ایجاد زبان مشترک بین دستاندرکاران نظام سلامت کشور، مهمترین چالش اجرای برنامهها است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در جلسه کمیسیون انجمنهای علمی به برنامههای حوزه آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: «بی شک بهرهمندی از نظرات انجمنهای علمی گروه پزشکی میتواند زمینههای مناسبی را برای اعتلای حوزه آموزش علوم پزشکی فراهم کند. ایجاد زبان مشترک در بین دستاندرکاران نظام سلامت کشور یکی از چالشهایی است که در سیاستگذاری و اجرای برنامهها با آن مواجه هستیم.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، نتیجه ماهها تلاش همه دستاندرکاران حوزه آموزش است و سعی شد در تدوین این سند از نظرات گروههای مختلف از جمله انجمنهای علمی استفاده شود. همچنین کتاب بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برای همه همکاران ارسال شده است و اکنون که این سند در فاز اجرا قرار دارد، از نظرات نهادهای مختلف برای بهبود و اجرای کامل این برنامهها استقبال میکنیم.»
لاریجانی تعامل بیشتر انجمنهای علمی با حوزه های مختلف وزارت بهداشت را از زمینههای ایجاد زبان مشترک در حوزه آموزش علوم پزشکی دانست و گفت: «انتظار میرود در اجرای برنامههای حوزه آموزش بازخوردهای بیشتری از انجمنهای علمی دریافت کنیم. معاونت آموزشی وزارت بهداشت رصد و رفع چالشهای حوزه آموزش علوم پزشکی را نیازمند همفکری همه دستاندرکاران این حوزه میداند. ظرفیتهای زیادی در نهادهای مختلف کشور وجود دارد و چنانچه ارتباطات بین بخشهای مختلف تقویت شود میتوانیم به صورت همافزا از این ظرفیتها در دستیابی به مرجعیت علمی بهرهبرداری کنیم.»
او گفت: «جایگاه انجمنها و ارتباط آنها با حوزه آموزش علوم پزشکی، بیشتر از بقیه حوزههای وزارت بهداشت است و انتظار این است که شاهد تعامل بیشتری در این دو حوزه باشیم. این تعامل زمانی منطقیتر میشود که بتوانیم زبان مشترکی را بین انجمنهای علمی و حوزه آموزش وزارت بهداشت برقرار کنیم.»
لاریجانی افزود: «در حوزه آموزش سعی میشود درباره اسناد مرتبط با انجمنها از خود آنها نظرخواهی شود و باید با همکاری یکدیگر زمینههای برنامهریزی صحیح برای همکاری این دو بخش را فراهم کنیم.»
او توسعه رشتههای بین رشتهای را از زمینههای توسعه علم در کشور دانست و گفت: «توسعه این رشتهها نیازمند تعامل مثبت متخصصان رشتههای مختلف است و انجمنها در این زمینه میتوانند نقشی سازنده ایفا کنند. انجمنها باید با هم تعامل داشته باشند و در راستای اعتلای نظام سلامت کشور با هم کار کنند و باید بررسی شود که چگونه میتوان این انجمنها را به هم ارتباط داد.»
لاریجانی گسترش آموزش علوم پزشکی براساس آمایش سرزمینی، ماموریتگرایی دانشگاهها، توسعه ارتباط با دانشگاههای مختلف، توسعه راهنماهای بالینی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را از جمله برنامههای مهم وزارت بهداشت برشمرد و گفت: «انتظار این است که انجمنها به صورت فعال در تدوین و بازبینی برنامههای آموزشی و راهنماهای بالینی مشارکت داشته باشند. امیدواریم از ظرفیت انجمنها برای بازسازی آموزش علوم پزشکی کشور استفاده شود.»
انتهای پیام/