفاده نکردیم. روشها و فرآیندهای این طرح حمایتی به درستی برای کسبوکارها روشن نشده است. نمیدانیم باید از کجا پیگیری کنیم تا از این تسهیلات بهرهمند شویم. بیشتر از طریق اطلاعیههایی که از طریق آموزش و پرورش یا معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفته میشود درباره آن مطلع شدیم، اما اطلاعات دقیقی از چگونگی بهرهمندی آن نداریم.»
به گفته آهنگریان «ما با داخل ایران کار نمیکنیم و مشتریهای ما خارج از کشور هستند. طرحهای حمایتی استفاده از پلتفرمهای بومی کمکی به ما نمیکند و باعث رونق در کسبوکارهایی که در حوزه بینالمللی فعالیت میکنند، نمیشود. بلکه عدم وجود اینترنت باعث شده که ریسک پذیرتر شده و کار سختتر پیش برود. از طرفی مشتریان میترسند که به خاطر محدودیت شبکه ارتباطی نتوانیم به موقع خدمت خود را به آنها ارائه کنیم، اینکه مشتریان خود را به زودی از دست بدهیم بعید به نظر نمیرسد.»
حدیدی نیز معتقد است که «این طرحهای حمایتی استفاده از پلتفرمهای بومی ارتباطی به کار ما ندارد. در کشورمان ۸۰ میلیون جمعیت داریم که با جا افتادن شرایط موجود، در این پلتفرمهای بومی عضو میشوند، اما یک نفر از کشورهای خارجی همچون کانادا، چین یا استرالیا به آن وصل نمیشوند و در این صورت ارتباطمان با بازار خارج از ایران قطع میشود. یکی از چالشهای پلتفرمهای بومی عدم ارتباط با بازار خارج از کشور و فضای بینالمللی است. باید این پلتفرمها در ایران جا بیفتند در این صورت هم ارتباط با خارج از کشور دیگر برقرار نمیشود.»
در ادامه براساس آرای مردمی از مخاطبان آنا نظرسنجی صورت گرفته که در ادامه از نظر میگذرانید.
با این وجود؛ باید با توسعه و بهبود زیرساخت پلتفرمهای بومی شرایطی فراهم کرد که کسبوکارهای دیجیتال همچون گذشته بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. کشورمان با توجه به همت جوانان با انگیزه و پر تلاش، ظرفیت آن را دارد که با اتکا به پتانسیلهای خود موفقیتهای روز افزونی را کسب کند.
انتهای پیام/110
انتهای پیام/