وزارت میراث فرهنگی حمایتی از کسب و کارهای دیجیتال نمیکند
محمد یاری، مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان فعال در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره تاثیر محدودیتهای شبکه ارتباطی کشور بر کسبوکارها دیجیتال، گفت: در سال ۹۴ این شرکت را تاسیس کردیم، سال ۹۷ شرکت خلاق شده و در سال ۱۴۰۱ به شرکت دانش بنیان تبدیل شدیم. محدودیتهای شبکه ارتباطی کشور تاثیر زیادی بر روی حوزه تبلیغات و بازاریابی ما داشته است. برای تبلیغات از شبکههای اجتماعی استفاده میکردیم، اما به دلیل فیلترینگ و محدودیتها این امکان دیگر فراهم نیست و این موضوع در طولانی مدت روی فروش تاثیر خود را میگذارد. از طرفی هم زیرساختهای پلتفرمهای بومی آن چنان که باید جوابگوی نیازها نیست چراکه تجربه زیادی در این راستا نداشتهایم که بتوان به حل ایرادات آن پرداخت. ضمن اینکه همه مخاطبان هنوز وارد شبکههای بومی نشدهاند.
**شرایط استفاده از طرح حمایتی فعالیت کسب و کارهای دیجیتال در پلتفرمهای بومی را نمیدانم!
وی در پاسخ به این پرسش که طرحهای حمایتی که وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد برای گسترش فعالیت کسبوکارهای ایرانی در پلتفرمهای بومی در نظر گرفتند(طرحهای حمایتی همچون معافیت مالیاتی، جذب فالوئر، تسهیلات احراز هویت و تیک آبی، مجوز شروع فعالیت و...) توانسته باعث رونق کسبوکارتان شود، اظهار کرد: هنوز وارد پلتفرمهای بومی نشدهام. خبری درباره طرحهای حمایتی وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد شنیدهام، اما شرایط استفاده از طرح حمایتی پلتفرمهای بومی را به صورت کامل نمیدانم. اگر سامانهای معرفی میشد که ثبتنام در آن صورت میگرفت، به نظرم بهتر بود.
یاری درباره حوزه فعالیت کسب و کار و ارتباط با بازارهای خارج از کشور عنوان کرد: تاکنون ۳ پروژه بینالمللی داشتهایم و با کشورهایی همچون آلمان، کره و اتریش همکاری کردهایم. فعالیت اصلی این شرکت ارائه خدمات دیجیتالسازی است. ما کارمان دیجیتالسازی آثار تاریخی، موزهای و هنری است. با استفاده از فناوریهای مختلف این آثار را دیجیتالی کرده و در دسترس علاقهمندان قرار میدهیم. در تلاش هستیم که پلتفرم جدید خود را آماده کنیم تا آثار دیجیتالی خود را در دسترس عموم مردم قرار دهیم.
بیشتر بخوانید:
ابعاد طرح حمایتی وزارت ارتباطات از کسب و کارهای دیجیتال شفاف نیست
احراز هویت در پلتفرمهای بینالمللی؛ چالشی برای کسب و کارهای دیجیتال
**عدم حمایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از کسب و کارهای دیجیتال
مدیر عامل این شرکت فناور درباره چالشها و مشکلاتی که بر سر راه توسعه کسب وکارشان قرار دارد، خاطرنشان کرد: مهمترین چالش سر راه توسعه کسب وکارمان این است که ما تنها شرکت دانش بنیان در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری هستیم، اما حمایتی از وزارتخانه دریافت نمیکنیم، نه سراغی میگیرند و نه پروژهای میدهند. حمایت از شرکتهای دانش بنیان شعار سال بوده است، اما همکاری و حمایتی مشاهده نکردیم. صرفاً گواهی گرفتهایم که فایدهای مالی و معنوی نداشته است. اگر حمایت صورت گیرد خیلی از چالشهای دیگر برطرف میشوند، مشکلات دیگر آن قدر بزرگ نیستند که نتوانیم آن را حل کنیم. یکی از چالشهای پیش رو هم همکاری با بازار خارج از کشور است. در بحث پرداخت مالی با مشکل مواجه میشویم و باعث میشود پرداختی آنها به طول بکشد.
وی افزود: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا الان هیچ حمایتی از شرکتهای دانشبنیان نکردهاند. نمونه بارز و واقعی آن ما هستیم، مستندات آن هم هست که این شرکت تنها شرکت دانشبنیان در حوزه میراث فرهنگی است، اما در صورت ادامه این روند مجبور به تعطیل کردن فعالیت خود میشویم.
انتهای پیام/